<b>STOR SPENNING:</b> Det var stor spenning i salen da bilen ble avduket.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STOR SPENNING: Det var stor spenning i salen da bilen ble avduket. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Verdenslansering av nye Volvo V90

Etter ni år på markedet er det over og ut for Volvo V70. Møt arvtageren Volvo V90!

Volvo begynte en ny tidsregning med nye XC90, som ble lansert i fjor. Med kinesiske Geely som eiere er det investert over 70 milliarder kroner i ny plattform som skal generere en serie av helt nye modeller.

Om drøyt tre års tid vil XC90 derfor være den eldste bilen i modellprogrammet.

Les mer: Dette er de nye Volvo-modellene!

Dinside er nå i Stockholm hvor svenskene har verdenspremiere på den nye V90 for pressen. Dette er arvtageren til den aldrende V70, som har hengt med oss siden 2007.

Og bare utseendet understreker at nykommeren er en bil som for alvor vil ta opp konkurransen med premium-tyskerne Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

SYLFERSK: Dette er den helt nye Volvo V90 akkurat presentert for pressen i Stockholm. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Mer premium

Det er ingen tvil om at Volvo fortsetter trenden med mer premiumfølelse i den nye modellen. Solide materialer, yppig design og moderne teknologi sørger for en riktig så god kvalitetsfølelse. Det må også til om de skal klare å konkurrere med tyskerne.

Volvo passerte i fjor 500.000 solgte biler for første gang, og butikken ser ut til å gå svært bra. For Norges del er målet er å selge 2.400 biler i løpet av 2016 av nye V90. Det vil plassere den skyhøyt over konkurrentene, men faktisk et godt stykke under salget av forgjengeren. Selv i sitt siste salgsår solgte gamlingen V70 forbausende 2.814 biler i fjor.

Se flere bilder av nye V90 her

VELKJENT: Interiøret er likt det vi kjenner i XC90. Børstede trepaneler er eksklusivt. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SOM KONKURRENTENE: Bagasjerommet tar fra 560 liter, noe som er på høyde med konkurrentene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MODERNE:V90 får samme førermiljø som sedanutgaven S90, som vi her ser bilde av. Dette er moderne og luksuriøst med digitalt instrumentpanel og den nye, store infoskjermen hvor de fleste funksjoner styres fra. Foto: VOLVO
GOD PÅ VEIEN: Kjøreegenskaper har vært viktig, ifølge Volvo. Foto: VOLVO
Volvo V90 Location 3/4 Rear Foto: VOLVO
PREMIUM: Det er ingen tvil om at nykommeren får et luksuriøst interiør. Foto: VOLVO


Men der utgående V70 hadde en startpris på 417.000 kroner, så vil nye V90 koste fra 469.000 kroner med manuell girkasse og D3-dieselmotor på 150 hestekrefter.

Les også: Slik blir nye Volvo S90.

Dette er en sterk pris målt mot konkurrentene som har disse prisene:

  • Audi A6 Avant fra 497.900 kroner
  • BMW 5-serie Touring fra 498.000 kroner
  • Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn fra 513.100 kroner
V90 er tredje modell av 90-serien basert på produktplattformen med navnet SPA. Den er skalerbar og det åpner opp for langt større grad av fleksibilitet, slik vi har sett på for eksempel MQB-plattformen til Volkswagen. Denne plattformen blir forbeholdt 60-serien (alt fra V60 til XC60) og 90-serien.

Video:


Ladbar hybrid

Volvo fremhever at kjøreegenskaper har vært viktig ved utvikling av den nye modellen. Det samme gjelder for teknologi. Derfor blir også V90 tilgjengelig som en ladbar hybrid med firehjulstrekk, slik vi kjenner til fra XC90 T8. Sikkerhet spiller fortsatt også en stor rolle, og utstyr som Pilot assist (delvis autopilot) blir standardutstyr.

Sjefsdesigner Thomas Ingenlath forklarer at utgangspunktet for V90 er at de tok V70 og tiltet den 25 grader framover. Dermed har den fått en langt mykere avrunding av hekken. Det går på bekostning av det praktiske, men trenden i bilverden er at stasjonsvogner med avrundet hekk.

Om du skulle ha behov for mer plass, så kan Volvo by på en egendesignet skiboks til bilen. Bagasjeromsvolumet er 560/1.526 liter. Det er 15 liter mindre enn på V70.

