<b>ROADSTER-INSPIRERT:</b> Det er sjelden man ser kupler på firedørsbiler. De ser man neppe på produksjonsbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
ROADSTER-INSPIRERT: Det er sjelden man ser kupler på firedørsbiler. De ser man neppe på produksjonsbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Vi har aldri sett maken til Lexus LF-C2

Den nye cab-favoritten?

Lexus kaller konseptet som nå er presentert på LA Autoshow «Open-Top design Study». Og hva er det? Jo, egentlig snakker vi i bunn og grunn om en toppløs versjon av den lekre RC Coupé. En cabriolet med noen ekstra designgrep som får den til å skille seg fra alt annet.

Som vanlig herfra er det den ekstreme fronten som vekker mest oppsikt. Denne gangen ennå ett hakk drøyere enn på den lukkede versjonen.

Ikke bare jåleri

Den stikker mer ut takket være helt nye lamper, luftinntak på sidene og en ny tolkning av fenomenet krommet nettinggrill.

Ventilasjonen i frontfanger og foran bakhjulene er ikke bare designgrep.

Luften føres til bremsene for å gi dem kjøling når det går hardt for seg bak de 20-tommer store felgene.

ROADSTER-INSPIRERT: Det er sjelden man ser kupler på firedørsbiler. De ser man neppe på produksjonsbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HØY: De fleste går for horisontale linjer om dagen. Lexus og Toyota er opptatt av kryss-linjer om dagen. Det gir den litt høy fremtoning. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LYSSHOW: LED-stripen i i dørene går videre rundt hele coupeen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LYSSHOW: LED-stripen i i dørene går videre rundt hele coupeen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LYSSHOW: LED-stripen i i dørene går videre rundt hele coupeen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: TOYOTA
REGULERING: Lexus har dradd tolkningen av netting-grill et hakk lenger. Foto: TOYOTA
KLASSISK: Til tross for drøye linjer, snakker vi om tradisjonell bakhjulstrukket cab. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LEKKER: Man venner seg fort til nye linjer. Dette kan fort bli en konkurrent til BMW 4-serie cab. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Lysende innside

Høydepunktene inni er en stor LED-stripe rett under vinduslinja, som går rundt hele kupeen. Vi ser også en skjerm som kontrolleres av en touchpad, ala den du finner i nye Lexus NX300h.

C2 er 471 cm lang og 185 cm bred, omtrent som den lukkede versjonen.

Kommer den i produksjon, vil den bli tilgjengelig med en 2,5 liters hybrid (samme som i NX), en 3,5 liters V6 bensinmotor eller en fem-liters V8 med 471 hester. Et friskt alternativ for de som mener BMW M4 cab blir for kjedelig.

Alt om Lexus fra Dinside.