STORSVELGER: Brutale biler selger mer enn noen gang. E63 må dessuten svelge enorme mengder luft. Derfor har den ekstra store funksjonelle luftinntak for å kjøle motor, gir og bremser. Foto: Jamieson Pothecary
STORSVELGER: Brutale biler selger mer enn noen gang. E63 må dessuten svelge enorme mengder luft. Derfor har den ekstra store funksjonelle luftinntak for å kjøle motor, gir og bremser. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Test: Mercedes-AMG E63 S

Verdens raskeste stasjonsvogn

Galere stasjonsvogn finner du ikke.

Glem «Mercedes». Dette er en AMG. Forskjellene er så fundamentale at man glemmer at dette i utgangspunktet er en Mercedes i det øyeblikket første kroppsdel treffer de knallharde, men allikevel behagelige sportsstolene. Dette er drøye saker.

Joda, den har konkurrenter. Audi RS6 har omtrent samme effekt og har breddinger som kan skremme folk på flatmark, men når du setter Audien i Comfort-kjøremodus, er den snill som en lodden pus.

BRUTAL: Med firehjulsdrift kan du tillate deg langt mer harhendt bruk av gasspedalen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

BMW lanserer sin M5 nå i november. Den får også over 600 hestekrefter og firehjulsdrift til å koble ut, men vi tipper også den blir hakket mer håndterlig enn AMGs hårete E63 S.

For hos AMG finnes ikke ordet komfort i hverken vokabular eller tankesett. Her er det nemlig ikke store forskjellen mellom kjøreprogrammene Comfort og Race.

RÅ SPORT: Disse setene detter man ikke ut av: Skålformede, tynne og harde - men likevel behagelige! Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dette er med andre ord hardcore fra det øyeblikket du åpner døra for å gå inn, til du kryper ut igjen. For øyeblikket er dette den raskeste bilen i disiplinen 0-100 km/t som trilles ut av AMG-fabrikken i Affalterbach.

Sedanen gjør det unna på 3,3 sekunder, stasjonsvogna på 3,4. Toppfarta er begrenset til 250 km/t, men du kan få den åpnet. Da tangerer nåla 307 km/t.

Se hvordan det kan oppleves fra baksetet her:

E63 har nå en «liten» V8 på fire liter. Til gjengjeld har den to effektive turboer inne i V-en. De responderer lynraskt på grunn av kort vei fra eksos til innsug.

Konstruksjonen er noe spesiell. Den ene turboen serverer de fremste og bakerste sylinderne med luft, den andre de to i midten. For å gjøre forvirringen komplett har motoren sylinderkutt på sylinder to, tre, fem og åtte.

OSER SPORT: Det svært luksuriøse førermiljøet fra Mercedes-Benz får i AMG-versjonen en solid innsprøytning racing-stemning. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Funksjonen aktiveres dersom den står i komfortmodus og du kjører pent mellom 1000 og 3250 omdreininger. Motorlyden blir en smule rar, men man merker lite til det siden den aldri er under pådrag.

Motoren kjenner vi fra C63, GT og G4x4-2 i forskjellige effektvarianter, men den er sterkest i vår testbil.

612 hester og 850 Nm over et langt område gjør inntrykk på både innvoller og sjela di.

9 trinns automat

Vi er vant til at motoren sitter fastboltet til en brutalt herlig 7-trinns dobbeltclutchkasse. I E- og S-klasse har man heller valgt å bruke en 9-trinns girkasse og modifisert denne med våtclutch for brutal start og rimelig raske girskifter.

Den imponerer stort. Den er lynraskt i sportsprogrammene, som det er tre av. Spesielt på kickdown imponerer den med å hoppe flere gir ned på direkten og tuppe deg av gårde.

Vi befinner oss i et mattgrått monster med sorte detaljer. Lakken og lyden trekker oppmerksomhet som syltetøy for en veps. ALLE legger merke til deg, noen ringer importøren for å klage.

STOR: Bortsett fra knallhardt understell, byr den lynraske stasjonsvogna på alle fasiliteter som en normal E-klasse, med den ekstra fordelene at de syltynne racingstolene gjør bakseteplassen enda større. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

De knallharde og syltynne sportsstolene er fullstendig elektrisk justerbare i alle bauer og kanter og har faktisk både varme og kjøling. «Vår» bil er allerede solgt og eieren har tydeligvis ønsket seg et sort-gult tema.

Inni har vi en orgie i sort og Alcantara, flott sammensatt av metervis i gule sømmer. AMG-logoen på dørtersklene lyser også mot oss i gult, så da passer det best å lete frem sports-dashbordet med sentralt plassert turteller og digitalt speedometer med gul ring rundt, samt gå inn i menyen å finne det gule bakgrunnslyset i kupeen.

Sånn. Klar for å trykke startknappen.

Latterlig stiv

Det er ikke bare setene som er harde. Man får følelsen av at fjæringen består av kubber som er banket inn i fjærene. Men her er det ikke engang fjærer. E-klassen går på Airmatic luftfjæring, type steinhard.

Den har riktignok tre hardhetsgrader, selv den mykeste er langt stivere enn Sport på familiebilen E200, men akkurat myk nok til at du ikke sitter konstant og småstusser på norske veier.

Understellet er helt og holdent laget for denne modellen. Hele bakhjulsopphenget med LSD (differensialbrems), for å sikre grep likeså.

