<b>KOMMER SEG FREM:</b> Vi prøvekjørte først Kia Sportage med 1,6-liters bensinmotor og forhjulsdrift, og den gjorde slett ingen dårlig figur på det elendige vinterføret på testdagen. Og i det nye interiøret fant vi oss bedre til rette enn i forgjengeren. Foto: KNUT MOBERG
KOMMER SEG FREM: Vi prøvekjørte først Kia Sportage med 1,6-liters bensinmotor og forhjulsdrift, og den gjorde slett ingen dårlig figur på det elendige vinterføret på testdagen. Og i det nye interiøret fant vi oss bedre til rette enn i forgjengeren. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vi har kjørt fornyet Kia Sportage

Og for en utvikling det har vært siden første versjon kom!

Vi har fått noen svært vinterlige kjøreturer i oppdaterte Kia Sportage, både med forhjulsdrift og bensinmotor, og med firehjulsdrift og dieselmotor.

Bilen presenteres som "ny" av markedsføringsfolkene, men er selvsagt en oppgradering av den eksisterende modellen, som du kan lese vår test av her.

Gode seter

Men oppgraderingen har så avgjort hatt noe for seg, som vi skal se. Det aller første vi merket oss er at vi sitter mye bedre i Sportage anno 2014 enn vi gjorde i forgjengeren.

I det minste i testbilen, med utstyrsnivå «Exclusive», fant vi skinnsetene utmerkede, med god støtte og lengre sittepute enn tidligere.

NYE OG BEDRE SETER: Her satt vi bedre enn i forrige versjon Sportage. Foto: KNUT MOBERG
VARME STANDARD: Også bak sitter man lunt når nødvendig. Foto: KNUT MOBERG
FORNYET: Ingen revolusjon - det var heller ikke nødvendig - bare noe bedre kvalitetsfølelse og bedre lesbarhet. Foto: KNUT MOBERG
MODERNISERT: Det omformede instrumentpanelet med nytt TFT-display fremstår som mer tidsriktig. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG


Nye konkurrenter

En fornyelse er dessuten nødvendig i et marked der sterke konkurrenter har gjort sitt inntog, spesielt fjorårs-suksessene Mazda CX-5 og Toyota RAV4.

De er begge riktignok noe større biler enn Sportage, som er omtrent like lang som en Ford Focus, men likevel langt romsligere.

Hvorfor vi startet med å trekke frem setene? Jo, fordi de symboliserer en av årsakene til at Kia har hatt den suksessen de har hatt: De lytter til kritikk, og gjør noe med det. Samtidig beholder de det som fungerer.

For eksempel var designen på Sportage så vellykket at det i anledning oppgraderingen ikke ble gjort så veldig mange utvendige endringer.

Les også: Hvilken folke-SUV bør du velge?

Oppgradert der det trengs

MODERNISERT: Det omformede instrumentpanelet med nytt TFT-display fremstår som mer tidsriktig. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det dreier seg om små detaljendringer som ny grill med krom og pianolakk, "haifinne"-antenne i stedet for den gammeldagse «pisken», og ekte LED-baklys med 3D-effekt og renere design.

Det er altså først når man er inne i bilen at endringene virkelig blir merkbare. Generelt er det blitt utført en forbedring av interiøret med mer polstring, de allerede nevnte bedre setene med nye trekk, nye og polstrede dørsider, og et nytt, noe tykkere ratt trukket i skinn, som blant annet er mer grepsvennlig.

Kvalitetsinntrykket, som allerede da modellen kom i 2010 var et stort sprang fremover i forhold til forgjengeren, er nå etter vår mening fullt på høyde med europeerne og bedre enn de fleste japanerne.

Bedre å kjøre

Kia har imiderltid villet dra kvalitetsforbedringene lenger enn som så, og har tatt tak i både kjøreegenskaper og komfort for å forbedre kjøreopplevelsen, noe vi kan bekrefte har gitt resultater.

Det betyr blant annet noe skarpere og mer presise kjøreegenskaper, som gir en mer lettkjørt bil.

Forrige gang kritiserte vi styrefølelsen, men vi synes det er blitt bedre nå. En kan for øvrig velge mellom de forskjellige styreinnstillingene comfort, normal eller sport. Førstnevnte fungerer best ved bykjøring, sistnevnte i høyere hastigheter og ved mer aktiv kjøring.

