Med Pro_cee'd har Kia plassert design og linjeføring i høysetet. Den fremstår dynamisk både sett bakfra og forfra. Foto: Knut Moberg
Med Pro_cee'd har Kia plassert design og linjeføring i høysetet. Den fremstår dynamisk både sett bakfra og forfra. Foto: Knut MobergVis mer

Vi har kjørt Kia pro_cee'd

MONACO (DinSide Motor): For de som setter utseendet før praktisk nytte.

Kia Pro_cee'd er tredørsversjonen av cee'd, den tiltalende og veldesignede kompaktbilen som konkurrerer med blant annet VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris.

TEST: Nye Kia cee'd

Tre dører

Det er ikke mange her på berget som velger variant med tre dører når de skal kjøpe bil, i hvert fall ikke i segmenter over utpregede småbiler. Kommer man lenger syd i Europa endrer imidlertid bildet seg, og det finnes et marked også for denne typen bil. Den utmerker seg oftest ved å se mer sporty ut enn sine femdørs-søsken, noen får endog en helt egen styling. Det er for øvrig tilfellet også med pro_cee'd, som i forhold til cee'd er lavere og har en egen design på fronten.

Konkurrenter til nykommeren er for eksempel Renault Mégane Coupé, Opel Astra GTC - og selvsagt VWs Scirocco.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Med Pro_cee'd har Kia plassert design og linjeføring i høysetet. Den fremstår dynamisk både sett bakfra og forfra. Foto: Knut Moberg


Lavere

Kia pro_cee'd er 431 centimeter lang, 178 centimeter bred og har en akselavstand på 265 centimeter. Disse målene er de samme som cee'd. Men taklinjen er senket og pro_cee'd er fire centimeter lavere enn femdørsversjonen. B-stolpen er dessuten flyttet bakover hele 22 centimeter, hvilket fører til at dørene blir ditto lengre.

Dette gjør sitt til den sporty designen, selvsagt, men kan gjøre det vanskeligere å komme ut av bilen i trange parkeringsluker.

Konkurrent? Test av 3-dørs Audi A3

Interiøret er bra

Ytre design er det ikke nødvendig å kommentere ytterligere. Den observante leser vil legge merke til at fronten er omdesignet noe i forhold til femdørs kombikupé, med smalere grill og omplasserte tåkelys. Interiøret er mindre spektakulært, men vi trives godt der inne. Materialkvaliteten overgår det man finner i japanske biler i tilsvarende segment og ergonomien er god.

Vi hadde heller ingen problemer med å finne en god sittestilling, bakseteplassen er god (om ikke utsynet), og bagasjerommet blant de største i kompaktklassen, selv om innlastingen er litt plundrete i forhold til de beste.

Kia Pro_cee'd tilbys med valget mellom tre dieselmotorer (1.4/90 hk, 1.6/110 hk og 1.6/128 hk) og to bensinmotorer (1.4/100 hk og 1.6 135 hk). Alle kan leveres med sekstrinns manuell girkasse, 1.6-motorene også med sekstrinns automat.

Litt slapp motor

Sporty look så det holder: Pro_cee'd er en estetiker som ikke har glemt det praktiske Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte først 1.6 bensin med DCT-kasse, og ble ikke spesielt overbevist. Motoren ser sterk ut på papiret med sine 135 hestekrefter, men etterhvert som vi blir vant til at disse motorene får pustehjelp fra en turbo, føles det rett og slett lite sprekt med 164 newtonmeter trekkraft. Man må dessuten opp på nesten 5.000 omdreininger for å få glede av den ekstra kraften.

Greit nok, kan du jo si - det er jo bare å gire og hente turtall. Det er her dobbelkløtsj-girkassen (DCT) kommer inn i bildet. Den kan gires manuelt eller kjøres som automat. Uansett synes vi vårt testeksemplar ble ubehagelig støyende ved høye turtall, med en lite sporty motorlyd i tillegg. Det var dessuten lite punch å hente i de lavere delene av registeret. Nå vil vi tro at vi hadde med et lite innkjørt eksemplar å gjøre, men dette er ikke en utgave vi ville valgt.

