Verdens raskeste blir takløs

Verdens raskeste serieproduserte bil Bugatti Veyron kommer nå også i åpen versjon.

Ok, vi innrømmer det gjerne, dette er ikke akkurat noen typisk forbrukersak. Ei heller er den nok særlig interessant for det norske markedet. Likevel er det en spennende sak for mange bilentusiaster, ikke minst nå som kalenderen viser sommer og fellesferie, så får det så være at naturen virker å tro noe annet.

Hvithai

Dette blir nemlig en ekstrem bil, en sportsbilverdenens svar på hvithaien. Ekstremt sterk, fryktinngytende og særdeles arrogant, ja rett og slett biotypens ubestridte konge. En bil som får de fleste andre sportsbiler til å fremstå som brakkvannsgjedder. Noe mindre eksklusiv og spesiell blir neppe denne åpne versjonen.

Bekreftet

Vis mer

Verdens raskeste blir takløs

  1. Store bilder


Ryktene om en toppløs Veyron har over en stund versert på nettet og nå bekreftes dette i følge blant andre amerikanske leftlanenews.com av Volkswagen, Bugattis eier. Det betyr at vi trolig får se en slik versjon av den overveldende sportsbilen allerede i løpet av neste år.

Targa

En del tekniske detaljer har også kommet frem, og det er klart at man ikke kommer til å satse på en fullblods kabriolet av hensyn til vekt, aerodynamikk og torsjonsstivhet. Derimot kommer man til å lage en slags Targa-løsning med et glasstak som kan tas av, lignende det Porsche Carrera GT hadde i sin tid.

Nødtrekk

Siden taket må legges igjen hjemme, kommer Bugatti også til å utstyre bilen med et nødtrekk av stoff som i alle fall holder vannet uten dersom været skulle bestemme seg for å være like kranglevorent som det har vært over store deler av Sør-Norge den siste måneden.

Like rask

Vis mer
Vis mer


Selv om åpningen i karosseriet blir ganske beskjeden, blir det nødvendig med ekstra forsterkninger for å opprettholde torsjonsstivheten. For å kompensere for vektøkningen det medfører, kommer man til å ta i bruk karbonfiber i dører og panser, slik at den åpne versjonen får like gode akselerasjonstall som vanlige Veyron.

Begrenset toppfart

Av sikkerhetsårsaker, trolig knyttet til aerodynamikk, kommer man imidlertid til å begrense topphastigheten i det 1001 hester sterke fenomenet til 350 kilometer i timen. Det burde i uansett rekke på norske veier… Den lukkede versjonen skal klare over 400 km/t.

Enda raskere?

Dersom du likevel skulle synes at dette blir litt i spedeste laget, ryktes det for øvrig at Bugatti planlegger en enda raskere versjon av vanlige Veyron med toppfart over 430 kilometer i timen. Dette er imidlertid ikke bekreftet verken av den ene aller andre.

Kilder: Leftlanenews.com, motorauthority.com

  • Store bilder av Veyron.