Det er detaljene som avslører den. Tredørsversjonen av BMWs 1-serie får sitt flaggskip fra start: Uten å være en "ren" M-bil, er M 135i en GTI-killer med sine 320 hester og 0 til 100 på 4,9 sekunder (med 8-trinns automat). Foto: Knut Moberg
Det er detaljene som avslører den. Tredørsversjonen av BMWs 1-serie får sitt flaggskip fra start: Uten å være en "ren" M-bil, er M 135i en GTI-killer med sine 320 hester og 0 til 100 på 4,9 sekunder (med 8-trinns automat). Foto: Knut MobergVis mer

Vi har kjørt BMW M135i

MÜNCHEN (DinSide Motor): Sammenlignet med 1 M-Coupé er den mer sofistikert - og nesten like morsom.

Bilen er diskret som bare det, og forfra ser den nesten ut til å være from som et lam. Men skinnet bedrar, og ser man på detaljer som spoilere foran og bak, endrede luftinntak og - ikke minst - detaljene i hjulene som de blå kaliperne og den lille M-en (for BMW M).

Nye 1-serie med M

Så - hva er det? BMW M135i heter den, og er den første BMW M Performance-modellen med bensinmotor. Ikke nok med det: Det er også den første 3-dørsversjonen av den nyeste BMW 1-serien. (I den andre enden av skalaen finner vi den nye tredørsversjonen av 1-serien med en 1,6-liters bensinmotor på bare 102 hestekrefter. Den heter BMW 114i, vi har testet den.)

Vi har altså kjørt M135i - og vi fikk bakoversveis, til tross for at det "bare" er en M-performance-bil. I fjor introduserte nemlig BMW et mellomsjikt i sitt utvalg av høy-ytelsesbiler, litt på samme måte som Audi har sine "S"-modeller med noe mer beskjedne ytelser enn "RS"-verstingene. (Mer om BMW M Performance i forhold til "ren M" kan du lese nederst i artikkelen).

Dette er ikke en test av BMW 1-serie som sådan. Den kan du lese her.

Seks halvlitere

Sakens kjerne først: Motoren er "selvsagt" en rekkesekser og den har dermed tre liter slagvolum. BMW har nemlig ganske nylig, som en logisk følge av fokus på effektivisering og dermed rasjonalisering, bestemt seg for å gjøre det enklere for seg. Resultat: Nå er motorene, med unntak av V8-motoren, bygd opp etter det enkle prinsippet at de har tre, fire eller seks sylindre i rekke og hver sylinder har et volum på en halv liter.

Turbo Muß sein

Så kan ytelsene varieres med forskjellige typer overlading: En, to eller tre turboer, eventuelt en twin scroll-turbo. M135i har en turbolader. Og som alle BMW-motorene er motoren i M135i av typen Twin Power Turbo, det vil si med direkte innsprøytning og fullstendig variabel ventilstyring i tillegg til turbolading.

Her kan du lese om vår prøvekjøring av den overraskende BMW 1-serie med "en halv rekkesekser" - altså tre halvlitere - på bane..

Fotoalbum - BMW M135i:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Det er detaljene som avslører den. Tredørsversjonen av BMWs 1-serie får sitt flaggskip fra start: Uten å være en "ren" M-bil, er M 135i en GTI-killer med sine 320 hester og 0 til 100 på 4,9 sekunder (med 8-trinns automat). Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Opponent til 1 M Coupe

BMW M135i 3dørs - tekniske data (Tall med automatgir i parentes)
Motor6 sylindre i rekke
DrivstoffBensin
Slagvolum2.979 ccm
Effekt320 hk
Dreiemoment450 Nm
ved o/min.1.300-4.500
0-100 km/t5,1 (4,9 sek)
Toppfart250 km/t
Forbruk0,8 (0,75) l/mil
CO2-utslipp188 (175 g/km)
Vekt1.425 (1.440 kg)
Bagasjerom360 l (VDA)
Pris (3-dørs)756.000 (764.000 kr)


BMW M135is turbolader er godt dimensjonert og motoren har her en toppeffekt på 320 hestekrefter. Ytelsene står dermed en anelse tilbake for de 1 M Coupe (basert på forrige generasjon 1-serie), kan vise til - den yter 335 hester - riktignok med to turboer. 1 M Coupe er også en god del tyngre, og har et adskillig høyere forbruk enn M135i. En god del dyrere er den også. Men: Den rendyrkede M-en har M-differensialsperre på bakakselen. Det er altså ikke så enkelt som at M135i er etterfølgeren til 1 M Coupe.

