Velger 4x4 fremfor klima

Norske nybilkunder var i fjor mer opptatt av firehjulsdrift enn CO2-utslipp.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) avslører at de nesten 111.000 personbilene som ble registrert i fjor i gjennomsnitt slipper ut 158 gram CO2 per kilometer. Det innebærer en reduksjon på kun 1 gram sammenlignet med snittet for personbilene som ble solgt i 2007. Dette til tross for at omtrent samtlige bilprodusenter tilbyr stadig mer drivstoffgjerrige og dermed også klimavennlige biler.

Flere under 120 gram

Nå skal det riktignok understrekes at det i fjor ble registrert nesten 10.000 personbiler med CO2-utslipp under 120 gram. Dette innebærer en økning på nesten 33 prosent sammenlignet med fjoråret (da det ble registrert drøye 129.000 personbiler).

Samtidig ble det solgt dobbelt så mange elbiler som i 2007. Sistnevnte er imidlertid ikke spesielt imponerende når man ser på tallene bak statistikken. De ble nemlig kun registrert 464 elbiler i fjor, noe som utgjør under 0,5 prosent at det totale personbilsalget.

4x4

FOTO: Colourbox Vis mer
«Firehjulsdrift gir både økt friksjon i drivlinjen og økt vekt, noe som i sin tur gir økt forbruk og høyere CO2-utslipp.»

Hva med deg?

Vil du legge vekt på CO2-utslipp neste gang du skal kjøpe bil? (Avsluttet)
Nei(61%) 670
Tja(21%) 236
Ja, selvsagt(18%) 196
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Selv om salget av CO2-snille personbiler økte, fikk dette altså liten betydning for gjennomsnittet, som endte på 158 gram. Dette betyr at en stor andel av norske nybilkjøperne valgte biler med relativt høye CO2-utslipp.

Blant annet valgte nøyaktig én av fire å kjøpe bil med firehjulsdrift, en økning på 2,5 prosentpoeng sammenlignet med 2007. Firehjulsdrift gir både økt friksjon i drivlinjen og økt vekt, noe som i sin tur gir økt forbruk og høyere CO2-utslipp.

Tall fra OFV viser også at mer enn halvparten av kundene (51,8 prosent) valgte motor som produserer mer enn 117 hestekrefter. Dette er en økning på drøye 5,0 prosentpoeng sammenlignet med 2007.

Diesel versus bensin

Forøvrig er det interessant å merke seg at den gjennomsnittlige bensinbilen som ble registrert i 2008 hadde nøyaktig like høye CO2-utslipp som den gjennomsnittlige dieselbilen (159 gram).

Flere CO2-snille biler i 2009?

Trofaste DinSide-lesere vil ha fått med seg at Regjeringen har vedtatt endringer i engangsavgiften for 2009. Endringen innebærer at biler med lavere CO2-utslipp enn 120 gram blir noe billigere, mens alle andre blir noe dyrere. Målsettingen er selvsagt at flere nybilkunder skal velge mer klimavennlige biler i 2009.

Les mer om 2009-avgiftene her.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)