Velpolstret koreaner prøvekjørt

NB! Artikkeltekst oppdatert per 8. november. Mye å dra på. Det er fristende å si at nye SsangYong Kyron er som skapt for Norge. Det er en stor og komfortabel bil med 140-hesters dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift. Til en forholdsvis rimelig penge, rettere sagt 440.000 kroner. Ulempen er to tonn.

SsangYong Kyron trives på grusveier. Vis mer


NB! Artikkeltekst oppdatert per 8. november. Ved lanseringskjøringen av Kyron ble vi ikke gjort oppmerksom på at firehjulsdriften ikke tåler mer enn 80 kilometer i timen og heller ikke bør brukes på fast underlag. For vurdering av firehjulsdriften, og derfor også bilens bruksområde, ber vi deg derfor se vår testartikkel publisert i dag 8. november. Du finner den her.

Kyron ser ut som en stor stasjonsvogn, men er jekket høyt opp. På skrå forfra har bilen litt av Volvo XC70 i proporsjonene. Med sine mål på 466/188/174 centimeter lengde/bredde/høyde er den imidlertid på størrelse med dagens BMW X5. Og nyeste Hyundai Santa Fe, som prismessig er atskillig riktigere å trekke fram som nærmeste konkurrent. Men er du blant dem som i hvert fall har vurdert en Toyota Rav4, Suzuki Grand Vitara eller Honda CR-V, da kan det være gode grunner til å kikke på Kyron også. Og ja, den har stabilitetssystemet ESP som standardutstyr.

Mellomstor SUV

Linjer nesten som en stasjonsvogn. Vis mer


SSangYong vil gjerne presentere bilen som såkalt nestegenerasjons SUV, som en crossover mellom stasjonsvogn og klassisk SUV. Vi velger likevel å kalle dette for en SUV, verken mer eller mindre. Bilen er for det først stor og tung, med hele to tonn egenvekt (1.956 kilo). Kyron har dessuten klassiske terrengegenskaper som valgbar to- eller firehjulsdrift. Førstnevnte virker på bakhjulene, og sistnevnte gir fast 50/50-fordeling mellom akslene. For ikke å snakke om både reduksjonsgir og utforbakkeassistanse.

Kun én utgave

Sotede vinduer er standard. Vis mer


SsangYong gjør det svært enkelt å velge seg en Kyron. Den kommer nemlig kun med ett motoralternativ, som er en 2,0-liters diesel på 140 hester med 310 newtonmeter dreiemoment. Den leveres dessuten kun med automatgir, som er en mercedes-levert femtrinns T-tronic-kasse. Og det kommer ingen billig lurevariant uten det utmerkede valgbare firehjulsdriftsystemet. Standardmodellen M200 til 440.000 kroner i introduksjonspris er dessuten godt utstyrt, med aircon, takrails og sotede vinduer - for å nevne noe. Det du får ekstra ved eventuelt å velge M200 Top Line, er elektrisk justerbare skinnseter, 18-toms alufelger og ryggesensor. Til 465.000 kroner.

Høy og velpolstret

Men hekken er høy som på en BMW X5. Vis mer


Selv om de nærmest stasjonsvognlikende linjene kan forlede deg til å synes at bilen er snerten, så er den stor. Du har god plass i forsetene, god plass i baksetene og god plass i bagasjerommet. Testbilen sto på store 18-tomshjul (standard er 16-tommers aluhjul) og har generelt god bakkeklaring. Dermed kan du ikke annet enn føle den høyreiste storbilfølelsen fra føresetet. Setter du automatgiret i Drive og gasser løs, er ikke kjøreopplevelsen mindre velpolstret. Setene er brede og faste, dog med noe svak sidestøtte. Og støydempingen er meget bra.

Ingen sprinter

Romslig og tiltalende interiør. Vis mer


Det er først når du begynner å tenke på en forbikjøring at det butter litt mot. For det første er T-tronic-kassen, fra Mercedes eller ei, ikke spesielt rask. Og dernest skal den i utgangspunktet nye og helt greie commonrail, toliters dieselmotoren med 140 hester flytte to tonn egenvekt. Akselerasjonen fra null til hundre er oppgitt til 14,2 sekunder, som egentlig ikke er så verst. Men som sagt, nok til at du bør tenke deg om et par sekunder i forhold til om du er vant til en ”vanlig” personbil.