(Tekniske detaljer om motorene finner du i tabellen nederst i artikkelen)

Bedre med diesel

Da ble opplevelsen en helt annen med dieselversjonen på 128 hestekrefter og et dreiemoment på 260 newtonmeter mellom 1.900 og 2.750 omdreininger. Vi kjørte den med en manuell sekstrinnskasse som fungerte utmerket, med presis og kontant sjalting og fin utveksling. Pro_cee'd fungerte med denne drivlinjen slik vi håpet og gjorde det mulig å sette kjøreegenskapene på prøve.

Møt Provo - en Kia for entusiaster!

Kjører bra, men ikke sporty

Kjøremessig viste Pro_cee'd seg å være både lettkjørt og velkjørende. Oppsettet kan ikke kalles sportslig, og står således ikke helt i stil til bilens utseende. Det gjør ikke noe når den likevel oppfører seg så effektivt som her - da får man både komforten og muligheten for å kjøre relativt aktivt.

Sistnevnte punkt må ikke overdrives, det er som sagt ingen sportsbil vi har med å gjøre. Vi vil tro GT-versjonen, når den kommer, vil bli stivet opp en del. Til slutt: I likhet med fleksibilen Carens, som vi kjørte under samme lanseringsarrangement, var bilen utstyrt med siste generasjon elektrisk servostyring, som føles vag rundt midtpunktet og etter vår smak gir for indirekte tilbakemeldinger.

Estetiker med praktiske hensyn

For å konkludere: Nye Kia pro_cee'd er en bil som gir en god kombinasjon av det praktiske og det estetiske, som kjører bra med et godt komfortnivå og har god plass. Det man forsaker på det praktiske plan går hovedsaklig på adgangsmuligheter og manøvrering. Men for den som ønsker en snerten og sporty bil som peker seg ut i trafikkbildet, samtidig som man kan frakte det man vanligvis trenger å frakte, er ikke Kia pro_cee'd noe dumt valg.

Og syv års garanti er selvfølgelig ikke å forakte.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Med Pro_cee'd har Kia plassert design og linjeføring i høysetet. Den fremstår dynamisk både sett bakfra og forfra. Foto: Knut Moberg


Kia pro_cee'd - Tekniske data
 1.4 MPI1.6 GDI1.6 CRDi1.6 CRDi
DrivstoffBensinBensinDieselDiesel
GirkasseMan. 6Man. 6 / DCTMan. 6 / Aut. 6Man. 6
Slagvolum1.3961.5911.5821.582
Effekt100 hk135 hk110 hk128 hk
Dreiemoment137 Nm164 Nm260 Nm260 Nm
ved o/min.4.2004.8501.900 - 2.7501.900 - 2.750
0-100 km/t12,8 sek10,2 (10,8) sek12,7 (12,3) sek11,9 sek
Toppfart182 km/t190 (195) km/t182 (180) km/t188 km/t
Forbruk - blandet0,56 l/mil0,52 (0,6) l/mil0,37 (0,55) l/mil0,37 l/mil
CO2-utslipp135 g/km119 (137) g/km97 (145) g/km97 g/km
Lengde431 cm431 cm431 cm431 cm
Bredde178 cm178 cm178 cm178 cm
Høyde143 cm143 cm143 cm143 cm
Akselavstand265 cm265 cm265 cm265 cm
Egenvekt1.109 kg1.117 (1.146) kg1.225 (1.235) kg1225 kg
Tilhengervekt1.200 kg1.400 (1.300) kg1.500 (1.300) kg1.500 kg
Bagasjerom380 liter (VDA)380 liter (VDA)380 liter (VDA)380 liter (VDA)


Priser - Kia pro_cee'd (Tillegg for Metallic og/eller Pearl-lakk: 4.950 kr)
Bensin   
1.4 MPI - 100 hk6 Man.Classic200.000 kr
1.6 GDI - 135 hk6 Man.Sport237.000 kr
1.6 GDI - 135 hk6 Man.Exclusive292.000 kr
1.6 GDI - 135 hk6 DCTSport265.000 kr
1.6 GDI - 135 hk6 DCTExclusive314.000 kr
    
Diesel   
1.6 CRDi - 110 hk6 Man.Sport241.000 kr
1.6 CRDi - 128 hk6 Man.Exclusive297.000 kr
1.6 CRDi - 110 hk6 Aut.Sport274.000 kr
1.6 CRDi - 110 hk6 Aut.Exclusive324.000 kr