FORNYELSE GJØR MESTER: Været var ikke fotovennlig, men det var SUV-vennlig, og vi fikk satt bilen på prøve. Med denne oppgraderingen har Kia tatt tak i akkurat de elementene som utgjorde svakheter ved Sportage. Resultatet er en merkbart bedre bil, og en av de mest attraktive folkesuvene i Norge i dag. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
KOMMER SEG FREM: Vi prøvekjørte først Kia Sportage med 1,6-liters bensinmotor og forhjulsdrift, og den gjorde slett ingen dårlig figur på det elendige vinterføret på testdagen. Og i det nye interiøret fant vi oss bedre til rette enn i forgjengeren. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA


Mer stillegående

Komfortnivået er greit, om enn kanskje litt på den stive siden, men da hjelper det med bedre seter. Det som er bra er et merkbart redusert støynivå. Mindre rullestøy trenger gjennom til føreren, og motorlyden virker fjernere enn før. Også vibrasjoner er det mindre av.

Kia forteller at dette henger sammen med endret oppheng av motor og drivverk med mer bruk av gummi og støydempende materialer.

Andre tiltak er overgang fra asymmetrisk til symmetrisk drivaksel, noe som skal gi redusert resonans. Bilen er i tillegg utstyrt med helt nye lyddempende vinduer.

Alt i alt bekrefter Kia at de er blant de beste bilprodusentene i dag, noe vi konstaterte i fjor da vi testkjørte deres helt nye og utmerkede familiefrakter - Kia Carens.

Mye utstyr inkludert

Kia Sportage var allerede tidligere velutstyrt. Nå har de oppgradert ytterligere, med blant annet bedre lyd fra lydanlegget, et mer moderne instrumentpanel med en 4,2-tommers TFT-skjerm sentralt, og en sjutommers fargeskjerm i senterkonsollen. Navigasjon med ryggekamera og stemmestyring er også med som standard.

Utstyrsmessig starter utvalget med spesialmodellen Classic PLUS. Allerede her får en med sjutommers navigasjonssystem, ryggekamera, aluminiums-felger, oppvarmede seter foran og bak, varme i rattet, fartsholder og multifunksjonsratt - for å nevne noe. Det den derimot ikke har - og det finner vi underlig på en ny bil i 2014 - er DAB-radio.

Inkludert frakt og levering fra Drammen betyr det en startpris på 280.000 kroner, med bensinmotor, forhjulsdrift og sekstrinns manuell girkasse.

Vår testbil var altså utstyrt med øverste utstyrsnivå, kalt «Exclusive». Det starter på 330.000 kroner, og har panoramatak, åtteveis elektrisk justering av setet, skinninteriør med semskede detaljer, parkeringsassistent og nøkkelfri adgang og start.

PRISER - Kia Sportage 2014 (NB! Prisene inkluderer her frakt og levering (levert Drammen).)
VersjonDriftGirEffekt (hk)SeterPris (kr)
Classic PLUS 1.6 GDI2WD6 man135Stoff280.000
WorldCup Edition 1.6 GDI2WD6 man135Skinn 300.000
Exclusive 1.6 GDI2WD6 man135Skinn/Semsket330.000
      
Classic PLUS 1.7 CRDi2WD6 man115Stoff305.000
WorldCup Edition 1.7 CRDi2WD6 man115Skinn 325.000
Exclusive 1.7 CRDi2WD6 man115Skinn/Semsket355.000
      
Classic PLUS 2.0 CRDi4WD6 man115Stoff365.000
WorldCup Edition 2.0 CRDi4WD6 man115Skinn 384.000
Exclusive 2.0 CRDi4WD6 man136Skinn/Semsket414.000
      
Classic PLUS 2.0 CRDi4WD6 aut136Stoff411.000
WorldCup Edition 2.0 CRDi4WD6 aut136Skinn 431.000
Exclusive 2.0 CRDi4WD6 aut136Skinn/Semsket461.000
Tillegg:     
Metallic lakk og/eller Pearl lakk5.900 kr    
Prisene avrundet til nærmeste 1.000 for bedre lesbarhet.


Greie nok motorer

Drivlinjene er ikke vesentlig endret fra forrige Sportage-utgave, men vi konstaterer at de fortsatt er moderne og relativt effektive. Her finner vi verken slappfisker eller råskinn, og de tre motoriseringene er av typen som gjør jobben greit.

