Foto: Bugatti
Foto: BugattiVis mer

Verdens råeste luksusbil vist

Mens vi var i Frankfurt og så presentasjonen av nye Bugatti Sang Bleu skjedde det samtidig noe viktigere et helt annet sted...

For noen få innvidde presenterte Bugatti nemlig det "hele verden" (for en biljournalist) har ventet på: Nemlig den ultimate über-luksus-bilen og arvtageren etter legendariske Bugatti Type 57. Eller i hvertfall bilen som kan komme til å bli det.

Må få ny modell

Det franske bilmerket, grunnlagt i 1909 av Ettore Bugatti og videreført av sønnen Jean, er i dag en del av Volkswagen-konsernet. Bugatti representerer på ny noe av det mest eksklusive og mest påkostede som finnes. Og for å leve opp til merkets stolte tradisjoner trengtes i det minste én modell i tillegg til Veyron 16.4, som allerede er i ferd med å bli en moderne klassiker.

Blått blod

Som vanlig presenterte Volkswagen-gruppen noen av sine viktigste nyheter kvelden før første pressedag på Frankfurt-utstillingen. Der ble blant annet den nye åpne varianten av Bugatti Veyron - Sang Bleu (fransk for "blått blod"), vist frem til stor applaus. Men den hadde allerede vært vist på Pebble Beach i august og er "bare" en unik utgave av roadsteren Grand Sport. Bugatti har forøvrig tradisjon med kongelige referanser - en av historiens mest markante luksusbiler er nettopp "Royale" i sine diverse utførelser fra 30-tallet.

Fransk feiring

En klassisk 30-talls Type 57 Galibier Foto: RM Auctions Vis mer
Slik så den første konseptbilen ut - Bugatti 16C Galibier Concept, vist frem i september 2009. Foto: Bugatti
Foto: Bugatti
Foto: Bugatti
BLE MED PROTOTYPEN: Det var lenge snakk om at Bugatti skulle lage en firedørs "familiebil" med samme motor som Veyron. Den skulle hete Galibier, men Bugatti bestemte seg for å aldri sette den i produksjon. De mente at det ville forvirre kundene om Foto: BUGATTI


Pressen hadde fått vite på forhånd at den virkelige hundreårsfeiringen av merket Bugatti ville finne sted i Molsheim i Frankrike - hvor Bugattis hovedkvarter og produksjonsenhet ligger, så skuffet kunne vi jo ikke bli. Det var der denne firedørs-Bugattien ble vist, og som trofaste lesere vil legge merke til er den en god del forskjellig fra "Bugatti Bordeaux" som vi relativt nylig spekulerte omkring. Slik presenterer Bugatti sin kommende super-luksusbil for første gang.


Produksjon i 2013

Det dreier seg om en tidlig prototype - eller konseptbil - og avhengig av potensielle kunders reaksjoner (det var slike folk som fikk komme og se bilen først), kan det endelige produktet bli ganske likt eller ganske annerledes. Planen er å komme i gang med en begrenset serieproduksjon i 2013. Bilen hinter både designmessig og når det gjelder navnet til den berømte Type 57. Firedørsversjonen av denne het nemlig Galibier (fra en kjent Alpe-etappe i sykkelløpet Tour de France), og det er det navnet denne konseptbilen har fått. Galibier har et karosseri i karbonfiber og aluminium med spesielle lys - og fargeeffekter, slik spesialversjonene av Veyron 16.4 har. Interiøret fremstør som luksuriøst nøkternt.

Råere enn Rolls, Bentley, Porsche, Aston

Av annet vi får vite om denne ultraluksus-vognen er at den skal få en egen variant av Bugattis eksklusive W16-motor med 8 liter slagvolum. I stedet for de fire turboladerne Veyron 16.4 har skal denne mates med to kompressorer. Den skal kunne gå på både bensin og biodrivstoff. Det er naturlig at motoren vil være mer anpasset en bil med hovedpreg av klasse og luksus snarere enn ren råskap og supersport. Allikevel vil bilen utvilsomt overgå de mest kjente overklasse-krysserne i dag (Rolls-Royce Phantom og Ghost, Bentley Continental GT Silver Spur og Mulsanne, Porsche Panamera, Aston Martin Rapide... når det kommer til ytelser.

Prisen: Vi kan sannsynligvis regne med en norsk nybilpris på rundt 15 millioner kroner.

VIDEO: