Henrik Borchgrevink (til venstre) og Knut Wilthil har kjørt Kautokeino-Oslo på en tank, og dermed satt verdensrekord i økonomikjøring. Foto: Per Ervland
Henrik Borchgrevink (til venstre) og Knut Wilthil har kjørt Kautokeino-Oslo på en tank, og dermed satt verdensrekord i økonomikjøring. Foto: Per ErvlandVis mer

Verdensmestere i økonomikjøring

Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink har nylig satt verdensrekord i økonomikjøring. Vi ble med på tur - se deres beste tips i videoen!

31. august i år ringte Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink Oslo-politiet. Det var sent lørdag kveld, og de befant seg i Oslo sentrum.

De hadde gått tom for bensin, etter å ha kjørt hele veien fra Kautokeino til hovedstaden på én tank.

Varsellyset for lavt drivstoffnivå hadde begynt å lyse allerede ved Ved Lillhärdal, 30 mil fra Oslo. Men først vel fremme i hovedstaden stanset bilen.

– Vi hadde opprinnelig planlagt å komme til Oslo søndag formiddag. Men for å unngå et kraftig nedbørsområde som kom inn vestfra mot Midt-Sverige, ble avreisen fra vår overnatting i Skellefteå fremskyndet. Dermed var klokken halv tolv lørdag kveld da vi kom til Oslo, forteller Borchgrevink og Wilthil.

Ny teknikk: Se så smart Volvo vil spare drivstoff

«Filleoppdrag»

Tanken ble forseglet av politiet i Kautokeino, og politiet i Oslo måtte kontrollere at forseglingen ikke var brutt, før verdensrekorden kunne bekreftes. For ordens skyld: Dette bildet er tatt etter at rekorden var satt, og derfor er forseglingen brutt. Foto: Per Ervland Vis mer


Tanklokket var forseglet av politiet i Kautokeino og Oslo-politiet måtte verifisere at forseglingen var intakt for at verdensrekorden skulle bli bekreftet.

Det var grunnen til at økokjørerne måtte be om assistanse fra politiet denne kvelden. I forkant hadde de vært i kontakt med politiet og informert om den kommende henvendelsen, men det var da opprinnelig planlagt at de skulle behøve sjekk av forseglingen søndag formiddag - og ikke lørdag kveld.

– Det viste seg at selv Henrik slet med å få politiet til å komme ut for «filleoppdrag» på en lørdagskveld i hovedstaden. «Vi noterer oss oppdraget, men vi kommer ikke med blålys med én gang,» var beskjeden vi fikk, og det skjønner vi jo godt, forteller Wilthil.

Etter en times tid dukker en politipatrulje som kan kontrollere forseglingen. Verdensrekorden for økokjøring med bensinbil er dermed bekreftet og offisiell.

31. august kjørte Borchgrevink og Wilthil inn til verdensrekord i både forbruk og kjørt distanse med bensinbil: 1.619,4 kilometer med et snittforbruk på 0,33 liter bensin per mil. Da bilen til slutt stanset hadde tanklampen lyst de siste 309 kilometerene. Det er også første gang i historien at en bensinbil har kjørt over 1.000 miles (1.609,344 km) på én tank.

Med diesel på motoren, kan du kjøre enda mer gjerrig. Les saken om Gerhard Plattner som satte verdensrekord i økokjøring med dieselbil: Han kjørte over 2.000 kilometer på én tank, og brukte kun 0,22 liter per mil.

Vi fikk være med Wilthil og Borchgrevink på tur, du kan se deres beste tips i videoen:

 


Tid er viktig

– Det var egentlig her det hele startet, forteller Wilthil og Borchgrevink, der vi kjører langs E6 mot Gardermoen.

Vi er på tur med verdensmestrene i økonomikjøring, for å lære mer om økokjøring og hva det innebærer. Det går litt sakte ut av Oslo denne ettermiddagen, men det er egentlig helt passe fart for en som tenker drivstofføkonomi.

Kjører man økokjøring gjør man det nemlig best i hastighetene 60-70 kilometer i timen.

– Vi ligger stort sett rundt 1.200 omdreininger på flat mark, i motbakke ligger vi på rundt 1.500 omdreininger, forteller Wilthil.

