Et monster: 6.3 V12, 700 hk, 1.320 Nm elektronisk begrenset til 1.100 Nm, 0-100 på 4,3 sek. (!!!), toppfart 260 km/t. elektronisk begrenset til 240. Foto: Brabus
Et monster: 6.3 V12, 700 hk, 1.320 Nm elektronisk begrenset til 1.100 Nm, 0-100 på 4,3 sek. (!!!), toppfart 260 km/t. elektronisk begrenset til 240. Foto: BrabusVis mer

Verdens sterkeste terrengbil

Brabus hevder de bygger verdens sterkeste off-roader - og dataene imponerer sannelig.

Vi så den nylig i Genève, og tenkte ikke videre over det. Den så klassisk og traust ut - med unntak av heftige felger og diodebaserte kjørelys. Men så undersøkte vi litt nærmere...

Det er bevisst at ordet SUV her er erstattet med det gode, gamle "terrengbil". Det dreier seg selvsagt om en personbil med firehjulsdrift og terrengegenskaper. Av historiske referanser i klassen kan nevnes Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Jeep Grand Cherokee, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og... Mercedes Geländewagen som- i en temmelig rustikk versjon - blant annet er meget utbredt i det norske Forsvaret.

Her har Brabus tatt fatt i den sist nevnte terrengbilen, en skikkelig tøff offroader. for å kunne presentere det som til syvende og sist blir noe av det desidert heftigste som kan gå både på og utenfor vei.

Rocket -> Bullitt -> G V12 S

Vi snakker om Brabus G V12 S. Den er håndbygget hos bilprodusenten i Bottrop, Tyskland, som er den mest anerkjente Mercedes-tuneren i markedet og står bak vanvittige råtasser som Rocket, basert på Mercedes CLS, og Bullitt, basert på siste generasjon C-klasse - med V12 under panseret! ...Men tilbake til dagens nyhet.

Trimmet motor fra S 600

Et monster: 6.3 V12, 700 hk, 1.320 Nm elektronisk begrenset til 1.100 Nm, 0-100 på 4,3 sek. (!!!), toppfart 260 km/t. elektronisk begrenset til 240. Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus

Brabus har altså tatt utgangspunkt i Mercedes' veletablerte terrengbil og firehjulsdriver, G-klasse, i sin tur basert på Geländewagen. Femdørsmodellen vi ser her er den mest luksuriøse varianten og, med suveren forakt for det de der på huset antagelig ser på som klimahysterikerne, utstyrt med en spesialtilpasset og grundig trimmet variant av Mercedes' for øvrig utmerkede V12-motor, opprinnelig fra Mercedes S 600.


Fantastisk moment

Brabus her jobbet en god del med motoren, og det ville bli for omfattende å nevne alt her. (Spesielt interesserte kan gå inn på Brabus' hjemmesider). I hovedsak er 5,5-literen boret opp til 6,3 liter (NB: Det dreier seg ikke om AMGs 6,2-liter, som er en V8), og de fleste komponenter endret/forsterket/skiftet ut. Resultatet er oppsiktsvekkende. Maksimal effekt er 700 hestekrefter og motoren produserer en trekkraft på utrolige 1.320 newtonmeter. Dette er så kraftig at selv de mest solide girkassene Brabus greide å finne ikke kunne håndtere et slikt dreiemoment. Derfor er dette i den ferdige bilen begrenset til 1.100 newtonmeter, noe som uansett er vanvittig sterkt.

Syk akselerasjon

Typisk Brabus-behandling av Mercedes-interiør - her i Brabus G V12 S Biturbo Vis mer


Vi har problemer med å forestille oss opplevelsen bak rattet i denne når gassen trykkes i bunn. 0 til 100 skal nemlig ta 4,3 sekunder hvilket er hva en Porsche 911 Carrera S PDK eller en Corvette C06 greier. Helt utrolig...

Av en eller annen grunn har vi ikke fått oppgitt tall for forbruk og utslipp.

Topphastigheten har Brabus valgt å begrense til 240 kilometer i timen, noe som er forståelig når man tenker på bilens fasong og tyngdepunkt. Uten den elektroniske begrenseren hevder Brabus at G V12 S ville greid 260 km/t.

For å få til dette er selvsagt understellet spesialtilpasset, likeledes bremser og hjul. Hjulene er Brabus' egne, aluminium-monoblokk utstyrt med enten Pirelli eller Yokohama-dekk. Forskjellige dimensjoner er tilgjengelige; minste felger er 20-tommere mens de største måler 22". Standard er 295/40-21.

Interiøret er som alltid i en Brabus en stort sett mørk og sportslig variant av Mercedes' mest luksuriøse. Håndtilpasset skinninteriør med spesiellt myke råvarer er standard. Sportsrattet er Brabus' eget, og en mengde ekstrautstyr kan bestilles.

Ikke billig

Brabus G V12 S Biturbo koster fra cirka 3,2 millioner kroner - i Tyskland. Regn godt over fem millioner i Norge.