Vi mener at Porsche Panamera er verdens beste bil. Så enkelt, så vanskelig.  Foto: Deckbar /Porsche
Vi mener at Porsche Panamera er verdens beste bil. Så enkelt, så vanskelig. Foto: Deckbar /PorscheVis mer

Verdens beste bil

Det har knyttet seg mye spenning til Porsche Panamera gjennom flere år. Nå er den her og vi har kjørt.

«Bilen er en komplett drøm på veien. Den overgår alt vi har kjørt før. Det finnes biler som er bedre på spesielle punkter, men den totale leveransen av egenskaper her er rett og slett svært imponerende.»


München (DinSide Motor): Vi presser oss selv opp i et hjørne med en slik tittel og vi skal forsøke å forsvare ordbruken grundig.

Porsche kommer med modellen Panamera til høsten. Dette er Porsches svar på alle konkurrentenes forsøk på å lage store og sportslige biler. Porsche vil angripe hele hurven med store og sportslige biler, både fra BMW, Mercedes, Maserati, Audi, Bentley og Aston Martin skal tuktes.

Vi sier konkurrentenes forsøk, siden det meste kommer til kort nå når denne bilen kommer på markedet. De som fra før virket stabile i høy fart, som vi trodde hadde skarp og presis styring, og som vi mente hadde så gode kjøreegenskaper en stor bil kunne få, har plutselig rykket et hakk ned på lista.

Bortsett fra motoren som bortimot er den samme som finnes i Cayenne, er alt nytt. Porsche Panamera er utviklet helt fra bunnen. Den baserer seg med andre ord ikke på noen ting som eksisterer i andre modeller og merker i dette etter hvert enorme selskapet som består av Porsche og Volkswagen. Pluss Audi. Og Bentley. Samt Lamborghini - for ikke å glemme Bugatti...

Foto: Stian Gihle Vis mer


Dermed var det få begrensinger som hemmet det tekniske teamet og designerne som startet på Panamera for fem år siden. Men, selv om det var få begrensninger, manglet det ikke på utfordringer. En rekke vanskelige elementer skulle klaffe, og noe av det verste var dobbelkløtsj girkassa som sammen med firehjulsdrift skapte mye hodebry i starten.

Lekker foran, men baken skaper diskusjon

Det er kanskje her de fleste har en mening etter å ha sett bilen på bilder. Fronten er lekker, men baken kan kanskje skape diskusjoner. Vi frikjenner ikke rumpa nå etter å ha kjørt bilen, men den ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn den har gjort på bilder til nå. Størrelsen er også noe man først får et forhold til når man ser bilen i virkeligheten. Den er STOR. Veldig stor og når man nå tenker seg stor, er den enda litt større enn det også. Den er faktisk 4,97 meter lang og 1,93 meter bred. Panamera ruver i trafikkbildet og når man legger på motorlyd blir dette et betydelig innslag i omgivelsene.

Foto: Deckbar /Porsche
Vi mener at Porsche Panamera er verdens beste bil. Så enkelt, så vanskelig. Foto: Deckbar /Porsche
Foto: Deckbar /Porsche
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


To motorer i første omgang

Porsche Panamera kommer i denne omgangen med to motorer. Det er en V8 uten turbo og en V8 med turbo (to stykk for å få det helt riktig). Uladet motor yter 400 hestekrefter og 500 newtonmeter og ladet motor yter 500 hestekrefter og 700 newtonmeter. Litt opp og frem kommer det også hybridmotor. Dette regner vi med blir den samme pakken som Volkswagen har vist tidligere. Bensinmotor fra Audi S4 som er en V6er med kompressor med 333 hestekrefter og en elmotor med 52 hestekrefter i tillegg. Det blir 374 hestekrefter og 550 newtonmeter tilsammen og gode nok ytelser. Diesel er ikke aktuelt blir vi fortalt. I hvert fall ikke nå. Vanlig V6 bensinmotor kommer tidlig neste år.

Motorene har ”miljøteknologi”. De er faktisk utstyrt med start/stop-funksjon. Dette er den eneste bilen vi vet om med denne teknologjen sammen med automatisk gir, hvis vi holder hybridbiler utenfor. Når du stopper for eksempel stopper på rødt lys, stanser motoren. Ikke bare er det bra for utslippet, men fotgjengere slipper å ha V8-buldret i nærheten når de passerer foran.