– Å ta seg god tid er viktig, har du dårlig tid kan du bare glemme å kjøre økonomisk, sier Henrik Borchgrevink til DinSide.

Følg med på trafikken bak!

Både Borchgrevink og Wilthil understreker viktigheten av å ikke la den lave hastigheten være til hinder for de øvrige trafikantene.

– Når man driver med økokjøring, er det også veldig viktig å følge med på trafikken bak! Når man ligger i 60-70 kilometer i timen i 80-120 sone må man ha mulighet for å slippe annen trafikk forbi, sier Borchgrevink.

Dette er også grunnen for at de valgte å legge mesteparten av ruta i Finland og Sverige, hvor det ifølge verdensmestrene er bedre tilrettelagt for smidig forbikjørsel enn på norske veier.

– Vi velger veiene med omhu og følger nøye med på trafikken for ikke å skape trafikkfarlige situasjoner. Det tenker vi veldig mye på, sier Wilthil og Borchgrevink.

Verdensrekorden ble satt med en Ford Focus med en tresylindret énliters EcoBoost-motor på 125 hestekrefter. Denne motoren ble for øvrig utropt til årets motor i 2012, og vi i DinSide var også veldig positivt overrasket over motoren da vi testet den.

Som du kan se i videoen er det flere trekk ved denne bilen som hjelper til med å muliggjøre det rekordlave forbruket som Wilthil og Borchgrevink har fått til. Blant annet hjelper girskiftindikatoren føreren med å velge riktig gir gitt hastigheten du kjører i, cruisekontrollen sørger for jevn økonomisk fart, og motoren stanser automatisk når bilen står stille.

Les også: Svært mange fyller feil drivstoff - men det er én dag som er verre ann andre

Planleggingen

Dette er ikke første gang av Wilthil og Borchgrevink har lagt ut på økokjøretur.

Tidligere har de kjørt Oslo-Kirkenes på én tank (2010), og Murmansk-Oslo på én tank (2011). I 2012 satte de europarekord da de kjørte 2.534 km fra Helsinki til Oslo på én tank med diesel.

I planleggingsfasen går de nøye til verks med grundig testkjøring av bilen. De prøver blant annet ut ulike gir i forskjellige typer bakker for å finne den ideelle kombinasjonen.

Deretter går de gjennom alle mulige rutevalg hvor de vurderer alt fra utformingen av kryss til høydeprofiler og antall tettsteder. Alt dette for å finne den ruten som vil gi lavest mulig drivstofforbruk. Og de gjennom tettsteder forsøker de å legge disse etappene til tider på døgnet da det ikke er mye trafikk der.

Før start sjekker de også forventet vær og føreforholdene på strekningen. Dette oppdateres også underveis, ofte ved å sjekke værrapportene på flyplassene langs ruten.


Polert før avreise

Før avreise sørger de for at bilen er nypolert. Og dette er ikke for at bilen skal se bra ut - det har en drivstofføkonomisk forklaring:

– Alt som fester seg på bilen vil skape en ujevn overflate som igjen vil skape turbulens, og som dermed fører til høyere drivstofforbruk, forklarer Borchgrevink. Det er derfor viktig at bilen er nypolert og fin, og det er også veldig viktig å ha riktig lufttrykk i dekkene, fortsetter han.

Døde insekter er noe som vil skape en uønsket ujevn overflate. Når det kommer til hvordan du best kan unngå dette, er det viktig med en polert bil og riktig fart.

Ifølge Borchgrevink og Wilthil, som har forsket endel på dette, vil du med korrekt hastighet slippe insekt-lik på bilen, fordi insektene følger med luftstrømmen rundt uten å treffe fronten på bilen.

– Det er læren om luft i bevegelse - i en viss hastighet vil luften bøye av før den treffer bilen, forteller Borchgrevink.

I videoen kan du se hvilke tips Borchrgrevink og Wilthil har når det kommer til økokjøring, både når det kommer til mer ekstrem-økokjøring som de driver med, og når det kommer til ting det kan være lurt å tenke på i det daglige - også for Hvermannsen.

Du skal også huske at det ikke bare er på selve drivstofforbruket du sparer penger dersom du kjører litt mer økovennlig i trafikken.

– Det handler ikke bare om selve forbruket, men også slitasje på bilen, forteller Borchgrevink.