Verdens største bilprodusenter

Med Think ble Norge igjen et bilproduserende land. Men om du skulle være i tvil - i forhold til de store bilproduserende landene er vi nok for lilleputter å regne. Vi kan kanskje trøste oss med at det samme kan sies om Sverige.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi er vant til å tenke på Sverige som en stor bilnasjon. Men selv svenskene blir knøttsmå sammenlignet med de virkelig store bilproduserende landene. Mens Volvo og Saab sammenlagt produserte 280.000 personbiler i fjor, produserte Toyota alene hele 4.295.000 personbiler.

For å sette dette voldsomme tallet i perspektiv kan vi nevne at den norske bilparken teller drøye 1.8 millioner personbiler. I fjor produserte Toyota med andre ord langt mer enn dobbelt så mange biler som det finnes her i landet.

Norge følger trenden

På henholdsvis sølv- og bronsjeplass finner vi tyske Volkswagen og tysk-amerikanske Ford, som begge produserer mer enn 3 millioner personbiler hver. Verdens tre største bilmerker er altså Toyota, Volkswagen og Ford. Som en kuriositet kan det nevnes at disse faktisk også er de tre største personbilmerkene i Norge - i nøyaktig samme rekkefølge.

Fransk femteplass

Den første franskmannen finner vi på femteplass. Renault produserte i fjor 2.078.000 personbiler og er dermed en av svært få bilprodusenter som kan smykke seg med medlemsskap i "To-millioner-klubben".

Klikk her for å se listen over alle bilprodusenter som produserte mer enn 500.000 personbiler i fjor.

Hvor lages de?

Men er det slik at en Toyota er japansk og en Volkswagen tysk? Nei, de tidene er forbi. Vi har tatt ut de fem største merkene og sett nærmere på hvor bilene deres faktisk blir produsert.

Faktisk er det slik at for eksempel kun 40 prosent av alle Volkswagens personbiler lages i Tyskland. Klikk her for å se hvor resten blir laget.

Hvilket land er størst?

Er du klar over at det produseres flere biler i Brasil enn i Italia? Eller at Belgia, som ikke har noen nasjonale bilprodusenter, produserer nærmere én million biler i året? Forklaringen ligger selvsagt i det faktum at stadig flere bilprodusenter velger å opprette fabrikker i land som enten har en fordel ved at de ligger nært store markeder - eller som kan skilte med billig arbeidskraft. Du finner oversikten over verdens største bilproduserende nasjoner her.

Kilde: Automobil Revue 2001