For å klare akselerasjonen på 3,4 sekunder (3,3 for sedanen), noe som gjør den til tidenes raskeste AMG til 100, holder det ikke med differensial bak. Nå drar den på forhjulene også.

4Matic-symbolet har fått et plusstegn bak seg. Det er fordi systemet nå gir deg mulighet til å koble ut forhjulene.

Setter du bilen i Race og trekker i begge girspakene, bør du ha drukket din daglige Sanasol, for da kobler du ikke bare ut forhjulene men alle hjelpesystemer også. Da kan du nemlig sladde som en gud med familievogna så lenge du har dekk.

Med denne effekten har du like mye å rutte med som de proffe drifterne.

LAUNCH: Nåla står og hamrer på 3500 omdreininger mens alt det røde på bildet står og blinker inntil du drar venstrebeinet fra bremsepedalen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men egentlig vil du bruke alle fire hjula til framdrift. E-klasse driver alltid bak og er utpreget bakhjulsdrevet. Forhjulene griper inn sømløst etter en rekke parameter og det oppleves helt fantastisk.

Her er det mye krefter i sving, og ESP-en hjelper deg med å holde deg innenfor stripene på veien, men firehjulsdriften er suveren. Hvem hadde trodd man kunne gi bånn gass ut av svingene i regnvær og fortsatt ha full kontroll?

Det har man her. Samtidig kan den føles giftig. I moderat fart og plutselig stram vaier, vil du oppleve sladding, men selv i Handling mode trekker den meg tilbake til fornuft litt kjappere enn jeg hadde forventet.

Launch-kontrollen er heldigvis av den enkle typen. Med mindre du har bilen i Eco eller Comfort, er det bare å holde bremsen inne og gi gass. Har du konfigurert instrumentpanelet med sportdisplay da, pulserer nesten hele instrumentpanelet i rødt, samtidig som motorstyringen er programmert slik at bilen står og banker mot den senkede turtallssperra med bulder og brak helt til jeg slipper bremsen og skyter av gårde.

Da kjenner man hvordan mekanikken jobber for å finne grep til de fortvilte 20-tommerne.

ANONYM... NESTEN: En gapende front, bredere fremskjermer med luftutslipp og litt ekstra pynt neders på bakfangeren er egentlig de store forskjellene. Her er til og med emblemene fjernet. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Snarveier

Alle innstillingene skjer automatisk i de forskjellige programmene Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Race. Men de som er kjent med Mercedes fra før, kjenner igjen de egne knappene for manuelt valg av gir, understellet som kan kneppes i tre stillinger og sportseksosen.

Når du har betalt to millioner blanke nettokroner som du allerede har betalt skatt for, for å få en hissig V8 under panseret, så skal den høres også. Man blir lyrisk av V8 symfonien som AMG har tatt frem her.

En grov herlig sang, og så latterlig barnslig og moro det er med smellene i potta ved hvert girskift. For ikke å snakke om gurglingen ved oppslipp. Man kjører den gjerne manuelt bare for å nyte den kvikke manuellkassa og tvinge motoren til å jobbe i mellomregisteret.

Vi har 850 Nm nesten hele veien. Den er vanvittig sterk og kreftene er veldig vanedannende. På vår testbil sitter de største stålskivene. Det markeres med røde kalipere. Har du ekstra penger, blir kaliperne gule og klyper rundt karbonbremser.

Det trengs ikke. De store røde klemmer skikkelig, og stopper den nesten to tonn tunge stasjonsvogna kjapt. Men av og til er det greit også, som når man tar igjen biler… Noen ganger kommer de raskt innpå.

Verdt pengene

Dette er en superstasjonsvogn. Det finnes ikke råere. Da er ikke startprisen på 1,7 millioner kroner så aller verst. Bilen vi råkjører har dessuten ekstrautstyr for 250.000 kroner.

Det meste går til felger, godlyd, godlukt, skinn, med sømmer og god stemning. Vi mener du får mye bil og veldig mye moro for pengene. Ikke bare får du en racerbil, du får en fullverdig stasjonsvogn med enorm plass og de vanlige praktiske detaljene som du finner hos vanlige Mercedeser.

Les også:

Mercedes-AMG GLE 63 S

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG E43

Testresultat

Mercedes-AMG E63 S 4Matic+

Den mest brutale stasjonsvogna på markedet akkurat nå.

Kompromissløs råskap med knallharde stoler, understell og mengder av lyd. Og ikke minst effekt.

Kan bli for drøy for sarte sjeler. Både inni bilen og for de som opplever den på utsiden.

Mercedes-AMG E63 S
Motor:V8, 32V, turbo, bensin
Slagvolum:3982 ccm
Effekt - o/min :612 hk / 5 750-6 500
Dreiemoment - o/min:850 Nm / 2500-4500
0-100 km/t:3,4 sek.
Toppfart:250/300* km/t
Forbruk:0,9 l/mil
CO2-utslipp:214 g/km
Tankvolum:80 liter
L/B/H:499/185/147 cm
Akselavstand:294 cm
Dekkdimensjon:265/35ZR20 - 295/30ZR20
Bagasjerom:640 liter
Egenvekt:1920 kg
Pris fra kr.:1 685 000
* Med AMG Driver's Package