 Panamera S PDKPanamera 4S PDKPanamera Turbo PDK
Effekt400 hk ved 6.500 omdr400 hk ved 6.500 omdr500 hk ved 6.000 omdr
Dreiemoment500 nm fra 3.500 - 5.000 omdr500 nm fra 3.500 - 5.000 omdr700 (770) nm fra 2.250 - 4.500 omdr
Maksimalt turtall6.700 omdr6.700 omdr6.700 omdr
Girkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse
Dekk f/b245/50-18/275/45-18245/50-18/275/45-18255/45-19-285/40-19
Vekt1.770 kg1.860 kg1.970 kg
Lengde4.970 mm4.970 mm4.970 mm
Bredde1.931 mm1.931 mm1.931 mm
Høyde1.418 mm1.418 mm1.418 mm
Bagasjerom445 liter445 liter432 liter
Tankvolum80 liter100 liter100 liter
Toppfart283 km/t282 km/t303 km/t
Akselerasjon 0-1005,4 sek (5,2 med launch control)5,0 sek (4,8 med launch control)4,2 sek (4,0 med launch control)
Forbruk1,08 liter per mil1,1 liter per mil1,22 liter per mil
CO2253 g/km260 g/km286 g/km
Pris1.695.000 kroner1.775.000 kroner2.365.000 kroner


Fire like bra seter

Porsche Panamera er en firester, og alle fire seter er like bra. Poenget var å få plass til fire store voksne og det har de klart. Fire mann med over 1,90 på sokkelesten sitter som keisere i denne bilen. Selv i baksetet passer skribentens 196 centimeter, og man kan legge hodet på hodestøtten og ”nyte” turen hvis sjåføren er sympatisk med gassen.

Bagasjerommet er stort og hele bakseteryggen kan legges ned ved behov. Da er gulvet helt flatt frem til forseteryggene.

Ellers er opplevd kvalitet og utvalget av farger og materialer bortimot ekstremt. Her er det noe for enhver smak. Noe av det mest påfallende i interiøret er den høye midtkonsollen. Dette elementet er hentet fra Carrera GT. I tillegg har Porsche valgt å beholde turtelleren i midten av instrumentbordet og nøkkelen sitter på venstre side av rattet.

Som ekstrautstyr kan man få bilen levert med stereoanlegg fra Burmester. Dette er en tysk leverandør av stereoutstyr lokalisert i Berlin. Innimellom fartsetappene må vi si at ørene ble overfylt av lyd fra dette som er intet mindre enn et fantastisk stereoanlegg. Stereo er ikke vårt kjernefelt, men det virker som om Burmester er på nivå med bilen ellers, nemlig i toppklasse. Dette er ekstrautstyr og koster fra 36.000 til 48.000 kroner avhengig av motor.

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


4S blir norsk storselger

Vi har kjørt flere versjoner og vi begynner med den antatte "storselgeren" i Norge. Panamera 4S. Denne bilen har 400 hestekrefter, firehjulsdrift og dobbelkløtsj girkasse. Ytelsene er gode og bilen går altfor fort for alle land i verden bortsett fra Tyskland, som fortsatt tviholder på opplegget med fri fart. Her hjemme blir man loppet for store pengebeløp for marginale bommerter på fartsgrensene, mens på løypa vår var det lagt opp til såkaldte "unlimited"-strekninger. 4S klarer opp mot 300 kilometer i timen og tilbyr mer enn nok akselerasjon for folk flest. Problemet er at bilen kamuflerer fart eksremt bra og dette gjør også at man trykker på ekstra hardt når muligheten byr seg. Dobbelkløtsjkassa, som Porsche kaller PDK, jobber bra og det er lite å utsette på denne.

Vi kjørte også en Panamera S med manuell kasse. Morsomt det, men blir nok ingen slager her siden CO2-utslippet er 40 gram høyere med manuell enn med automatkasse. Dermed blir bil med manuell girkasse dyrere på grunn av betydelig høyere avgift.

Voldsom Turbo

Selveste sjefsjernet er Panamera Turbo. Dette er en voldsom bil med enorme krefter. 500 hestekrefter og 700 newtonmeter leverer mye fart. Akselerasjonen er direkte brutal, og 0 til 100 går unna på 4,2 sekunder. Velger man gjøre dette med launch controlen, legger motoren på ytterligere 70 newtonmetermotoren, til 770, og 0 til 100 synker til 4 sekunder blank. Dette gjøres ved å velge Sport plus, legge venstrefoten på bremsepedalen, gi full gass og deretter slippe bremsen. Akselerasjonen er helt rå, det er ikke hjulspinn og absolutt ingen ulyder!

