Vi lærer aldri ... Fra Ring 3 ved Rikshospitalet under dagens morgenrush. Foto: Karoline Brubæk
Vi lærer aldri ... Fra Ring 3 ved Rikshospitalet under dagens morgenrush. Foto: Karoline BrubækVis mer

- Vi driter oss ut hvert år

Den første snøen følges av trafikkaos. Vi lærer aldri.

«Selv om veimyndighetene salter til Dødehavet er tomt, så vil norske bilister fortsatt oppleve glatte veier»


KOMMENTAR: Snøen kommer skrev DinSide før helgen og ga gode tips om de beste dekkjøpene. Og senest tirsdag kveld: Bytt dekk nå!, skrev vi sammen med mange andre. Vi har da sett på værmeldingen.

Og likevel møtes vi av kaos på den første snømorgenen. I hovedstadsområdet våknet mange til lett melisdryss som i løpet av minutter utviklet seg til lavende snø på sleipe veier. Og så står vi der da. Velskodd, men fast bak spinnende varebiler, slingrende SUV-er og nødblinkende stasjonsvogner. Alle typer og merker er representert, og langs hovedveiene inn til hovedstaden er kjørefelter stengt i morgenrushet. Langs veiskuldre og under broer står bilistene og bytter dekk med snøfrosne fingre.

Og det er ikke bare på Østlandet bilistene går i baret. Lokalaviser i nordvest skrev i går om snøfallet som skapte trafikkaos. Og på det milde Sørland blir visstnok alle også tatt på senga av at det faktisk kan snø her også, i år som i fjor og året før.

De uten riktige dekk har søkt ly under brokaret. Foto: Karoline Brubæk Vis mer


Tall fra IF Skadeforsikring viser at en stadig større andel av ulykkesbilene kjører på sommerdekk om vinteren. Det kan virke som om mange, spesielt i den sørlige delen av landet, gambler på å vente lengst mulig. Milde vintre og rikelig med salting har muligens lullet oss inn i den illusjonen at i år, i år kommer den første snøfrie veivinteren!

Men den gjør jo ikke det. Selv om forskere har hevdet at 90 prosent av snøen i Europa vil forsvinne (ja, gjør den ikke det hver eneste sommer da?), så betyr ikke det at norske veier blir snøfrie eller uglatte med det første.

Karoline Brubæk er redaktør i DinSide. Vis mer


Selv om veimyndighetene salter til Dødehavet er tomt, så vil norske bilister fortsatt oppleve glatte veier, snødager og småveier som med sommerdekk blir helt ufremkommelige.

Men denne gangen var snøfallet godt varslet. Så hvorfor blir det likevel problemer på veiene?

- Jeg møtte noen selv i dag også. Vi blir like overrasket hvert eneste år. Det har vært store problemer på veiene over hele Østlandet i dag. I følge værmeldingen i går burde ikke dette være noe problem sier sjefen for utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård, til DinSide.

- Noen listet seg av gårde langs veien med sommerdekk, mens andre med gode dekk nærmest kjørte normalt.

Han forteller videre om at folk må bli flinkere til å legge om tidlig, og dermed også spare seg for disse problemene.

En ting er at salting og milde vintre bidrar til somling. En annen grunn til dekkskiftevegringen, er at straffen for å kjøre med for dårlige dekk ikke svir nok.

- Blir man stanset i en ordinær kontroll blir det en konkret vurdering på stedet. Sommerdekk kan brukes, men bilen skal sikres mot å skli. Gebyr for å kjøre med vinterdekk med mindre enn tre millimeter mønsterdybde er 750 kroner. Kjøring med sommerdekk kan føre til anmeldelse.

Humlegård tror ikke på en generell regelskjerping på dette området.

- Nei, vi er opptatt av liv og helse, og kjøring med for dårlige dekk genererer normalt ikke de store ulykkene. Dette er mer et problem for forsikringsselskapene som sikkert får inn del blikkskader.

- Skift heller dekk en uke for tidlig, enn en uke for sent avslutter sjefen for utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård, til DinSide.

Så når vi ser at vi i en annen forbindelse ikke er interesserte i å kjøre trygt uten å få betalt for det, så må vi kanskje rett og slett be forsikringsselskapene gi rabatt til de som garanterer at de bytter dekk før vinteren kommer?

Vi er nok litt dumme!