Ok: Noen designbombe er ikke Audi S3, men bilinteresserte vil garantert få med seg designelementene som vitner om at den er spesiell. Takspoileren er ett av dem. Foto: Produktbilde
Ok: Noen designbombe er ikke Audi S3, men bilinteresserte vil garantert få med seg designelementene som vitner om at den er spesiell. Takspoileren er ett av dem. Foto: ProduktbildeVis mer

Verdenspremiere på nye Audi S3

Hissigproppen blir vist fram på bilutstillingen i Paris i neste uke.

Vår motorredaktør likte nye A3 godt da han prøvekjørte tredørsversjonen i juli, og i går kom også nyheten om at femdørsversjonen, eller SportBacken, er på vei.

Et ankepunkt har imidlertid vært Audis noe forsiktige designfilosofi. For selv om bilene selger godt, er det mange som mener at A3-modellene framstår som litt trauste.

Vel, tilhører du den gruppen er det i hvert fall fint lite som virker traust med kruttbomben S3, for på tredje generasjons hissigpropp av A3-serien har Audi fintunet sin litt forsiktige designfilosofi.

Les også: 1999: Audi S3 tredobbelt sportstlig og 2006: 2. generasjon S3 prøvekjørt

Skarpere design

For å tydeliggjøre at S3 er en hissigpropp er det tatt tydelige grep som gjør at den skiller seg ut. Det mest opplagte er den nye grillen, samt at du har får spoilere både foran, bak og på taket.

Speilhusene er forøvrig i aluminiumoptikk, og alle bilinteresserte som ligger bak deg på veien vil garantert legge merke til de fire ovale eksosrørene som definitivt skiller nye Audi S3 fra Audi A3.

Men det er selvsagt motoren og kjøreegenskapene det er jobbet mest med.

300 hk turbomotor

Dette er altså den tredje generasjonen Audi S3, og det er nå en helt ny spesialtilpasset bensinmotor som er på plass: Den er ganske enkelt langt kraftigere, og ikke minst lettere enn før.

Den firesylindrede 2.0 TFSI turbomotoren yter nå 300 hk (opp fra 265) og har et dreiemoment på 380 Nm. Legg også merke til at motoren ikke veier mer enn 148 kilo.

Les også: Prøvekjørt: Den første S-Audi med diesel!

I følge Audi skal ikke turtallsperren slå inn før du når 6800 omdreininger, og det kommer du sikkert til å klare hvis du prøver deg ut av lysskrysset... 0-100 km/t skal forøvrig nås på 5,1 sekunder hvis du velger automatgirkassen S tronic. Vil du heller gire selv, øker tiden til 5,4 sekunder. Bilen blir som vanlig levert med fartssperre, som slår inn på 250 km/t.

For å gjøre det lettere å holde bilen på veien når du presser den har S3 firehjulsdrift, eller quattro som det heter i Audis verden. Audi skryter ellers av at de har jobbet mye lydbildet fra motoren: Når du når bestemte hastigheter åpnes for eksempel egne spjeld, sånn at lydbildet kommer tydeligere fram.

Sammenlignet med A3, gjør sportsunderstellet at S3 er senket med 25 mm, og bilen leveres med 18-tommers aluminiumsfelger og Audi drive select som standard. Det siste vil si at føreren kan påvirke karakteristikken på akselerasjon, girskiftene til S tronic automatgirkassen og styringen.

Som vanlig på sportslige utgaver er styringen progressiv, slik at den ved høyere hastigheter og skarpe svinger fremstår som mer direkte enn ved normal komfortkjøring.

Les også: RS3 - en historisk super-Audi!

Nesten økonomisk

Noen favorittbil for Bellona kommer nok S3 aldri til å bli, men hvis du klarer å la være å kjøre som en villmann er faktisk ikke det oppgitte forbruket så verst.

De oppgitte tallene ved blandet kjøring er:

  • Audi S3 med S tronic automatgir: 0,69 l/mil, som tilsvarer et CO2-utstlipp på 159 g/km.
  • Audi S3 med manuell girkasse: 0,70 l/mil og 162 g/km.

Men får du plass?

Takket være den lette motoren og utstrakt bruk av aluminium er nye S3 60 kilo lettere enn forrige generasjon, og det er bra for en modell hvor bilens ytelser og kjøreegenskaper har hovedprioritet.

For noen flyttebil er Audi S3 definitivt ikke, selv om bagasjeromsvolumet på 365 liter faktisk ikke er så langt unna SportBack-versjonens 380 liter.

Må du en ekstrautur til Ikea kan du likevel øke dette til 1100 liter ved å legge ned bakseteryggene. Vi tipper det holder i lange baner for målgruppen, dette er tross alt en ren kjøremaskin.

Når det gjelder interiøret er det kontrastsømmer som går i igjen. S3 leveres selvsagt med sportseter som standard, og da i en kombinasjon av skinn og stoff. Som vanlig kan du selvsagt velge andre alternativer hvis du krysser av i listen over ekstrautstyr.

Forøvrig er det meste av utstyret det samme som du får på nye Audi A3, blant annet Audi connect (lar bilens navigasjonssystem kobles mot Google Earth samtidig som bilen får sin egen WLAN hotspot) og høyttaleranlegg fra Bang & Olufsen.

En ting er imidlertid spesielt: Audi S3 blir den første bilen og modellen i sin klasse som kan leveres med LED-hovedlys.

Les også: Audi A3 prøvekjørt og Sportback-versjon av Audi A3.







Nye Audi S3 leveres i 14 ulike lakkfarger, der i blant Panther Black og Estoril Blue som er forbeholdt Audis S modeller. Bilen premierevises på bilutstillingen i Paris neste uke og lanseres 1. kvartal 2013. Prisen er ikke klar.