Et sjeldenhet til salgs i Norge, en Mercedes-Benz SLR McLaren. Verditapet har imidlertid vært enormt. Forskjellen mellom nybilpris og dagens utropspris er hele 1.9 millioner kroner.<br />
Faksimile fra Finn.no
Et sjeldenhet til salgs i Norge, en Mercedes-Benz SLR McLaren. Verditapet har imidlertid vært enormt. Forskjellen mellom nybilpris og dagens utropspris er hele 1.9 millioner kroner.
Faksimile fra Finn.noVis mer

Verditap: 633.000 kr i året

For tre år siden kostet den 4,8 millioner kroner. Nå forsøker eieren å få 2,9 millioner kroner for bilen. Forskjell: 1,9 millioner kroner.

Siden lanseringen i 2004 har den norske Mercedes-Benz-importøren faktisk solgt hele seks eksemplarer av den oppsiktsvekkende supersportbilen SLR McLaren. Et av disse eksemplarene, som ble solgt sommeren 2006, står nå til salgs på Finn.no. Bilen-selges for eier av Bergens-firmaet Sandven, som har fått ry på seg for å være Norges mest eksklusive bilforhandler.

Enormt verditap

Superbilen har en utropspris på 2,9 millioner kroner, noe som selvsagt er en uhorvelig høy sum. Til sammenligning kan man for eksempel få ti splitter nye og meget velutstyrte Volkswagen Golf for samme pris.

Det som imidlertid er minst like interessant, er at bilen for bare tre år siden kostet 4,8 millioner kroner, ifølge den norske Mercedes-Benz-importøren Det betyr at vi snakker om en differanse på hele 1,9 millioner kroner, noe som må være blant Norgeshistoriens største verditap for en bil.

Les også vår test av drømmebilen

1.735 kroner per dag

På grunnlag av dette tallet kan vi lage en rekke artige regnestykker, som blant annet viser at eieren har måttet tåle årlige avskrivninger på hele 633.000 kroner, rundt 250.000 kroner mer enn de fleste av oss tjener i løpet av et år. Det betyr i neste omgang et verditap på snaue 53.000 kroner per måned og drøye 12.000 kroner per uke. For ikke å snakke om 1.735 kroner hver eneste dag.

13.000 kilometer

«Det betyr at en tur fra Oslo til Gardermoen og tilbake (rundt 10 mil) kostet snaue 15.000 kroner. For ikke å snakke om en kjøretur tur-retur Oslo-Bergen (rundt 100 mil), som teoretisk ville ha kostet eieren 146.000 kroner.»


I tillegg har eieren i likhet med de fleste andre bileiere måttet punge ut for forsikring, årsavgift, bompenger, service og bensin. Selv om den vanvittige, kompressormatede V8-motoren slurper i seg hele 1,45 liter per mil ved blandet kjøring, har imidlertid ikke drivstoffutgiftene blitt spesielt høye sammenlignet med det generelle verditapet. I løpet av de tre årene har nemlig ikke eieren og vedkommendes venner ikke kjørt mer enn 13.000 kilometer med klenodiet.

Les også: Prisras på brukte luksus-SUVer

Dyrere enn flyreisen

Og det leder oss over til et annet regnestykke, nemlig kostnadene per avlagt distanse. Hvis vi deler 1,9 millioner i verditap på 1.300 mil, får vi 1.462 kroner. Det betyr at en tur fra Oslo til Gardermoen og tilbake (rundt 10 mil) kostet snaue 15.000 kroner. For ikke å snakke om en kjøretur tur-retur Oslo-Bergen (rundt 100 mil), som teoretisk ville ha kostet eieren 146.000 kroner. Pluss drivstoff og bompenger :) Som nevnt, det koster å være kar.

Annonsert pris vs salgssum

Alle summene vi har oppgitt her, er basert på at selgeren oppnår annonsert pris. Som de fleste vet, er pruting et ikke ukjent fenomen i bruktbilmarkedet. I denne prisklassen vil vi anta at pruting er en selvfølge. Det er derfor ikke utenkelig at det voldsomme verditapet i praksis vil bli enda større enn differansen mellom nypris og annonsert pris skulle tilsi.

SLR-annonsen finner du her.

Kilde: Bertel O. Steen, Sandven

Les også:

  • TEST: Mercedes-Benz SLR McLaren
  • Prisras på brukte luksus-SUVer
  • DinSide Motors juveler