LA MARQUISE I FRILUFT: En norsk veteranbilentusiast var så heldig å befinne seg i nærheten av de Dion Bouton-klenodiet som satte rekord på RM-auksjonen. Her er bilen foreviget før den ble kjørt frem foran publikum. Foto: Thomas Falkenberg
LA MARQUISE I FRILUFT: En norsk veteranbilentusiast var så heldig å befinne seg i nærheten av de Dion Bouton-klenodiet som satte rekord på RM-auksjonen. Her er bilen foreviget før den ble kjørt frem foran publikum. Foto: Thomas FalkenbergVis mer

Verdens eldste kjørende bil er solgt

La Marquise heter bilen som byttet eier for nesten 27 millioner kroner.

Bilen ble kjørt inn på podiet i auksjonssalen i Hershey, Pennsylvania til stående applaus og stor jubel fra publikum rett før helgen. Og da budrunden var over var verdensrekorden et faktum. De 4.620.000 dollar den innbragte er ny verdensrekord for en "tidlig" automobil solgt på auksjon. Det tilsvarer etter dagens kurs cirka 26,7 millioner kroner.

Den oppnådde prisen er mer enn det dobbelte av forhåndsestimatet. Det var det kjente auksjonshuset RM Auctions som sto for salget.

Fra 1884

Hvorfor så dyrt? Denne bilen et unikum på mer enn en måte. Den ble produsert to år før Daimler fikk patent på sin bensinbil fra 1886, som regnes som starten på den "moderne" bilismen.

Foto: Thomas Falkenberg
LA MARQUISE I FRILUFT: En norsk veteranbilentusiast var så heldig å befinne seg i nærheten av de Dion Bouton-klenodiet som satte rekord på RM-auksjonen. Her er bilen foreviget før den ble kjørt frem foran publikum. Foto: Thomas Falkenberg
Foto: Thomas Falkenberg
Foto: Thomas Falkenberg
Foto: RM Auctions
Foto: RM Auctions
Foto: RM Auctions
Navn: De Dion Bouton et Trepardoux Dos-à-Dos Steam Runabout. OK, designen er ikke helt aktuell - men den er verdsatt. Til nesten 27 millioner kroner, faktisk. Foto: RM Auctions


Markisen

Bilen det dreier seg om er en av 20 produserte dampdrevne trehjulinger av det franske merket De Dion Bouton et Trepardoux. 1884-modellen er en dampdreven såkalt "runabout", kalt Dos-à Dos (rygg mot rygg), fordi passasjerene satt med ryggen mot hverandre. Bilen er kjent under det adskillig enklere navnet la Marquise ("Markisen"), oppkalt etter moren til grev de Dion, som var mannen som fikk bilene produsert. Bilen hadde en rekkevidde på 32 kilometer på en vanntank.

Les også: Verdens eldste Rolls-Royce solgt!

81 år i samme familie

La Marquise har vært i fem samleres eie gjennom dens veldokumenterte historie. De siste 81 årene har den tilhørt den samme familien. I 1997 vant den to priser i den berømte Concours d'Elegance i Pebble Beach, California. Bilen, som fortsatt er i bruk, har gjennomført fire London-Brighton-løp.

Racerbil (...?)

Sist, men ikke minst: La Marquise deltok (riktignok som eneste deltager) i det tidligste "billøpet", organisert i 1887. Mer imponerende er hastigheten som ble oppnådd, og som fortsatt var en bra fart 20 år senere, nemlig 60 kilometer i timen på de rette strekningene.

Men om dette er verdens eldste bil som fortsatt kan kjøres, er det langt fra verdens første bil. Den ble nemlig bygget hele 113 år tidligere, og du kan lese om den her.