Dette er en imponerende prestasjon med tanke på at bilen veier rett under to tonn. Man får også 70 newtonmeter ekstra ved kickdown eller ved bare raske pedalbevegelser.

Toppfarten er 303 kilometer i timen, og den akselererer hardt til 250. Deretter siger det saktere oppover, men trekker seg greit mot 300.

Fullstendig galskap og grov kriminalitet i andre land, men tyske bilprodusenter er avhengig av disse veiene for å ha rammebetingelser til å utvikle biler. (Dette gjør også Tyskland til et turistland for fartsidioter fra hele Europa, og det er den reneste vitenskapen å lære seg hvilke strekninger som er best og hvilke dager og tidspunkter det er lite trafikk.)

Overgår alt vi har kjørt før

«Med mye penger på konto er det mye vakkert som er tilgjengelig. Vi liker både AMG og M og mener de leverer noe av det ypperste som finnes av sportslige storbiler. Med Porsche Panamera på banen får disse to rett og slett en kald dusj rett i trynet.»


Bilen er en komplett drøm på veien. Den overgår alt vi har kjørt før. Det finnes biler som er bedre på spesielle punkter, men den totale leveransen av egenskaper her er rett og slett svært imponerende. Bilen er veldig lettkjørt og og det er særlig i høy fart at den skiller seg fra bermen. I syvende gir har du 2.000 omdreininger i minuttet på turtelleren når speedometeret viser 150 kilometer i timen. Det oppleves ikke som fort og vi legger på 50 kilometer til. I 200 begynner man kjenne at det går fort, ikke mye, men litt. Fin cruisingfart er mer riktig. Fortsatt kan man snakke normalt med de andre i bilen og det er ikke anstrengende. I 250 merker man at motoren må jobbe litt. Vindstøyen har tatt seg opp og andre trafikanter henger ikke med lengre. Når man kjører såpass kjapt er det alltid noen blir provosert til å vise muskler. En som kjørte foran oss tok ut alt han hadde, og soleklart i meste laget. Et lite løft på veien gjorde at baken på bilen hans fikk en sleng i 230-240 kilometer i timen. Mest sannsynlig ble han reddet av antiskrenssystemet. Vi passerte det samme stedet i nesten 300 og merket så vidt et lite løft. Ingen dramatikk å spore i det hele tatt og ingen gule lamper indikerte at vi var på feil side av streken.

Suveren balanse

Balansen i denne bilen er helt suveren. Vektfordelingen er omlag 52 prosent foran og 48 prosent bak. Den har tre innstillinger på dempere, hvis man kjøper Sport Chrono pakke, og du har en bil som fungerer under alle forhold. Målet med bilen var at den skulle være like komfortabel som S-klasse og oppføre seg som en 911. Den er ikke fullt så komfortabel som en S-klasse, men den er mer en god nok, og luftfjæringen er den beste vi har vært borti til nå. Det de derimot har klart er å få den til å gå som en 911. Det er bortimot utrolig og vi overdriver ikke heller. Den understyrer ikke, fronten oppleves som lett og den skifter lett retning. Snuta går den veien du vil og med full gass i ut av svingene spiller baken perfekt etter notene.

Konklusjon

Med mye penger på konto er det mye vakkert som er tilgjengelig. Vi liker både AMG og M og mener de leverer noe av det ypperste som finnes av sportslige storbiler. Med Porsche Panamera på banen får disse to rett og slett en kald dusj rett i trynet.

Kombinasjonen fire sitteplasser, bagasjerom, motoreffekt, fart, girkasse, firehjulsdrift, komfort og ikke minst fantastiske kjøreegenskaper, finnes ikke fra før.

Og koster dette kroner? Ja, det gjør det. Dette er tross alt en bilprodusent som tjener penger andre produsenter bare kan drømme om, og fakturering er noe Porsche behersker til fingertuppene: Panamera S PDK starter på 1.695.000 kroner. Legger man til firehjulsdrift, Panamera 4S PDK, stiger prisen til 1.775.000 kroner. Full fart med turbo, Panamera Turbo PDK, starter på 2.365.000 kroner.

Men så anser vi altså per i dag dette for å være verdens beste bil.