GPS-en forteller bilen hvordan den skal oppføre seg. Hovedelementene i forhåndstilpasningen av drivlinjestyringen:<br />
1: Mottak av informasjon fra navigasjonssystemet<br />
2: Analyse av kjøreforhold og veien fremover<br />
3: Optimalisering av bilens adferd Foto: BMW
GPS-en forteller bilen hvordan den skal oppføre seg. Hovedelementene i forhåndstilpasningen av drivlinjestyringen:
1: Mottak av informasjon fra navigasjonssystemet
2: Analyse av kjøreforhold og veien fremover
3: Optimalisering av bilens adferd Foto: BMWVis mer

Vi har kjørt en fremsynt BMW

MÜNCHEN (DinSide Motor): Energieffektiv kjøring er ikke bare-bare. Men nå kan bilen hjelpe føreren.

Predictive Drivetrain Management betyr noe sånt som forutseende/fremsynt styring av drivlinjen. Øh, og hva betyr så det? Vel, det er det BMW har prøvd å hjelpe oss til å forstå. Vår erfaring med det er tema for resten av denne artikkelen.

Vi minner innledningsvis om at drivlinjen er det som får bilen til å gå fremover (eventuelt bakover), i hovedsak motor og transmisjon (girkasse/overføring av kraft - til to eller fire hjul).

Glupe biler?

Bilene blir smartere og smartere. I stadig større grad får vi i bilene assistansesystemer som hjelper oss til å unngå kollisjoner ved å si fra hvis vi uforvarende krysser fildelingslinjer, hvis vi kjører for nær bilen foran, om noen ligger i dødvinkelen og så videre.

Teknologi redder fotgjengere

Sikkerhet og miljø

De mest kjente systemene har med sikkerhet å gjøre, men med et stadig større miljøfokus alle vegne, forsterker også bilprodusentene sin innsats på dette feltet. Særlig elbiler og hybrider har ombord mer eller mindre pedagogiske systemer som via meldinger og symboler skal hjelpe føreren til å kjøre på en så økonomisk måte som mulig.

Vi testet Nissans imponerende forutseende sikkerhetssystemer

Overtar for føreren

BMW tar nå et skritt videre og gir føreren muligheten til å gi bilen "fullmakt" til å overta kontrollen av kjørestilen basert på forutsigbare forhold. Vi var nylig på et av BMWs testanlegg i nærheten av München for å prøve ut en del av den bayerske produsentens teknologiske nyvinninger. Vi har allerede omtalt hvordan det var å prøvekjøre BMWs første bil med tre sylindre. Men det foregikk mye annet spennende også.

Eksempel:

Her vises noen eksempler på hva BMWs GPS-baserte fremsynte drivlinjestyring går ut på.Systemet vet allerede at det i stedet for 100 km/t er 60 som kommer til å gjelde over bakketoppen, og viser føreren at han allerede nå bør løfte høyrefoten. Foto: BMW Vis mer


Sunn skepsis

Mange er skeptiske til at bilen selv overtar for mye av kontrollen med hva som foregår under kjøringen. Heldigvis må da også føreren selv som oftest aktivisere systemene - eksempelvis for vinglevarsling med aktiv motstyring, som man nå til og med finner på biler i kompaktklassen som Ford Focus.

Men når det gjelder BMWs nye fremsynte drivlinjestyring, kan vi, etter å ha testet den ut på den oppdaterte BMW 7-serie, se så å si bare fordeler. Uavhengig av hva slags kjøreprogram føreren velger med Driving Experience Control-knappen ved girvelgeren, optimaliseres drivlinjens adferd slik at det valgte programmet blir så effektivt som mulig. Vi har prøvd det, og kan skrive under på at det fungerer.

Volvo med fotgjengerradar

Men hva går så denne automatisk fremsynte eller forutseende kjøringen ut på?

Velg program - bilen gjør resten

Her kjøres det i Eco Pro-modus. På skjermen dukker det opp kjøretips basert på data fra navigasjonen om hvordan veiforholdene er fremover. Vis mer


Det enkleste er antakelig å illustrere hva som foregår ved hjelp av noen eksempler. Vi plasserte ved en første anledning programvelgeren (Driving Experience Control) i "Sport"-modus. Når systemene "så", via GPS, at bilen nærmet seg en sving, giret bilens åttetrinns girkasse ned til et hensiktsmessig gir, og holdt det slik at akselerasjonen ut av svingen ble så sprek som mulig. Og med testbilens V8 Twin Power Turbo-motor med 4,4 liter slagvolum og 449 hestekrefter betyr det temmelig sprekt...

Også svingradius

I de tilfellene der en ny sving fulgte litt lenger frem, holdt kassen også giret inne , eller giret ikke så høyt som den ville gjort hvis den ikke hadde "visst" om de kommende kjøreforholdene. Systemet forutser ikke bare svingene, hvor mange de er og hvor tett de kommer, men også svingenes radius. Alt dette altså takket være data fra bilens navigasjonssystem.

Spar 25 prosent

Med programvelgeren i Eco Pro-modus blir det enda mer interessant, for her tipses føreren med beskjeder på instrumentpanelet om tilpasning av kjørestilen via en såkalt Foresight Assistant. Denne tar hensyn til fartsgrenser som kommer, bybebyggelse lenger frem, svinger, rundkjøringer og avkjøringer. Indikatorene i dashbordet gir for eksempel råd om når det lønner seg å lette på foten. Når man slipper gassen, frikobles motoren og kinetisk energi holder oppbygget hastighet oppe slik at man sparer energi. Denne funksjonen er aktiv mellom 50 og 160 kilometer i timen og kalles Eco Pro coasting.

Vi har testkjørt en oppgradert BMW 750i, i seg selv en hyggelig opplevelse. Det spesielle med denne var at den på egen hånd kunne forhåndsplanlegge girskift og retardasjon - og i tillegg gi oss tips - etter hva slags veiforhold vi hadde foran oss. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I Eco Pro kan også alternative og mer økonomiske reiseruter presenteres i navigasjonssystemet, sammen med et estimat på hvor mye drivstoff man kan spare på å velge den.

Forutseende drivlinjestyring er altså herved introdusert. GPS-koblingen til bilens systemer begrenser seg ikke til dette, men kan også, via informasjon til den termiske styringen av bilens indre organer, ytterligere bidra til resusert drivstofforbruk. Men det er tema for en annen artikkel.

iPhone-app, selvsagt

ECO PRO Analyser er en gratis app som gir mer nytte av den GPS-baserte fremsynte drivlinjestyringen til BMW ved å gjøre det mer underholdende å benytte seg av den. Foto: BMW Vis mer


Som seg hør og bør kan forbrukeren få et konkret inntrykk av hva resultatene av den fremsynte automatikken kombinert med hennes/hans egen adferd er via en gratis app - i skrivende stund kun for iPhone - som viser hvor effektiv kjøringen har vært etappe for etappe - og som til og med gir en karakter på førerens dyktighet!

Vi befinner oss helt klart i en tidlig fase av den til en viss grad selvstendige bilen, men med tilhørende pedagogiske virkemidler og muligheten for føreren til å tilpasse seg mer eller mindre. Uttestingen av denne nye komponenten i BMWs velkjente Efficient Dynamics-teknologi fant i hvertfall vi både morsom og spennende.

Som det heter: Fortsettelse følger!

I alle disse situasjonene vil bilen selv være klar over hvordan girtrinn og hastighet bør avpasses, og reagere deretter. Foto: BMW Vis mer


Her kan du se videopresentasjonen av Efficient Dynamics da første versjon ble lansert i 2007!