DRISTIG: Fra denne vinkelen ser V90 mest dristig ut. Kanskje ikke noe som faller i alles smak? Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


60 års erfaring

Volvo har mer enn 60 års erfaring med å bygge stasjonsvogner. Historien begynte med modellen Duett allerede i 1953. Siden har det gått slag i slag med stasjonsvognen av Amazon, 145, 245, 745, 960, 850 og V70.

Men der forgjengerne har vært noe av det mest folkelige du kan tenke deg, er målet for nykommeren å bygge videre på premiumfølelsen satt av XC90 når det kommer til materialvalg, estetikk og utførelse.

STOLT: Victoria Falksund er sjef for 90-serien hos Volvo og er svært stolt av nykommeren. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Les også: Vi har kjørt Mercedes sin ladbare hybrid C350e!

- Utfordringen har vært å lage en bil som er bra nok målt mot konkurrentene, sier sjef for 90-programmet Victoria Falksund. Hun forteller videre at de har ønsket å videreføre Volvo-verdiene om høy funksjonalitet kombinert med god fleksibilitet og nå et større fokus på design.


Les også: Nå kommer Volvo med elbil!

Med en lengde på 493,6 cm, bredde på 189 cm, høyde på 147,5 cm og med akselavstand på 294,1 cm, er det ingen tvil om at V90 blir en stor bil. Bilen veier fra røslige 1.825- til 2.100 kilo i egenvekt.

Slutten av 2016

Målet til Volvo er åpenbart å tilby en eksklusiv, elegant og moderne stasjonsvogn med vekjente Volvo-trekk. Ved første blikk synes vi det ser ut som om de har lykkes, selv om enkelte sikkert vil være uenig. Særlig hekken kan bli gjenstand for kritikk, tipper vi.

Innstegsmodellen blir V90 D3, som kommer til Norge mot slutten av året. V90 T4 kommer senere. Om du ønsker bilen med firehjulstrekk, er det foreløpig kun tilgjengelig på T6 AWD eller D5 AWD som i kombinasjon med automatgir vil koste fra 657.000 kroner. T8 med firehjulstrekk kommer senere.

Nye Volvo V90 leveres som standard med førerassistansesystemet Pilot Assist. Pilot Assist gir myke styreimpulser for å holde bilen riktig plassert i kjørefeltet.

LANG TRADISJON: Volvo Duett var en tidlig, populær stasjonsvogn fra Göteborg. Foto: VOLVO Vis mer


Sikkerhet i høysetet

Bilen har ifølge Volvo selv - og det ser vi ingen grunn til å tvile på - markedets mest avanserte sikkerhetspakke med Large Animal Detection og Run Off Road Mitigation (bilen styrer selv inn og bremser i svinger ved behov for å unngå utforkjøring) som standard.

Nye V90 har også selvsagt tidsriktige tilkoblingsfunksjoner, med mulighet for å integrere smarttelefonen med Apple CarPlay.

50 km elektrisk

Som ladbar hybrid oppgis T8-utgaven å få tilsammen rundt 407 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

– Med V90 skal vi videreføre Volvos sterke stasjonsvogntradisjoner i Norge. Våre stasjonsvogner har passet som hånd i hanske for nordmenns livsstil i mange tiår, og vi er trygge på at V90 skal fylle de høye forventningene kundene våre har til oss. Vi startet relanseringen av Volvo som merkevare med suksessen XC90.

Fra 469.000

Nå tar V90 de beste egenskapene til 90-serien over til stasjonsvognsegmentet. Startprisen på konkurransedyktige 519.000 kr for V90 T4 bensin (manuell) og 469 000 kr for V90 D3 diesel (manuell), gjør vår nye stasjonsvogn attraktiv for mennesker med ulike behov over hele landet – sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

Dette er innstegsprisene for nye Volvo V90 (veiledende)
• T4 190 hk (manuell) – 519.000 kr
• T5 254 hk (automat) – 591.000 kr
• T6 320 hk AWD (automat) – 838.000 kr
• D3 150 hk (manuell) – 469.000 kr
• D4 190 hk (manuell) – 499.000 kr
• D5 235 hk AWD (automat) – 657.000 kr
• T8 320 + 87 hk el. (automat) – (pris kommer senere)