Vi kjørte 1,6-motoren (bensin) med forhjulsdrift og sekstrinns manuell girkasse. Motoren er akkurat tilstrekkelig sterk for bilen som, i denne konfigurasjonen, er overraskende lett, med en egenvekt på bare 1.305 kilo.

135 hestekrefter og 165 newtonmeter er ikke allverden, men på tørr vei greier bilen 0-100 på snaut 11 sekunder.

Duger for de fleste

Vi kjørte på relativt guffent vinterføre i snødrevet i Oslo, og oppsøkte både bakkete og glatte veier. Vi påstår at de færreste bilkunder - også i Norge - virkelig trenger firehjulsdrift, og denne bilen vil etter vår mening duge for de aller fleste. Det har tydeligvis også kundene ment - dette er den mest solgte versjon så langt.

Høy bakkeklaring hjelper for øvrig på fremkommeligheten på snøføre, og vår forhjulsdrevne modell kom seg i hvert fall greit frem over alt.

Men, det er klart at det i ekstreme tilfeller kan oppstå situasjoner der man blir strandet der man ellers kunne kommet videre med drift på alle fire. Det er et valg man må ta ut fra egne behov og økonomi, og tilpasse bilbruken etter føreforholdene.

Diesel og firehjulsdrift

Sterkeste motor med diesel og firehjulsdrift er selvsagt enda mer effektiv, men koster deretter. Med manuell girkasse kan den dessuten trekke tilhenger på to tonn, mens de andre må nøye seg med 1,2 tonn maks.

136 hester er ikke spesielt imponerende, men med en trekkraft på 320 newtonmeter (370 med automat), er den sterk nok, og det tar 11,3 sekunder å nå 100 kilometer i timen.

Konklusjon

Kia Sportage er igjen god nok til å takle konkurrentene. Neste trinn får bli innføringen av mer avansert assistanse-teknologi, og å komme på nett.

Inntil videre anser vi dette produktet som modent, og langt fra det "billig-imaget" koreanerne engang hadde.

Det er ikke uten grunn det ble solgt 631 Kia i Norge i 2009 - og over fem tusen i fjor.

Importøren satser på å selge 1.600 til 1.800 Sportage i løpet av året. Så langt har de solgt alt de har greid å få fra fabrikken.

Testresultat

Kia Sportage 2014

En bra SUV er blitt meget bra: God kvalitetsfølelse, lettkjørt med forbedrede kjøreegenskaper, støynivå meget tilfredsstillende, god plassutnyttelse

Komfortmessig på den stramme siden vil noen synes, dårlig utsyn bakover, ikke DAB-radio, litt vel bred konsoll i fremre del.


Tekniske Data - Kia Sportage 2014 (Drevne hjul: 2WD=forhjulsdrift, 4WD=firehjulsdrift)
 1.6 GDI1.7 CRDi 1362.0 CRDi2.0 CRDi
Drevne hjul2WD2WD4WD4WD
DrivstoffBensinDieselDieselDiesel
GirkasseMan. 6Man. 6Man. 6Aut. 6
Slagvolum1.591 ccm1.685 ccm1.995 ccm1.995 ccm
Effekt135 hk115 hk136 hk136 hk
Dreiemoment162 Nm260 Nm320 Nm372 Nm
ved o/min.4.8501.250 - 2.7501.800-2.5002.000-2.500
0-100 km/t11,1 sek12,3 sek11,3 sek12,1 sek
Toppfart178 km/t173 km/t181 km/t180 km/t
Forbruk - blandet0,64 l/mil0,52 l/mil0,57 l/mil0,69 l/mil
CO2-utslipp149 g/km135 g/km *)149 g/km *)179 g/km *)
Lengde444 cm444 cm444 cm444 cm
Bredde180,5 cm180,5 cm180,5 cm180,5 cm
Høyde161 cm161 cm161 cm161 cm
Akselavstand264 cm275 cm275 cm275 cm
Tilhengervekt1.200 kg1.200 kg2.000 kg1.200 kg
Egenvekt1.305 kg1.415 kg1.525 kg1.601 kg
Bagasjerom564/1353 liter (VDA)564/1353 liter (VDA)564/1353 liter (VDA)564/1353 liter (VDA)
*) Med standard felg. Noe høyere med 18".