Verdens minste fireseter

Vi må innrømme at dette er en imponerende bil. Liten ja, men svært gjennomarbeidet, og full av gode løsninger.

«Som bybil er den fantastisk, og kjører man mye til og fra jobb i urbane strøk er dette et funn!»


Nå er Toyotas nye minibil på plass i Norge. Vi snakker her om en virkelig liten bil som får plass selv på de trangeste steder. Den er svært lettkjørt, har ekstrem svingradius og rommer i tillegg fire mann (med litt godvilje).

Man må redefinere klassen for virkelige små biler, andre biler som oppfattes som små blir de reneste beistene i forhold. Toyota iQ er for sikkerhets skyld kun 2,99 meter lang og er dermed 41 centimeter kortere enn Aygo som faktisk også er en svært liten bil.

Akseptert

Her for noen dager siden kunne vi lese om Audi Q7 V12 TDI, en mastodont som savner likeverdige sidestykker og som både imponerer og fascinerer.

Vi er likevel mer imponert over denne Toyotaen. Å lage noe som er så stort og tungt som Audien anser vi ikke som noe kunststykke i seg selv, til tross for at det er kult å kjøre med. Store biler med store motorer har eksistert i alle år.

Under utviklingen av denne Toyotaen virker det imidlertid som om man har snudd hver eneste del rundt og rundt flere ganger i alle kombinasjoner for å finne den lureste løsningen. Her er det uten tvil lagt ned mye arbeid.

Bilens størrelse er også et åpenbart hyggelig syn i trafikken. Folk hilser, tar bilder med mobilen og virker generelt positivt overrasket over iQ. Vi opplevde til å med å komme i prat med et par som kjørte el-bil. Det må da være aksept for at dette er en miljøbil?

Litt opp og frem kommer også iQ som elektrisk bil. Vi regner med at det kan skje i 2012. Saken finner du her.

Billigst

Vi har kjørt den billigste versjonen oppgradert til utstyrsnivå iQ 2. Prisen på iQ 1.0 starter på 154.900 kroner. I utgangspunktet har denne bilen det utstyret man kan forvente, og både klimaanlegg, 9 kollisjonsputer, antiskrenssystem, tilkoblinger for MP3 (AUX, ikke USB) og mye annet følger med. Oppgraderer du til iQ 2 (testbilen) stiger prisen til 164.200 kroner. Da får du også automatisk klimaanlegg nøkkelfri adgang, blanke felger, tåkelys foran, regnsensor samt en del visuelle smådetaljer.


1-liters motor

Liten bil har ikke samme motorbehov som en større bil. Denne gangen har vi kjørt minste motor som er en 1.0 VVT-i. Den har tre sylindre, 68 hestekrefter og 91 newtonmeter. I følge tekniske data klarer den 0 til 100 på 14,7 sekunder og har en toppfart på 150 kilometer i timen. Det betyr at den holder i lange baner til småkjøring, men at man må bruke alt det den har å gi når man skal opp i motorveifart.

Kjører man mye og ikke minst langt, bør man kanskje vurdere dieselmodellen. Ikke for å få forbruket ned, for det er omtrent det samme som på bensinbilen, men for få effekten og draget opp. På testkjørng av iQ i fjor høst, erfarte vi at dieselmodellen er den reneste fartsmaskinen i forhold til 1-liters bensinmotor. Prislappen for dette ønsket er cirka 30.000 kroner ekstra.

Motoren fortjener skryt for lydbildet. Tresylindrete motorer har lett for å få en litt dieselaktig låt. Det er ikke tilfellet her, selv om den brummer litt annerleden enn en firer.

Gjerrig

1-literen er oppgitt til å bruke 0,43 liter per mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Hvis man ikke vil gire selv, kan vi nevne at at den trinnløse automatkassa senker ytelsene, øker forbruket til 0,47 liter per mil og CO2-utslippet til 110 gram. Vi ville valgt manuell. Den er helt fin for denne bilen.

Men, tilbake til testbilen. 1-literen klarer seg bra og hvis man ikke er kresen er det nok effekt. Det gjelder bare å lære seg å bruke motoren fullt ut, og ikke være redd for å bruke mye turtall.

Den kommer med en svært lettsjaltet femtrinns girkasse. Det river ganske friskt i gang, men draget avtar ganske fort. 0 til 100-tallet forteller også litt om det, siden det tar nesten 15 sekunder å nå 100. Vi mener det må nevnes, men at dette ikke er alvorlig for denne klassen biler. I all hovedsak har du den effekten du trenger, og hvis du har større transport- og fartsbehov er det nok en annen bil du skal ha.

På veien

Til tross for svært beskjedne mål er den overraskende god på veien, men den kan virke både litt stump i bevegelsene og litt lite retningsstabil. På Østlandet er det svært sporete noe steder på motorveiene og det var ikke helt ideélt. Det ble litt sikksakk-kjøring som på utsiden kanskje kunne minne om promillekjøring. Her klarer ikke Toyota helt å trylle frem egenskapene til en lengre bil.

Bilen er utstyrt med antiskrenssystem. Den kan kobles ut i lavere fart enn 50. Stiger farten til over dette, kobler systemet seg på igjen.

Respons

På svingete veier eller i byen er den svært lettstyrt. Den har ekstrem svingradius, og med fullt rattutslag og litt fart, kan man kjøre seg skikkelig sjøsjuk. I parkeringshus og andre klønete steder har den god plass, masse å gå på med styringen og et handlingsrom du skal lete lenge etter. Som bybil er den fantastisk, og kjører man mye til og fra jobb i urbane strøk er dette et funn!

Plass til fire

Bilen er som nevnt under tre meter lang. Dette er med andre ord ekstremt liten bil. Men likevel har Toyota klart å dytte inn i fire seter. Det er faktisk plass til fire mann også, og ikke minst, han som sitter bak rattet er fortsatt i stand til faktisk å kjøre bilen. Bak er det trangt som i en sardinboks, men som noen sa:

- Natt til første nyttårsdag er det mye bedre å lide baki her enn å stå to-tre timer i drosjekø.

Toyota sier selv at tre voksne og ett barn skal få plass. Det er en nøktern og redelig beskrivelse av fakta. Kupéen er ordnet slik at den som sitter i høyre forsete kan sitte lengre frem enn sjåføren. En lur utforming av dashbordet på høyre side gjør det mulig. Skyver man høyre sete frem og førersetet bakover kan fører nesten sitte sammen med den som sitter i høyre sete bak. En kul effekt som kommer av at bilen er så kort.

På førerplass sitter man godt, og er du ikke høyere enn 1,90 burde dette gå fint. Toyota iQ har det frekkeste rattet Toyota noen gang har laget, og det sitter godt i hendene. Funksjoner og hendler sitter godt plassert. Fartsmåleren er stor og lettlest, mens turtelleren er knøttliten. Det finnes også en skjerm hvor du kan lese av diverse kjørecomputer-informasjon, radiokanal, forbruk med mer.


Bagasjerom

Her må vi fintenke litt. Selv om denne bilen godt gjennomtenkt så kan ikke Toyota trylle heller. Med fire seter i aksjon er plassen bortimot komisk. Bagasjerommet ser da ut som noe som minner om en brevsprekk. Det rommer 32 liter i følge Toyota, men det medfører også store begrensinger på varene. Objektene som skal inn her må enten være forholdsvis flate eller føyelige som klær og lignende. Vi tenker jakker, bordtennisrekkert, badebukse, penger og noe annet småtteri. Melkekartonger på rekke går også greit.

I toseters oppsett stiger bagsjerommet til 232 liter. Nå blir det ikke så komisk. Vesker og kasser (ikke for store!) glir rett inn.

Selv om vi må notere noen kritiske vendinger her, er det kun det faktum at bilen er ekstremt liten som har skylda. Ikke noe annet.

Pris

Prisen på testbilen står egentlig ikke helt i stil med bilens størrelse. Den er som nevnt mye mindre enn en Aygo, men koster mer. Du kan med andre ord ikke være helt rasjonell for velge iQ, men er du som oss, nemlig forelsket, da er som kjent alt lov. Da bryr man seg jo ikke om hva det den ene eller andre måtte mene, da kjører man sitt eget løp.