Vis mer

Verdens raskeste!

Marlon Kirby og David McMahan har blodtrimmet en Ultima og kalt den Maxximus. Og den går fort.

Det er World Records Academy som oppgir at Maxximus G-Force er blitt verdens raskeste "street legal" bil - altså bil som lovlig kan kjøres på vei. Maxximus G-Force er en ombygd Ultima GTR - en bil som allerede i utgangspunktet er en av verdens raskest akselererende biler.

0-160-0

Det er altså ikke toppfart vi snakker om her, men om akselerasjonstider. Altså mer om hvor rask bilen er enn om hvor fort bilen kan kjøre. Det dreier seg om amerikanere så tidene som er blitt målt er 0-60 mph (miles i timen), 0-100 mph og 0-100-0 mph, altså 0-96 km/t, 0-160 km/t og 0-160-0 km/t.

Oktober i fjor

I og med at det ikke dreier seg om toppfart fikk rekorden relativt lite medieoppmerksomhet da den ble satt - det er ikke før nylig vi her på DinSide fant oppgavene om den. Tidene ble registrert på Rockingham Raceway, North Carolina i oktober 2008 og behørig sertifisert av World Records Academy.

Kirby og McMahan viser stolte frem sertifikatet fra World Record Academy


Ultima i bånn

Donorbilen, en Ultima GTR 720 med midtmontert V8-motor og bakhjulsdrift, har greid 2,6 sekunder på øvelsen 0-60 mph i bladet Autocars årlige kåring av de raskeste akselerasjonene. (Bugatti Veyron, som Bugatti har oppgitt til 2,5 sekunder fra 0-100 km/t er "bare" blitt målt til 2,8 fra 0-60 mph - og fra 0-100 km/t på 3,0).

1.600 hester

Takket være en bilentusiast av en finansmann, David Bruce McMahan, ble det mulig for Maxximus-designeren Marlon Kirby å tilbringe fire år på å utvikle rekordbilen. Resultatet er aktverdig - V8-motoren fra Chevrolet, som har et slagvolum på 7,1 liter, får overlading fra to Turbonetics-turboer og motorstyring fra en Electromotive Tec3R-enhet. Dermed kan motoren produsere opptil 1.600 hestekrefter. For å takle kreftene måtte både chassis og transmisjon tilpasses, og for rekordkjøringen måtte dekkene til daglig kjøring - Michelin Pilot Sport - erstattes med spesialdekk fra Hoosier - 345/30-18 bak og 245/35-18 foran.

Tidene som ble målt den 7. oktober sier sitt. De ble som følger:

  • 0-60 mph: 2,134 sekunder (gammel rekord: 2,6)
  • 0-100 mph: 4,541 sekunder (gammel rekord: 5,3)
  • 0-100-0 mph: 8,861 sekunder (Forrige rekord, satt av Ultima, var 9,4 sekunder og Bugatti Veyron var først under 10 sekunder med 9,9).
  • Bilen er riktignok registrerbar, men den er ikke serieprodusert. Imidlertid øyner radarparet muligheten for å få solgt et eksemplar eller to da interessenter fra mdt-østen har meldt seg. Bilen ble tidligere i år utstilt på Big Boy's Toys Super Show (!!) i Abu Dhabi (se bildet nedenfor).

    Prisen? Cirka 20 millioner kroner - pluss norske avgifter...

    Se Ultima GTR sette rekord på Top Gear-banen her!

    Kirby og McMahan viser stolte frem sertifikatet fra World Record Academy Vis mer