Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Verktøy: Importkalkulator 2011

En ny versjon av vår populære importkalkulator er nå på plass. Her følger noen tips om hvor du skal begynne i prosessen med å hente drømmebilen fra utlandet.

Andelen bruktimport av biler holder fortsatt stand, selv om vi hadde en liten dropp på slutten av 2010. Det er stort sett privatpersoner og bruktbilforhandlere som henter hjem drømmebilen, eller et objekt de kan tjene mye penger på. Dessuten er det en del merkeforhandlere som henter hjem biler av sitt eget merke som de ellers ikke får tak i nok av her hjemme.

Her finner du prisen på bilen din da den var ny (1994 -2010)

Tyskland og Sverige er fortsatt blant landene hvor det hentes flest biler, men for dem som skal hente seg en bil i ny og ne er det spesielt ett verktøy som er særdeles viktig, nemlig kalkulatoren som beregner den engangsavgiften som må betales før registrering i Norge kan finne sted. DinSide har i flere år levert en av de mest brukte kalkulatorene, og nå fremstår den i ny og oppdatert versjon.

Finn verditapet på bilen din

Har du selv lyst å se hvor mye du kan spare på din drømmebil, så legger vi ved noen typiske lenker for å finne bil i utlandet.

Her er importkalkulatoren. Du finner den også under verktøy:

Artikkel element er utdatert



Husk prøveskilter

Bortsett fra selve handelen, så er det relativt enkelt å hente hjem en bil. Før du reiser fra Norge må du kjøpe norske prøveskilt til de spesifikke datoene du skal kjøre den hjem. Dette gjør du ved å ta med deg chassisnummeret på den bilen du skal hente til en Trafikkstasjon som selger prøveskilt. Ikke glem å ta med deg skiltene når du reiser for å hente bilen. Jeg vet av erfaring hvor klønete det er å glemme dette.

Her finner du nærmeste trafikkstasjon

Husk flere prøveskilter

Ved ankomst det landet du skal hente bilen, eksempelvis Tyskland, så må du leie et nytt sett prøveskilter for bruk på tysk jord. Disse fjerner du i det du forlater Tyskland, og kommer inn i Skandinavia. Da er det de norske som gjelder. Dette er viktig blant annet på grunn av den forsikringen som er bakt inn i leien av prøveskiltene.

Første stoppested

Du trenger ikke stoppe ved noen tollstasjon før du kommer til Norge. Her er det desto viktigere at du stopper for å skrive innførselspapirene til Norge, som blant annet danner grunnlag for beregning av merverdiavgift på kjøpesummen. Denne merverdiavgiften trenger du som regel ikke betale på grensen, men du får tre virkedager på deg til å oppsøke nærmeste tollkontor for innbetaling. Selve engangsavgiften trenger du ikke betale før du har tenkt å registrere bilen, men skal den registreres så snart som mulig, så er det like greit å få gjort unna begge deler når du først er der.

Her finner du tollvesenets råd for innførsel av kjøretøy

Selv om dette er en grovskisse, så er det prosessen i enkle trekk, og det er enkelt. Nå er det bare å lene deg tilbake, sjekke objekter, og finne drømmebilen. Kalkulatoren forteller deg eksakt hva du må betale for bilen på norsk jord. Lykke til!