<b>JA, DEN KLIPPER:</b> To elektriske gressklippermotorer sørger for klippingen under den originale klipperpannen. Foto: JAMEISON POTHECARY
JA, DEN KLIPPER: To elektriske gressklippermotorer sørger for klippingen under den originale klipperpannen. Foto: JAMEISON POTHECARYVis mer

Verdens raskeste gressklipper

Når gressklippingen skal være morsom - og kjapp.

Et knippe gale nordmenn har planer om å sette verdensrekord for gressklippere, og blir du like fascinert som oss kan du beskue klipperen på Oslo motorshow. Vi har selvsagt tatt en sniktitt.

Her har Honda gått amok med gressklipper.

Det er firmaet Norwegian Speed Factory som har tatt initiativet til prosjektet. Bak firmaet finner du Per Kristian "Pekka" Lundefaret som også står bak idéen til det ville prosjektet og skal sette rekorden, Ole Martin Lundefaret - som har stått for design og konstruksjon, og Marius Gjevik som har stått for selve byggingen. Prosjektet er gjort i samarbeid med Stihl, som importerer Viking gressklippere.

FARTSFABRIKK: Det er Norwegian Speed Factory som står for prosjektet. Fra vestre Ole Martin Lundefaret, Per Kristian Lundefaret og Marius Gjevik. Foto: BENJAMIN WARD/VIKING GRESSKLIPPER Vis mer


«Litt» mer enn en gressklipper

Utgangspunktet er en Viking T6, men det er ikke veldig mye igjen av denne. Norwegian Speed Factory har bygget en avansert rørramme. På denne har vi laget et hjuloppheng av doble lenkearmer og noe så sært som liggende støtdempere framme, på Formel 1-vis. Alt er justerbart og de justerbare coiloverne, som er spesiallaget for denne gressklipperen, kommer fra KW.

På bakhjula med sitteklipper.

Vill motor

Motor og girkasse kommer fra Chevrolet Corvette. Det betyr en V8 motor på 5,7 liter i front og automatgirkasse som kan overstyres manuelt via «paddles» (hendler) på rattet, akkurat som på racingbiler. Avanserte greier, med andre ord. Dekkene er forresten hentet fra en Formel 3-bil for å sikre skikkelig grep.

MORO: Det hadde ikke vært vanskelig å få folk til å klippe for seg med denne i garasjen. Foto: JAMEISON POTHECARY Vis mer


Kjøling og tank bak

Det er lite plass under panseret. Helt foran finner du riktignok en oljekjøler, men radiator, brannslukker og tank finner du i gressoppsamleren bak.

Reglene som Guinness rekordbok har satt må selvsagt følges. Det må se ut som en gressklipper, den må ha deler fra en spesifikk modell, de ytre målene kan kun avvike fem prosent og den skal kunne klippe gress. Teamet har brukt to batteriklippere fra Viking som er satt på den originale klippepannen.

GÆRNING: Per Kristian Lundefaret har fått den tvilsomme æren å kjøre gressklipperen til verdensrekord. Det vil si rundt 190 km/t. Foto: BENJAMIN A. WARD
GÆRNING: Per Kristian Lundefaret har fått den tvilsomme æren å kjøre gressklipperen til verdensrekord. Det vil si rundt 190 km/t. Foto: BENJAMIN A. WARD
MORO: Det hadde ikke vært vanskelig å få folk til å klippe for seg med denne i garasjen. Foto: BENJAMIN A. WARD
KLASSIKERE: Compomotive er rallykjørernes favoritter. Her i tredelt disegn for å få riktig bredde og innpress. Foto: JAMEISON POTHECARY


190 km/t

Pekka, som skal sitte bak rattet på doningen, har heldigvis lang erfaring bak rattet i diverse rallybiler, og det er bra, for han kan ikke være skvetten. Dagens rekord er 187 kilometer i snitt over 1,6 kilometer, først én vei og deretter tilbake igjen samme vei. Det vil si at han må ha en fart opp mot 190 km/t for å sette en rekord.

Rekordforsøket skal finne sted i begynnelsen av november på Torp flyplass.

PADDLESHIFT: Formelratt med de nødvenigste funksjoner må til når man skal klippe gress lynraskt. Foto: JAMEISON POTHECARY Vis mer