<b>Porselen</b> Bugatti har laget mange unike utgaver av superbilen. Dette er kanskje den fineste av dem alle, og heter L'or Blanc. Modellen er produsert i samarbeid med Königliche Porzellan-Manufatur Berlin (KPM) og har deler av håndlaget porselen.  Foto:  Bugatti
Porselen Bugatti har laget mange unike utgaver av superbilen. Dette er kanskje den fineste av dem alle, og heter L'or Blanc. Modellen er produsert i samarbeid med Königliche Porzellan-Manufatur Berlin (KPM) og har deler av håndlaget porselen. Foto: BugattiVis mer

Veyrons svanesang

Bugatti har nå solgt sin 400. Veyron. Det nærmer seg dermed slutten for tidenes raskeste bil.

Tekst: Morten Moum

Nå er det kun 50 biler igjen før Bugatti setter kroken på døra og avslutter ett av de råeste kapitlene i bilhistorien.

Veyron begynte som et utopisk prosjekt basert på Ettore Bugattis ønske om å lage verdens raskeste bil. Volkswagen ønsket å vise muskler, og bestemte seg for å sette i gang med prosjektet og lanserte konseptbilen EB 118/4 Veyron i 1999.

I 2001 ble produksjonsmodellen EB 16/4 Veyron presentert, og i løpet av året ble det bestemt at den skulle settes i produksjon i 2003. Etter mange år med tekniske utfordringer, utforkjøringer, bilbranner og milliarder av kroner, sto den omsider klar i 2005.

400 solgte biler
Siden den dagen er det nå solgt 400 eksemplarer av Veyron. Alle de 300 coupè-modellene, Veyron 16,4 med 1001 hestekrefter og Veyron 16,4 Super Sport med 1200 hestekrefter er solgt. Gjenværende er kun 50 av de 150 roadsterne, Veyron 16.4 Grand Sport med 1001 hestekrefter, og Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse med 1200 hestekrefter.

En av tre legender Dette er en Grand Sport Vitesse "Jean Bugatti". En annen av de tre legendebildene i serien "Les Legends de Bugatti" Foto: Newspress Vis mer


Ingeniørkunst
Bugatti har med Veyron klart det som for mange har virket umulig. De har presset de fysiske lovene så langt det går og tydelig satt en ny standard for superbiler. De har klart å kombinere både ekstrem ytelse, luksus og brukervennlighet.

De har dermed klart å gjøre det til en bruksbil, med blant annet klimaanlegg, cd-spiller og luksuriøst interiør, mens andre superbiler er ribbet for utstyr uten å oppnå de samme ytelsene.

President i Bugatti, Dr Wolfgang Schreiber uttalte: ”Med Veyron har Bugatti etablert seg som det mest eksklusive og mest luksuriøse superbilmerke i verden. Veyron er en unik suksesshistorie og setter en høy standard for Bugattis fremtid. ”

Kostbar affære
5. desember 2013 ble den 400. Bugattien kjøpt fra Molsheim. Den siste av i alt tre Grand Sport Vitesse ”Jean-Perre Wimille”-utgaver som er en del av serien “Les Légendes de Bugatti”, en serie som hyller Bugatti-legender.

Kraftfull Veyron Grand Sport Vitesse er en roadster med 1200 hestekrefter og 1500 nm dreiemoment. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Bilen ble ikke overraskende kjøpt av en kunde fra Midtøsten for den nette summen av 2,13 millioner euro, før skatter, avgifter og frakt er medregnet. Noe som tilsvarer om lag 18 millioner norske kroner i følge dagens kurs.

Ekstrem rekordholder
Alle legende-bilene er basert på Veyron Grand Sport Vitesse. Bilen har 1200 hestekrefter, på det meste 1500nm dreiemoment og gjør 0-100 på 2,6 sekunder. 0-200 kilometer i timen er unnagjort på kun 7,1 sekunder, omtrent det samme som en vanlig sprek bil bruker fra 0-100. Dog bruker den bare 5,8 sekunder på å gå fra 200-0 igjen, så bremsene er ikke til å kimse av dem heller.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse besitter i dag verdensrekorden for verdens raskeste roadster, med en topphastighet på 408, 84 kilometer i timen. Mens Veyron 16,4 Super Sport har verdensrekorden for raskeste serieproduserte bil, med en toppfart på 431,072 kilometer i timen.

Bilhistorie, kunst og teknologi
Bugatti ble grunlagt for for over 100 år siden i den lille franske byen Molsheim. De eies i dag av Volkswagen Group, men holder seg fortsatt tro til sitt motto: ” Art, Form, Technique” og kombinerer de kunstneriske røttene til sin italienske grunnlegger med fransk savoir-vivre og tysk produksjons dedikasjon, presisjon og dyktighet.

Utviklingen av Bugatti Veyron er en av de største, om ikke den største, teknologiske utfordringen i bilhistorien. Den er i dag et bevis på at alt er nesten alt er mulig og at grenser stadig flyttes. Det er her verdt å nevne at produksjonsprisen per bil er omtrent fem ganger så høy som salgsprisen.

Levende legende
Når Veyron nummer 450 ruller ut på veien vil det settes et punktum for det heftigste og mest kostbare prosjektet i bilhistorien. Enn så lenge er Veyron en levende legende i bilverden og har satt en ny standard for hva superbiler gjelder. Vi tørr nesten ikke tenke på hva fremtiden bringer. Dog tror vi at det vil ta lang tid før noen skyver Veyron ned fra tronen. Uansett, vi nyter den vakre svanesangen så lenge den varer, nå er det bare 50 biler igjen, så løp og kjøp!