Et glimt av historie

De som husker godt, kan slå i bordet med at BMW lanserte en lignende kjøremaskin for hele 14 år siden - dengang dreide det seg om den Z3-baserte M Coupe, som allerede da disponerte 320 hestekrefter - og de var adskillig viltrere enn dagens hester; så å si ingen elektronikk holdt dem i tøylene. Her kan du lese vår test av M Coupé fra vinteren 1999!

Finpusset

Men nok av digresjoner - det er tross alt M135i det skulle handle om her. Men det er viktig å ha referansene på plass når man skal testkjøre denne typen bil, for å ha et gyldig sammenligningsgrunnlag. Ikke overraskende har BMW finpusset på teknologien alle vegne og denne bilen er en liten juvel som gir kjøreglede i bøtter og spann. Den oppleves ikke like rå som M-bilen, men sannelig byr den på fart og heftig kjøreopplevelse. Samtidig har den et komfortnivå som gjør at man ikke nøler med å ta med passasjerer og legge i vei på helgeturer uten frykt for å bli filleristet på veien.

Se BMW Concept Active Tourer

Masse kraft

KRAFTPAKKEN: Rekkesekser med direkte innsprøytning, fullvariabel ventilstyring og turbo. Resultat: 320 hester og 450 Nm fra1.300 til 4.500 omdreininger. Vis mer


De 320 hestekreftene forteller selvsagt ikke hele historien. Den velfungerende rekkesekseren med sin kultiverte gange får hjelp av turboen til å produsere durabelig trekkraft over et bredt register; 450 newtonmeter er tilgjengelige helt nede fra 1.300 til 4.500 omdreininger i minuttet, så her kan man snakke om staying power som forslår. Og det er slik denne mekanikken oppleves i praksis.

Vedvarende skyv

Skyvet kommer tidlig, og det varer langt opp i turtall. Det trekker godt helt opp til 7.000 omdreininger. Akselerasjonen er kraftfull. Den er også relativt lineær, men den er så rask at man lett tilgir mangelen på "spark bak"; til det er ingeniørkunsten som ligger bak denne motoren for sofistikert. Og det igjen gjør at man kan hengi seg til den rene gleden det er å hive denne bilen gjennom svingene (der det er forsvarlig), og nyte BMW-ens retningssikkerhet, fabelaktige veigrep og underholdende svingvillighet. Det er det vi fikk anledning til under prøvekjøringen og vi kan skrive under på at det var en sann fornøyelse.

TEST: BMW sDrive18d

Flott sportsautomat

Vi kjørte bilen med åttetrinns sportsautomat og den har vi ingen problemer med å anbefale. Med den tangerer bilen tiden fra 0 til 100 som 1 M Coupé kan vise til: 4,9 sekunder. Ingen smågutt i akselerasjon, altså. (Med manuell girkasse må man beregne to tideler ekstra). Girkassen kan selvsagt betjenes med padlehendler på rattet om man ønsker det. Nok en fordel med automaten: Lavere forbruk - normert etter EU-syklusen oppgis den til 0,75 liter per mil med automat og 0,8 liter med manuell girkasse. (Ikke at vi under prøvekjøringen bestrebet oss på å nå disse tallene...)

