Verdens råeste

Suksessformelen bak de raskeste sportsbiler er mye effekt per vektenhet. De fleste produsenter som vil ha litt volum må ta hensyn til kundenes ønsker om et minimum med komfort og utstyr, og det ferdige resultatet er som oftest et kompromiss. Det er ikke tilfellet med Freestream T1.

Vis mer

Verdens råeste

  1. Store bilder


Ingeniørene som jobbet med å utvikle en av verdens desidert raskeste supersportsbiler, McLaren F1, har ikke sansen for kompromisser. To av dem har satt opp et eget selskap hvis første prosjekt har bestått i å utvikle en sportsbil med et ytelse-til-vektforhold på over én hestekraft per kilo - eller tusen hestekrefter per tonn, som de foretrekker å si det.

Din egen Formel 1-bil

Vidunderet skal lanseres i år, og prisen med norske avgifter er beregnet til omtrent 2,7 millioner kroner - et røverkjøp takket være lav vektavgift og relativt lave avgifter av både volum og effekt i forhold til ytelsene. Supersportsbiler som Mercedes SLR McLaren og Porsche Carrera GT skal regelrett slås ned i støvlene av den kompromissløse nykommeren. Denne bilen er for kunder som kjeder seg i de luksuriøse Ferrariene eller Lamborghiniene de kjører i dag. Det dreier seg om en toseters lettvekter som skal gi en kjøreopplevelse som nærmer seg en formel 1-bil samtidig som den er kjørbar og håndterlig både på bane og på vei. Stikkord er aerodynamikk og chassis, som sammen skal sørge for racer-rask men forutsigbar og sikker kjøring under førerens kontroll.

Vis mer


Skal kjøre fra alt

Null til hundre skal, med riktige dekk, gjøres unna på utrolige 2,5 sekunder - like raskt som de råeste motorsyklene. Nøkkelen til super-ytelsene ligger i kombinasjonen lav vekt, kompetente understell og dekk, aerodynamikk og marktrykk samt en kompakt men effektfull motor. Så over til tall og fakta: Bilen er fjærlett og veier bare 465 kilo eller godt under halvparten så mye som en vanlig småbil. Motoren er en 2,4-liters V8 som produserer 500 hestekrefter ved 10.500 hylende omdreininger - og dermed har vi det gunstige effekt/vekt-forholdet vi nevnte tidligere. Her snakker vi nemlig om 1.087 hester per tonn, og det kan vi sammenligne med 443 hester per tonn for Carrera GT, 369 hester for Mercedes SLR McLaren og 337 for Ferrari F430, for eksempel. 0 til 160 kilometer i timen på under fem sekunder, det er enda mer imponerende enn 0-100-tallet. Sentrifugalkraft og retardasjonskraft på over 3g vitner også om noe - nesten bokstavlig talt - halsbrekkende i form av ytelser. Toppfarten kommer i annen rekke - den er oppgitt til 322 kilometer i timen med lavt marktrykksoppsett.

Freestream T1 er med andre ord helt ekstrem slik man kunne håpe med et utviklingsteam som under utviklingen av Mercedes SLR kjempet for å få den så kompromissløs som mulig, tapte kampen, men nå har frie tøyler. Den overgår til og med heftige "basic-racers" vi kom over i fjor som Ultima GTR eller Leblanc Mirabeau. For noen dreier sportsbil seg heldigvis først og fremst om lidenskap.

  • Store bilder finner du her.
  • Andre "null-kompromiss-racere":

  • Les om Ultima GTR her.
  • Les om Leblanc Mirabeau her.