<b>PERFEKT KOLLISJON</b>: Måten Petter Northugs bil møtte autovernet på, var ifølge forskere med SIMLab helt perfekt.  Foto: NTB scanpix
PERFEKT KOLLISJON: Måten Petter Northugs bil møtte autovernet på, var ifølge forskere med SIMLab helt perfekt. Foto: NTB scanpixVis mer

Verdensledende på kollisjonsforskning

Slik skal en kollisjon se ut ifølge forskere ved NTNUs SIMLab.

Måten Petter Northugs bil møtte autovernet på, var ifølge forskere med SIMLab helt perfekt.

Grunnen til at Northug Jrs kollisjon er perfekt har nok lite med ham som sjåfør å gjøre.

Ser en på hvordan bilen er presset sammen i front, og førerhuset er nærmest inntakt, ser en at materialet i både bil og autovern har oppført seg som ønskelig.

Autovernet og bilens front har avlastet resten av bilen for trykket.

Magnus Langseth er professor ved SIMLab på NTNU, og forsker på alt i fra materialer, til hva som er den optimale kollisjonen.

- Vi ser på matrialets oppførsel når det blir utsatt for sammenstøt, både via fysiske og virtuelle forsøk, forteller Langseth ved SIMLab.

Det bøyes og tøyes i alt som heter metaller i SIMlabs lokaler ved NTNU. Her forskes det på hvordan blant annet alluminium oppfører seg når det blir utsatt for stort press.

Sparer millionvis av kroner

Ved å utføre utallige forsøk basert på data som allerede eksisterer, og via bruk av datamaskin, spares miljøet og utrolige summer på materiell.

- Dette førte til at bilindustrien fikk opp øynene for oss. Vi etablerte da raskt et samarbeid med store selskaper som Audi, BMW, Toyota, Honda og Renault. Hvor vi utfører tunge tester på materiell de ønsker å benytte i bilene.

SPARKEMASKIN: Dette er en testmaskin hvor storskala krasjtester kan utfører. En masse på 155kg kan for eksempel gis en fart på over 100km/time Foto: SIMLab/Ole Morten Melgård Vis mer

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Aluminium fanger


I bilindustrien handler det om lette, raske og trygge biler. Derfor går mye av arbeidet også ut på å finne det rette materialet å bruke. Aluminium er det som hittil har vist seg å være både sterkt og lett, noe som gangner bilindustrien.

- Selv om vi i år har utvidet forskningsområdene til olje og gass og sikkerhet, i tillegg til transport, er det fortsatt stort trykk fra bilindustrien. flere satser nå på bruk av aluminium.

Selv om Langseth ærlig innrømmer at han kan svært lite om bil, kan han berolige med at de har stålkontroll på materialoppdragelse.

- Det er både stort og viktig for oss at vi er ledende på akkurat dette feltet. Med større, raskere og tyngre kjøretøy blir også sikkerheten vanskeligere å opprettholde. Det er det vi arbeider for å utbedre her daglig.

Ferdig med prosjektet?

Ettersom dette prosjektet var basert på en åtte års periode, løp «kontrakten» ut nylig. Dette betyr dog ikke at det er slutt på arbeidet rundt SIMLab.

- Høsten 2014 ble det innvilget nye midler for forskning. Det nye senteret hadde oppstart 1 Juli 2015, og prosjektet har en ramme på 300 millioner kroner over 8 år. 96 millioner av disse er innvilget fra forskningsrådet.