Vis mer

Verdens minste fireseter

Vanligvis koster det å få størrelsen på bilen opp. Hos Toyota koster det å få størrelsen ned.

MILANO (DinSide Motor): Toyota lanserer sin minste bil til nå. Et spennende prosjekt både med tanke på miljø, at byene blir stadig trangere og at behovet for mindre biler generelt presser seg frem.

Av skikkelig små biler som finnes i dag er det Fiat 500, trillingene Peugeot 107, Citroen C1 og Toyota Aygo samt nykommerne fra Opel og Ford, henholdsvis Agila og Ka - som er av de mest aktuelle. Men også de tre koreanerne Kia Picanto, Chevrolet Matiz og Hyundai i10, er med på notene. Mini stiller i en egen klasse.

Ingen av disse selges i store volumer, antagelig på grunn av at de fleste mener de er for små. Da kan vi med en gang legge til at den nye iQ er mye mindre. Kun 2,99 meter lang. Nesten to meter kortere enn en stor familiestasjonsvogn og 41 centimeter kortere enn lille Aygo.

Med bakseter

De fleste har sikkert også sett Smart, disse som parkerer på tvers der andre må lukeparkere. IQ er større enn en Smart som kun måler 2,7 meter i lengden, men på disse 30 centimeterne har Toyota prestert å dytte inn et baksete.

Siden skribenten her er 1,96 høy og i tillegg har bredde og tyngde i forhold til det, regnet vi med at det ville by på problemer å komme seg inn i baksetet. Det gjorde det også, men ikke større problemer enn at vi fikk satt hekken i setet. Det mangler litt takhøyde og benplass, men i forhold til bilens størrelse er plassen i kupéen svært imponerende.

Selv om ikke baksetet er direkte romslig, er det viktig at det faktisk finnes, omtrent uansett form og utførelse. Vi presset inn fire voksne og det gikk bedre enn vi våget å forestille oss. Hvis turen ikke er for lang går det fint. Med barn som passasjerer bør det være ganske problemfritt.


Imponerende pakkejobb

Vis mer


Toyota trekker frem pakkejobben som en av de største utfordringene med bilen. Dette er en helt ny plattform med nyutviklede deler som er skalert ned for å passe i iQ. Den har for eksempel en helt ny differensial, drivstofftanken er flat og ligger under gulvet, passasjeren foran kan sitte lengre frem en føreren på grunn av asymmetrisk dashbord, selve klimaanlegg-enheten er mye mindre enn i andre Toyota-modeller, tannstanga til styringen er flyttet opp for gi bedre plass til bena til fører samt at setene har tynne ryggstøtter. Den har ni kollisjonsputer og antiskrenssystem. Toyota sikter mot fem stjerner i EuroNCAP, men bilen er foreløpig ikke testet.


Bilen er også svært lettkjørt og har en enormt god svingradius. Dette er en bybil med ekstremt gode egenskaper på trange områder. I større byer i Europa finnes det egne parkeringsplasser reservert for biler som er kortere enn tre meter.

Motorer

Vi har kjørt begge motorer som kommer ved lansering. Volummodellen blir 1.0 VVT-i med 68 hestekrefter og 91 newtonmeter. Det blir ikke en racer, men motoren holder lenge. Denne har også lavt forbruk og slipper ut kun 99 gram CO2 per kilometer. Denne motoren leveres med enten femtrinns manuell kasse eller trinnløst gir. Vi har ikke kjørt trinnløs kasse ennå.

Tekniske data iQ1.0 VVT-i1.4 D-4D
Antall syl34
Slagvolum9981.364
Effekt6890
Dreiemoment91nm/4.800190nm/1.800-3.400
0 til 10014,7 sek (15,5 med trinnløst gir)11,8 sek
Toppfart150170
Forbruk by4,9/5,7 med trinnløst gir4,8
Forbruk landevei3,9/4,1 med trinnløst gir3,5
Forbruk EU4,3/4,7 med trinnløst gir4
CO2-utslipp99/110 med trinnløst gir104
Tankvolum32 liter32 liter
Lengde2.9852.985
Bredde1.6801.680
Høyde1.5001.500
Bagasjerom som toseter238 liter238 liter
Bagasjerom som fireseter32 liter32 liter
   
Vekt845-895945-975 kg
Dekk175/65-15175/65-15


Dieselmodellen kommer med en 1.4 D-4D med 90 hestekrefter og 190 newtonmeter. Dette er en racerbil. Alle iQ-varianter veier godt under tonnet og det sier selv at dette blir en ganske sprek bil med såpass mye effekt. Denne motoren leveres også med sekstrinns girkasse som gjør langturegenskapene med høy fart behagelige.

Totalt sett imponerer begge motoralternativer med lavt støynivå, og tro det eller ei, gode landeveisegenskaper og overraskende gode totalegenskaper.

Utstyr

Vis mer


Bilen har et bra utstyrsnivå. Alle modeller har selvsagt elektronisk antiskrens. Toyota kaller sitt system for VSC som er det samme som ESP. Ellers klimaanlegg, skinnratt, aluminiumsfelger, elektriske justerbare speil, elektriske vindusheiser og radio/CD med rattstyring er standard.

Hvis du går for toppmodellen får du i tillegg blanke 15-tommers aluminiumsfelger, automatisk klimaanlegg, nøkkelfri adgang og startknapp, regnsensor og tåkelys foran. Den oppgraderingen koster cirka 10.000 kroner.

Som tilleggsutstyr til begge varianter kan man velge navigasjon med stor fargeskjerm (10.000 kroner), delskinn (6.000 kroner) og trinnløs automatkasse til bensinmotor (11.000 kroner).

Lav pris, men lav nok?

I denne artikkelen omtaler vi en prislekkasje på bilen vi fikk tilgang til. Vi ble litt overrasket over at en såpass liten bil skulle koste så mye, men nå er prisene bekreftet.

1.0 bensin med 68 hestekrefter skal koste cirka 158.000 kroner og 1,4 med 90 hesters dieselmotor skal koste cirka 184.000 kroner. 1,33 bensin med 100 hestekrefter som kommer senere skal koste cirka 191.000 kroner, men denne motorvarianten har et høyere utstyrsnivå enn de to andre.

Selv om dette er en imponerende minibil vil den neppe selge på pris. Dette blir en bil som skal selge fordi den er kul, på samme måte som Mini og Fiat 500. Den er også kul, men du betaler en del for å få størrelsen ned. Toyota Aygo, med tilsvarende utstyr og samme motor (1.0 VVT-i med 68 hk) som iQ, koster omtrent det samme med tilsvarende utstyr. Du skal ha rimelig trang garasje og litt behov for skille deg ut hvis iQ skal fremstå som det riktige valget.

Toyota Yaris fremstår også som et bedre kjøp med tanke på at den er betydelig større. I Norge er nok heller ikke behovet for så små biler like påtrengende som i Japan og i mange store byer i Europa.