Versting-Ferrari vist - med navnevri

Den ventede Ferrari 430 Challenge Stradale blir det trolig ikke noe av. I stedet kommer 430 Scuderia.

Men fortvil ikke, Scuderia er bygd etter akkurat samme konsept som forgjengeren 360 Challenge Stradale. Hvorfor man etter alt å dømme skroter dobbeltnavnet til fordel for Scuderia, navnet for Ferraris dedikerte racingavdeling, er uvisst, men så lenge innholdet er det samme bryr vi oss egentlig ikke så mye…

Rå blir råere

430 Scuderia blir nemlig en usedvanlig heftig bil. Allerede i standardversjon er 430 en av verdens vasseste sportsbiler. Den turtallsvillige motoren, kompromissløse semi-automatiske girkassen og det superdynamiske chassiset har gjort den til en særdeles hard nøtt for konkurrentene.

Scuderia og Superleggera

Vis mer

Versting-Ferrari vist - med navnevri

  1. Store bilder


Lamborghini, Ferraris tradisjonelt mest direkte rival, svarte på dette med å lage en lettet og mer fokusert utgave av sin 430-konkurrent Gallardo. Den fikk tilnavnet Superleggera og følger i grunn samme oppskrift som 430 Scuderia. Nå som Ferrari har kommet à jour med Scuderia, blir kampen mellom de to italienske sportsbilgigantene knallhard.

Mindre vekt

Men hva er det som er så spesielt med 430 Scuderia? Flere ting, men det kanskje mest betydningsfulle elementet er vektreduksjon. Hele 100 kilo har man klart å trimme vekk fra den allerede lette 430. Det gir en totalvekt på svært lave 1.250 kilo!

Mer krefter

Vis mer


Kombiner det med 510 hestekrefter, 20 mer enn i en vanlig 430, og du får et vekt-effekt-forhold på ekstreme 2,45 kilo per hestekraft. Noen 0-100-tid er ikke oppgitt, men en standard 430 bruker fire blank. Det betyr at Scuderia bør klare det et godt stykke ned på 3-tallet.

Raskere girkasse

Enda en årsak til det, bortsett fra det forbedrede vekt-effekt-forholdet, finner vi i den oppgraderte girkassen. Takket være mykvare hentet fra Ferraris Formel 1-biler, skal den gire på bare 60 millisekunder.

Vis mer


Også ESP-systemet er oppgradert og jobber nå sammen med den elektronisk styrte differensialen for enda bedre grep og stabilitet.

Michael Schumacher

I vår artikkel med spionbilder av det man da antok var en 430 Challenge Stradale, skrev vi at bilen trolig ikke var langt fra premieren. Det stemmer, for 430 Scuderia skal presenteres allerede på Frankfurt-utstillingen i september. Og ikke av hvem som helst. Til å hjelpe seg med avdukingen har Ferrari fått Michael Schumacher til å stille opp. En mann som for øvrig nylig uttalte at han kan tenke seg å delta i utviklingen av fremtidige gatebiler fra Ferrari…

På spionbildene er det forresten mulig å se at det dreier seg om samme bil som du her kan se. Bare ta en titt på den digre diffusoren i nedkant av hekken.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder