Vis mer

Vi har kjørt BMWs billigste firehjulstrekker

LEIPZIG (DinSide Motor): BMWs minste SUV åpner døra for flere som vil kjøre premium-SUV.

BMW lanserer i disse dager en ny liten firehjulstrekker som heter X1. Dette blir den fjerde X-modellen fra BMW i tillegg til X3, X5 og X6.

X-modellene til BMW er populære til tross for at de koster flesk. Og selv om gleden og salgstallene var til å ta og føle på da X3 kom med toliters dieselmotor, så ble ikke bilen akkurat tilgjengelig for alle av den grunn. Problemet var fortsatt at denne bilen også ble uoppnåelig for mange som en ny bil på grunn av høy pris. Utslippet går stadig nedover hos BMW, men dette krydres også med høyere effekt. Det er jo i grunn bra for bilene, men et problem her hjemme hvor effekt er kraftig prisdrivende i avgiftssystemet.

Reduserer effekt for å selge billigere

Importøren av BMW i Norge har derfor kranglet til seg biler med redusert effekt. Belgia får også det. Det vi si at 20d har 163 hestekrefter istedet for 177, og at 18d har 136 hestekrefter i stedet for 143. Sånn cirka sparer man en tusenlapp per gamp man får skrellet vekk, og det er derfor et poeng å få effekten ned. Ytelsesmessig er det ingen grunn til bekymring. Mest sannsynlig ville man ikke klart en blindtest hvor oppgaven er å skille effektvariantene fra hverandre.

Priser og data for norske biler finner dere her:

 Type girEffektCO2Forbruk, blandet0-100km/tToppfartPris
X1 xDrive28iAutomat2582190,946,8205756.200
X1 sDrive18dManuell1361360,529,6200359.000
X1 xDrive18dManuell1361500,5710,1195399.000
X1 sDrive20dManuell1631390,538,1205410.900
X1 xDrive20dManuell1631530,588,4205449.000
 Automat1631640,628,6205476.600
X1 xDrive23dAutomat2041670,637,3205546.800


En drøm å kjøre

Vi fikk tilgang til en X1 xDrive 20d (firehjulsdrift, 177 hk og automatkasse). Det var ingen andre motorer tilgjengelig, men denne bilen er såpass sprek at det ikke er noe problem å tenke seg at en 18d med 136 hestekrefter vil gjøre en grei jobb. Den minste dieselmotoren med firehjulsdrift og manuell girkasse klarer 0 til 100 på 10,1 sekunder. Det er sånn passe ok, Det er 12 og 13 sekunder på denne sprinten som begynner å bli litt tregt.

20d med automat er en drøm å kjøre og BMW har ikke kompromisset med noe som går utover kjøreegenskapene. Her er de på hugget som aldri før. Motoren er trykket langt bakover i motorrommet og bak har den et nytt system (Performance Control), som ikke må forveksles med Dynamic Performance Control som sitter i X6, men som ytterligere skal minske faren for understyring (at bilen styrer mindre enn det rattutslaget skulle tilsi).

Firehjulsdriftsystemet xDrive er i hovedsak det samme som på andre Xer og kan i verste fall fordele opp til 100 prosent forover eller bakover. Alt etter behov.


Sportslig

Bilen er sportslig satt opp og siden det var Tyskland som var arena for denne kjøringen kunne vi også boltre oss med litt fart. 20d trekker godt og bilen ligger på veien som en drøm. Den er sportslig, og BMW gjør alt de kan for å gjøre dette til en kjørebil. De ofrer med glede både plass og komfort for opprettholde kjøreegenskapene. Det duver ikke, den krenger lite og grepet på veien er solid. Styringen er presis og automatkassa gjør en grei jobb. Vi er litt usikre på hvorfor ikke BMW bruker dobbelkløtsj automatgirkasse i stedet. Normalt går ytelsene opp og forbruket ned ved overgang til dobbelkløtsj. Vi tror ikke denne girkassen er siste skrik fra BMW. På X1 xDrive20d stiger utslippet med 11 gram CO2 per kilometer med automat.


Ikke akkurat for barnefamilien

Det er litt begrenset hva man får plass til på 4,45 meter, og hvis vi regner om innvendig plass per krone blir ikke dette en vinner. Bagasjerommet rommer riktignok 420 liter, men en familie vil nok føle at det er litt lite. Men BMW ser for seg en rekke kunder for denne bilen som ikke nødvendigvis er barnefamilier.

Vektmessig er det i orden og tillatt nyttelast strekker seg til 550 kilo og hengervekten er på de fleste modeller to tonn.

Kupéen er lekker og man sitter svært godt. Plassen er grei, men det er ikke overflod.

Som nevnt tidligere prioriterer BMW kjøreegenskaper for enhver pris. I denne bilen resulterer det i en bil som er en drøm på veien, men som også oppleves som svært hard over dumper og ujevnheter. Vi kjørte med dekk i dimensjonen 255/40-18 som er med på å forsterke denne følelsen. Standard dekk er 225/50-17. Det kan være verdt å vurdere disse hvis man vil ha en litt mykere oppførsel.


Ikke mange opplagte konkurrenter

X1 har ikke noen voldsomt opplagte konkurrenter nå. Vi hadde kanskje også sett på en vanlig lav 320xd. Den koster mer, men er større, mer komfortabel og enda bedre å kjøre. Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti og Toyota Urban Cruiser er fine jeeper det også, men luksusfølelsen, kjøreegenskapene utstyrsutvalget er ikke i nærheten av BMWen. I tillegg skiller prisen disse bilene greit fra hverandre.

Mot slutten av 2010, eller kanskje tidlig i 2011 kommer Audi Q3. Den vil nok plassere seg rimelig tett opp mot X1. På en annen side har ikke Audi med en Q3 brukt opp alle nummerne slik at de har muligheter til å lage en enda mindre Q1.

BMW X1 er en lekker sak som appellerer til de som skal ha noe ekstra, men som ikke trenger voldsomt med plass. Den kjører som et skudd, men en firehjulsdrevet xDrive18d som starter på 399.000 kroner vil nok koste over 500.000 kroner med litt utstyr og snadder.