Verdens flotteste bil på gang

Amerikaneren Al DiMora, en av mennene bak de temmelig konfidensielle luksusbilene Clénet og Sceptre fra 70/80-tallet, vil realisere sin drøm: Kort og godt bygge verdens mest luksuriøse bil - verdens flotteste. Prosjektet er i sin eggløsningsfase.

Vis mer

Verdens flotteste bil på gang

  1. Store bilder!
DiMora med en Clénet i 1984 Vis mer


Bilen er nemlig ennå langt fra i produksjon men er det endelige målet for Al DiMoras ambisiøse prosjekt som i øyeblikket er i en slags før-kommunikasjonsfase med basis i hårreisende spesifikasjoner på det planlagte produktet, lagt ut på internett, samt disse computergenererte bildene av fremtidens ultimate luksusbil: DiMora Natalia SLS 2. Det satses på å få den i produksjon allerede om to år.

Mannen og drømmen

Alfred DiMora er ganske ung til å ha rukket så mye, men han er ikke født i går. Han jobbet med luksusbiler allerede på 70-tallet og gled over i høyteknologisk IKT på 90-tallet. Han har hele tiden vært sterk på å kommunisere visjonære ideer og har alltid basert seg på det ultimate som målet for forretningsideene sine: den "ultimate" luksusbilen; den "ultimate" supercomputeren. Han lanserte, som leder for Starbridge Systems, en "hypercomputer" som skulle stå for intet mindre enn et paradigmeskift i IT-verdenen. Maskinen HAL-15 ble forøvrig anskaffet av blant andre ingen ringere enn NASA...

Vis mer


DiMora har det siste året vært aktivt tilbake på luksusbilfronten der han debuterte som 20-åring. Drømmen er å skape den dyreste, kraftigste, raskeste og mest luksuriøse sedanen i verden. Den skal også bli oppsiktsvekkende lett takket være bruk av teknologi fra romfarten. Designen skal vi komme tilbake til; først skal vi la DiMora fortelle om en ganske oppsiktsvekkende kraftkilde.

Sceptre 6,6 S fra 1978 Vis mer


Vulkan-motor

Natalias motor er bokstavlig talt en drøm av en motor. De preliminære spesifikasjonene forteller om en V16-motor med 14 liter slagvolum. Motoren har navnet DiMora Volcano, og skal få blokk og topp i aluminium. Ventilene er i titan. En maksimalytelse på 1.200 hestekrefter og et dreiemoment på over 1.200 newtonmeter ville sørge for å sette selveste Bugatti Veyron i skyggen. Men Natalia skal bli en luksussedan, ingen sportskupé. Rask nok burde den uansett bli hvis spesifikasjonene realiseres.

Design med fiks idé

Vis mer


Uten å være direkte retro er designen klart en videreføring av den som kunne observeres i Clénet og Spectre, men nå i en mer pur og moderne "tekno-stil". Stilelementer fra legendariske luksusklassikere som Talbot Lago og Bugatti Atalante kan med litt godvilje kjennes igjen.

Forståelsesfull og adaptiv

Vis mer


Bilen skal selvfølgelig inneholde alt det som kreves for at et kjøretøy skal kvalifisere for super-luksusklassen. Av det mer spesielle kan nevnes at totalt 60 datamaskiner skal styre det meste av det som foregår ombord, fargen skifter etter temperaturen, bilens innstillinger og underholdningssystemer tilpasser seg førerens/passasjerenes sinnsstemning og frontlyktene kan også brukes til å projisere film, TV og video. Når føreren skal stige ut av bilen vendes setet 90 grader så han eller hun kan gå rett ut av bilen. NASA-utviklet skum- og gelteknologi skal anvendes i interiøret for det ultimate i komfort samtidig som dioder og optiske fibre gjør det mulig med alle typer belysning i interiøret fra funklende stjernehimmel til fullt dagslys - også nattestid. Mer anekdotiske er den selv-opptrekkende vinflasken og pengepungen til 12.000 dollar som følger med bilen.

Hvor realistisk?

En tidlig skisse av Natalia Vis mer


Hvor finansieringen til dette uhyre ambisiøse prosjektet kommer fra har vi ikke fått klarhet i, og alle feltene for sponsor-PR på DiMoras websider er ledige. De aller fleste websidene (på www.dimoramotorcar.com) har forøvrig som eneste budskap "Coming soon" så det er tydelig at prosjektet fortsatt er i tidlig oppstartsfase. Noe av det innovative ved prosjektet ligger nettopp i det at publikum skal kunne delta interaktivt i utviklingsprosessen på internett med oppdateringer på webcams, blogging og informasjonsutveksling. Når det gjelder selve bilen foreligger ingen fysisk prototype så vidt vi kjenner til. Vi ser med spenning frem til de neste informasjoner om prosjektet som altså etter planen skal ende opp med produksjonen av den ultimate luksussedanen.

Hva vil den i såfall koste? Med utgangspunkt i den annonserte prisen på to millioner dollar må man regne med minst 18 millioner kroner på prislappen når det norske avgiftssystemet har trådt inn. I såfall vil bilen sannsynlivis være verdens dyreste luksussedan i serieproduksjon.

  • Store bilder finner du her.