Veteran i toppform: Nå 500 hester!

En ny monster-SUV er neppe det verden trenger mest for tiden. Med enda flere hester skal Mercedes G 55 AMG sette ny rekord i politisk ukorrekthet.

Vis mer

Veteran i toppform: Nå 500 hester!

  1. Store bilder


Det er ikke den første AMG-versjonen av G-klasse, men det er den hittil heftigste. Sammenlignet med den nåværende modellen har den fått 24 ekstra hestekrefter og er nå oppe i 500 totalt. Dreiemomentet er uforandret, men 700 newtonmeter burde rekke selv i den over 2,5 tonn tunge bilen.

V8 kompressor

Effektøkningen kommer etter en endring i motorstyringen til den velkjente kompressoråtteren fra AMG. Resultatet er at 0-100 km/t nå går på 5,5 sekunder, en tiendel raskere enn tidligere. Toppfarten er fortsatt begrenset til 210 km/t. Visuelt sett er det lettest å skille den nye G 55 fra den gamle på de nye aluminiumsfelgene med dekk i dimensjonen 285/55-18.

Seriøs offroader

Vis mer


Standardutstyrspakken er ytterligere oppgradert og inneholder nå blant annet bi-xenon frontlykter, tåkelys med svingfunksjon og Isofix-innfestning for barneseter i baksetet. Man har også tre nye farger, hvitt, blått og grønt, å velge mellom. Fra før kjenner vi finesser som lavgir, 4ETS (elektronisk traksjonssystem), elektronisk stabilitetskontroll og låsbare differensialer. Dette gir den en enorm kapasitet også utenfor veien og gjør at Mercedes G-klasse trygt kan kalle seg en fullblods terrengbil.

Siste ord ikke sagt

Vis mer


G-klasse har vært produsert på fabrikken Magna Steyr i Østerrike siden 1979. Totalt 186.000 eksemplarer har forlatt samlebåndene, og til tross for lanseringen av den nye GL-klassen, stopper det ikke der. Den klassiske G-klassen skal nemlig produseres parallelt med den langt mer moderne, men også mindre karismatiske, etterfølgeren til offroadlegenden fra Mercedes.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder