Peel er verdens minste produksjonsbil. Foto: Peel Engineering
Peel er verdens minste produksjonsbil. Foto: Peel EngineeringVis mer

Verdens minste bil i salg

Den berømte, men sjeldne tassen kan nå bestilles igjen. Men antallet er begrenset.

En bil som veier 59 kilo! Ja, det er faktisk sant. Modellen Peel P50 er lettere enn en voksen mann, men kan kjøres i over 60 km/t - altså er den tilstrekkelig rask i bytrafikken. Den kan til og med kjøres, ikke bare til kontoret, men i kontoret, noe Jeremy Clarkson demonstrerte i 2007. (Se den historiske TopGear-episoden nederst).

Les også:Her er verdens raskeste spisebord, men heldigvis også verdens minste bil.

Begrenset serie

Og nå kan denne knøttebilen, som innehadde tittelen som verdens minste produksjonsbil i Guinness' rekordbok i mange år, altså bestilles - til en pris på 12.500 pund -her på Peels hjemmeside. Det blir en høy kilopris, men så skal det heller ikke selges mer enn 50 eksemplarer.

Men om Peel er den minste produksjonsbilen, kan ikke påberope seg tittelen "verdens minste registrerbare bil". Den ble nemlig overtatt av en ny verdens minste bil, som vi oppdaget på Essen Motor Show i 2010.

Peel - nøkkeldata:

Foto: Peel Engineering Vis mer


Uten revers

Den originale P-50, som ble produsert mellom 1962 og 1965 av Peel Engineering på Isle of Man, er 137 centimeter lang og 104 centimeter bred. Den drives av en 49-kubikks DKW-motor og kunne nå en toppfart på 61 km/t. Den hadde tre gir forover, men ingen revers. Et praktisk håndtak bak gjorde imidlertid at bilen kunne dras manuelt bakover.

Offisielt drivstofforbruk var 0,28 liter per mil. Det ble solgt omkring 50 eksemplarer - til en pris den gangen på 198 pund. Bilen fantes i rødt, hvitt og blått.

Du kan kjøre en Peel selv om du ikke ønsker å kjøpe en. En dags opplevelse av minibilen med diplom og fotograf som foreviger deg i verdens minste bil koster i underkant av 1.000 kroner og kan bestilles på Peel Engineerings hjemmeside.

Foto: Peel
Foto: Peel
Foto: Peel
Foto: Peel
Foto: Peel
Foto: Peel


Se Clarkson kjøre bilen her:


DinSide publiserte denne saken første gang 28/08/2010