<B>KOMPLETT:</B> Alle bilene Nissan har produsert siden  1933 finner du her.  Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
KOMPLETT: Alle bilene Nissan har produsert siden 1933 finner du her. Foto: NISSAN/TELLUSWORKSVis mer

Vi besøker Nissan Heritage Museum

Bli med inn i Nissans aller helligste.

Nissan har en rik og spennende historie som begynner helt tilbake på 30-tallet.
Svært få har fått tilgang til merkets enorme, historiske bilsamling. Vi har vært der!

På innsiden av portene på Nissans fabrikk i Oppama, Japan ligger en bygning som betyr mer for merket enn noe annet. Her har de lagret alle bilene de har produsert siden merkets begynnelse i 1933.

Dette er Nissans mes populære bil i Norge nå.

Først en liten historietime: Nissan-navnet ble først brukt som en forkortelse på navnet «Nihon Sangyo», som betyr noe sånt som «Japan Industri». Nihon Sangyo ble til Ni-San, etter hvert formalisert til Nissan Motor Co., Ltd. året etter, i 1934.

Se filmen fra Museumsbesøket:


Men hva med Datsun?

Her blir det litt avansert. DAT var navnet på firmaet Kwaishinsa Motor Car Works sin aller første bil, produsert i 1914. Det samme firmaet endret navn til DAT Motorcar Company i 1925 og bygde lastebiler i tillegg til DAT-modellen og senere en annen, mindre bil: Datson.

Nissans racingsatsing har vært variert og suksessfull. Her ser du Gruppe C-bilene R89C og R90C fra slutten av 80-tallet. Sistnevnte hadde 1128 hestekrefter (uten antispinn) og greide Le Mans-runden på 3 minutter og 27 sekunder - for over 20 år siden..! Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
YOUNGTIMERS: Her ser du fremtidens veteranbiler. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
USMINKET: De markerte seg sterkt i rally på 60- og 70-tallet. Flere modeller sto utstilt, usminket med skrubbsår og slitasje etter siste etappe. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
DE ELDSTE: Disse tidlige Datsun-modellene hadde veldig interessante panser-emblemer. Her en liten harepus i fullt sprang. Ikke fullt så heftig som Jaguars drapskatt... Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
FØRSTE SKYLINE: Fredric Aasbø har importert flere Nissan Skyline i driftingsammenheng. Nå står han foran den aller første Skyline fra 1957, her vist av guiden Yukitaka Arakawa. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SPILLHELT: Xanavi-Skylinene har blitt legender i Japan gjennom racing og kjent over resten av verden gjennom spillserien Gran Turismo. Den nyeste utgaven, Xanavi NISMO GT-R, har over 500 hester under panseret. For å spare vekt har de droppet firehjulstrekk til fordel for et mer konvensjonelt bakhjulsdrevet oppsett. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
VELKJENT: Dette var den første i en lang rekke Datsun Bluebird. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
POWER: Denne 240Z'en (kalt Fairlady Z i Japan) skjuler heftige ting under panseret. Her har Nissan brukt en Skyline-motor i stedet for den vanlige L-motoren. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
KOMPLETT: Alle bilene Nissan har produsert siden 1933 finner du her. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
IKKE ORIGINALT: Nissan testet Skyline-motor i stedet for den vanlige L-motoren. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
Foto: NISSAN/TELLUSWORKS


Navnet betyr ganske enkelt «DATs sønn». Men siden «son» også betyr «tap» på japansk, ble dette endret til «Datsun» da Nissan overtok DAT Motors i 1933.

Fra 1934 begynte Nissans DAT-avdeling å bygge Austin Seven på lisens og gjorde dette i nesten 20 år under navnet Datsun Model 16. På femtitallet ble samarbeidet mellom Nissan og Austin styrket og Nissan fikk lov til å bruke Austins patenter til å utvikle sin egen Datsun-modellinje.

Datsun kommer tilbake på markedet med denne bilen.

Nissans suksess tiltok voldsomt mot slutten av 60-tallet da de lanserte sin egen avanserte firesylindrede motor med overliggende kamaksel; den såkalte L-motoren.

Denne ble brukt i Datsun 510, en av de første virkelige salgssuksessene for merket. I 1969 fulgte de opp med legendariske Datsun 240Z som ble utstyrt med en sekssylindret versjon av L-motoren.

Et adelig ekteskap

Det eksisterte et annet, spennende bilmerke i Japan på denne tiden: Prince. De begynte på lik linje med BMW i Tyskland som flyprodusenter.

Forgjengeren til Prince konstruerte blant annet det berømte Zero-flyet brukt under andre verdenskrig. Etter krigen markerte de seg som Japans store luksusmerke, med blant annet modellene Skyline og Gloria. I 1966 ble Prince en del av Nissan-familien, noe som gjorde at Nissan fikk vantene på Skyline.

Med denne bilen lagde Nissan grå hår for Porsche-teknikkerne.

Den internasjonale oljekrisen skulle bli det store gjennombruddet - ikke bare for Nissan, men også for andre japanse bilprodusenter.

Nå var plutselig små, økonomiske biler veldig attraktivt. Dette styrket økonomien i hele Japan og ga produsentene friere spillerom. Resten er, som de sier, historie.