Balanse og sporsikkerhet

BMW M135i sitter som en klegg i svingene. Dette er ren kjøremoro! Vis mer


Kjøreegenskapene er akkurat så sportslige som vi forventer av en slik bil fra BMW; balansen er suveren, og festet på asfalten uforlignelig. På Autobahn opp mot topphastighet lå bilen stabilt og betryggende i valgt spor uten tegn til nervøsitet ved retningsendring. Og i tillegg altså: Et høyst akseptabelt komfortnivå. BMW M135i er kjøremessig en bil som i fullt monn lever opp til BMWs slagord Freude am Fahren.

Dette siste særlig i og med at lydbildet kommer , nesten som en krone på verket. BMW har tunet sin motor til å avgi den musikalske og sportslige sangen som er en skikkelig sportsbil verdig, og lyden passer til enhver tid til typen kjøring oog tjener som både inspirasjon og utfyllende sanselig opplevelse.

Styringen: God, men ikke fremragende

Vis mer


Noe å sette fingeren på, da? Jo faktisk - styringen er av den progressive elektriske typen. Den er meget sportslig satt opp, den er presis nok og tillater ultra-raske retningsendringer. Allikevel kan vi ikke fri oss fra at den gir en liten anelse av kunstig styrefølelse, som om kontakten med veibanen, riktignok sikker og kjapp, er indirekte. Det er mer en følelse enn noe annet, og man kan nok venne seg til å glemme den, men inntil videre må vi si vi ville ha foretrukket den forrige, hydrauliske styringen.

Fem dører og firehjulsdrift

M135i er tilgjengelig også med fem dører for de som i tillegg trenger en praktisk bil uten å ville gå på akkord med sportsligheten. Fra november kommer den også med firehjulsdrift - det tror vi vil bli en meget skummel konkurrent til Audi S3, som kommer på markedet i overskuelig fremtid. Av andre potensielle konkurrenter må vi nevne den kommende Mercedes A 45 AMG som etter sigende kommer til å varte opp med 335 hestekrefter.

Noe av det beste å kjøre

Konklusjon: En kjøreopplevelse av de sjeldne. BMW svikter oss ikke denne gangen heller og er per i dag det beste å oppdrive i denne "over-GTI"-kategorien. M135i gir rett og slett kjøreglede i massevis. Vi for vår del vil i hvert fall ha mer av den!

BMW M135i koster altså fra 756.000 kroner og den prisen er det ikke noe å si på i forhold til et relativt greit utstyrsnivå. Husk bare at frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg.

Prisliste

BMW M135i: Priser
3-dørs man.756.000 kr
3-dørs sportsaut.764.000 kr
3-dørs sportsaut. xDrive797.000 kr
5-dørs man.763.000 kr
5-dørs sportsaut. xDrive767.500 kr
5-dørs sportsaut. xDrive804.500 kr


Video:


Om M-en

BMW M Performance er en egen avdeling innen BMW. M-en står opprinnelig for motorsport, og betyr når den dukker opp i et modellnavn hos BMW at det dreier seg om en bil med ytelser utover det ordinære. Vi skrev mer utførlig om M-historikken i forbindelse med 40-årsjubiléet tidligere i år, som du kan lese om her - og se bilder av de heftige M-modellene.

Fra M "hardcore"...

I mange år har BMWs M-biler symbolisert noe av det heftigste man kan finne på veien, men inntil i år var bokstaven kompromissløs i den forstand at det alltid dreide seg om en sportslig toppversjon i hver modellrekke (M3, M5, M6, Z4 M Coupé/M Roadster og - inntil nylig - 1 M Coupé). Sistnevnte var første M-versjon av 1-serien og litt av et råskinn.

...til M Performance

Det var rett før sommerferien BMW introduserte sin 1-serie i tredørsversjon, og det gjorde de med brask og bram og den M-Performance-utgaven du her har kunnet lese testen av som fanebærer.

Til og med M-diesel

De første bilene med M performance-betegnelse var dieselbilene M550d, X6 M50d og X5 M50d. Vel er de ikke rendyrkede "M-biler", men sannelig bor det krefter i dem. Vi ble spesielt imponert da vi testet M550d. Dagens testbil er altså den første M Performance-modellen med bensinmotor.

Og det kan man kalle en vellykket première!