Foto: Brabus
Foto: BrabusVis mer

Verdens raskeste SUV

Brabus GLK V12 med SV12 R Biturbo 750-motoren har greid over 200 mph på Nardo-banen.

Det har vært en del snakk om Dubais finansproblemer den siste tiden. Heldigvis kan bilinteresserte Dubai-borgere for en stakket stund drømme seg bort i anledning av at emiratet skal avholde en bilutstilling fra den 16. til den 20. desember.

Dubai-stjerne

Til tross for at den gedigne spesialmessen Essen Motorshow ble avholdt for bare to uker siden valgte Brabus ikke å legge alle sine egg i samme kurv og dermed ikke å vise alle sine nyheter på hjemmemarkedet. Det var sikkert lurt, for i Dubai får denne GLKen et mer eksklusivt preg og uansett hadde Brabus heftige nok saker å vise frem i Essen som det var (det kan du lese om her).

322 km/t

Det er lenge siden vi skrev om den første gateregistrerbare SUVen som greide over 300 km/t, nemlig den Porsche Cayenne-baserte Sportec SP600M. Det var våren 2005. Nå, 5 1/2 år senere er det Brabus som bryter en like symbolsk grense - nemlig 200 mph (miles per hour) -grensen. Det var under et "High Performance"-arrangement på den italienske Nardo-ovalen, at denne GLK-baserte Brabusen satte hastighetsrekord med 322,3 km/t.

Her er rekordbilen på Nardobanen i oktober i år Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus


Bullit-motor

Her finner vi godt, gammelt gjenbruk i og med at Brabus-ingeniørene har basert seg på motoren de utviklet for C-klassederivatet Bullit. Motorens fulle navn er nå Brabus SV12 R Biturbo 750 og det er vel dermed overflødig å presisere at den har tolv sylindre i V-formasjon, at den er utstyrt med to turboladere og at den produserer 750 hestekrefter. Det vi derimot kan presisere er at slagvolumet er 6,3 liter, boret opp fra Mercedes' opprinnelige 5,5. Dreiemomentet er massivt: Motoren kan produsere en trekkraft på hele 1.350 newtonmeter allerede ved 2.100 omdreininger. Dette må imidlertid begrenses elektronisk til 1.100 newtonmeter for at girkassen skal tåle påkjenningen - og selv det er ikke verst, for å si det mildt.

Ferrari-ytelser

Ikke bare er toppfarten høy, akselerasjonstiden fra 0 til 100 er også sprek: 4,2 sekunder. 0-200 tar 12,8 sekunder. Stabilitet i høye hastigheter skal ivaretas med en ekstra karbonfiber frontspoiler og hjulene er utstyrt med 10Jx22-Brabus monoblokkfelger. Dekkene er ikke akkurat noe for terrenget; de er i dimensjonene 285/25-22.

Prisen er i underkant av 400.000 Euro eller cirka 3,3 millioner kroner. Vil du importere en til Norge, regn med en totalregning på seks millioner...