Gruscruiser

Snerten dobbel koppholder som spretter opp og ut ved behov. Og det medfølgende askebegeret har automatisk nattbelysning... Vis mer


Ute på landeveien er godfølelsen der når du cruiser av gårde. Gasser du litt på svingete vei merker du likevel fort både tyngden og høyden i bilen. Moderne hjuloppheng gjør en god jobb med hjulene. Likevel gjenkjenner du fort følelsen av lastebil som den meget solide stålrammen gir (i motsetning til et selvbærende karosseri). Resultatet er en bil som ikke akkurat kan kalles en asfaltracer. Til gjengjeld fungerer den meget godt på de virkelig gufne hytteveiene langt innover grusfjellet, her kan du holde rimelig fart med høy komfort.

Solid trekkvogn

Greie instrumenter, nesten litt for diskrete. Vis mer


Uten å ha fått anledning til å test ut bilens ekstremegenskaper skal vi være høyst forsiktig med å si noe om hva den kan brukes til av grovere jobber (og den kommer ikke som varebil). Med firehjulsdrift, lavgirserie og tillatt tilhengervekt på 2.300 kilo sier det seg likevel selv at bilen bør tiltale både båteiere og campingvognentusiaster. Bilen i seg selv tåler 500 kilo nyttelast. Med maks lastet bil og tilhenger betyr det at du faktisk har en total ”vogntogvekt” på hele 4,8 tonn…

Interiør med klasse

Men hva betyr alle disse knappene? Vis mer


Testbilen vi kjørte var en Topline-utgave til 465.000 kroner, og dermed med elektrisk justerbare skinnseter som bidrar godt til luksusfølelsen. Førersetet har minne for inntil tre posisjoner, i praksis ment for tre forskjellige førere av bilen. Det er imidlertid bare førersetet som er åtteveis justerbart, mens det i passasjersetet blant annet er spart på høydejusteringen. Også rattet er høydejusterbart, men ikke lengdejusterbart. Interiørkvaliteten generelt er bra, selv om symbolene på enkelte av knappene krever forklaring.

Sikkerhet som piper

Stort lasterom, spesielt med vidvinkellinse...
Vis mer


Kyron er ikke krasjtestet av Euro NCAP, men høyde og vekt alene tilsier betydelig sikkerhet (i hvert fall for deg, om ikke dem du krasjer med). Bilen er også godt utstyrt med kollisjonsputer, blant annet vindusgardiner i hele kupeens lengde. Største praktiske sikkerhetsbidrag har nok likevel ESP-systemet, som er standard på bilene som taes til Norge. Merk for øvrig at systemet i likhet med i Rav4 faktisk piper for å signalisere at det slår inn. Til glede om du er uoppmerksom på at det er glatt, men irriterende om du hygger deg med litt aktiv kjøring.

En tung utfordrer

Logoen er... hornene på en diger elg?
Vis mer


Kyron er en bil som ved første forsøk faktisk virker svært lovende, men som ikke er helt enkel å plassere. Firehjulsdrift, automatgir og dieselmotor er normalt en killer i det norske markedet. Den firesylindrede dieselen på 140 hester, i praksis samme motoren som vi kjenner fra Rexton og Rodius med en sylinder mindre, er både avgiftstilpasset og forbrukssnill med 0,84 liter per mil. Innvendig plass (så lenge du ikke forlanger syv seter), utstyr og forventede vinteregenskaper får tommelen opp. Akselerasjon og kjøreegenskaper er greit nok.

Leveringsklar neste uke

Veldig anderledes i sølv enn svart. Navnet Kyron betyr for øvrig "ubegrenset frihet". Vis mer


Da står vi igjen med vekten som hovedankepunkt. Kanskje ikke noe stort problem i hverdagen, men det betyr alene en avgift på 147.500 kroner til Staten. Hvilket også betyr at den hyggelige introduksjonsprisen rundt 450.000 kroner neppe er noe importøren blir fet av?
Nei, for Daf Norge as medgir at de gjør sitt for å være konkurransedyktige med sin aller første rene personbil på det norske markedet. (De to øvrige SangYong-modellene Rexton og Rodius går i all hovedsak som varebiler). Importøren sitter i dag med 100 biler på lager, leveringsklare i neste uke, og antyder at du neppe kan forvente at introduksjonsprisen varer særlig lenger enn dette lageret rekker.

  • Store eksteriørbilder finner du her
  • Store bilder interiør og kjøring
  • Her finner du mer Ssangyong-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer