Vis mer

Velg riktige felger

Skal du kjøpe felger til vinterdekkene? Da er det mange hensyn som skal tas.

Hjulets opprinnelse stammer antagelig fra Asia i yngre stenaldertid. I Afrika, sør for Sudan, og i Amerika, var det ukjent inntil de hvite dro med seg oppfinnelsen. I begynnelsen var hjulet bare en rundt skive, men etter hvert kom eikehjulene. De eldste hjulene med eiker som er funnet, stammer fra Mesopotamia ca. 2000 år før Kristus. Den gang var hjulene delt i tre deler. Den ytterste kransen, det innerste navet, og eikene som forbinder krans og nav. Dyre felger i dag er ofte bygget på samme måten.

Her finner du årets test av vinterdekk.

Stål eller aluminium

At man på et tidlig stadium gikk bort fra en hel skive til eiker var for å lette vekten. I nyere tid har man i tillegg redusert ytterligere vekt ved å velge lettere materialer. Stålfelgen er ikke lenger så vanlig etter at aluminiumsfelgen gjorde sitt inntog. Ulempene med stålfelger er ikke bare at de er tunge, men også at de ruster. Aluminiumsfelgen korroderer den også, men ikke på samme måte som stålfelgen. At den er lettere gir også støtdemperen langt bedre arbeidsforhold. Dette kan være en stor fordel om vinteren, da det er enda viktigere at hjulet til enhver tid er ned til bakken.

Les vår pristest på årets vinterdekk.

Flere produksjonsmetoder

Det finnes flust av vedlikeholdsprodukter for felger. Det viktigste er at de fjerner belegg av bremsestøv på en effektiv måte. Vis mer

Den mest vanlige metoden å
produsere en aluminiumsfelg på er støping. Også innen støping er det flere metoder som gir forskjellige resultat med tanke på kvalitet, men den aller beste metoden innebærer ikke støping i det hele tatt.
En god aluminiumsfelg produseres i flere prosesser. Først presses en massiv klump til et hjullignende enhet, før den maskineres frem til ønsket resultat med noe som kan sammenlignes med en fres. Tredelte felger produseres på helt spesielle metoder, noe som ikke nødvendigvis gjør felgen bedre, men mer kostbar.

Lufttrykket endrer seg i kulda.

Sommer eller vinter

Designen er tegnet 3-dimensjonelt i et CAD-system, og alt freses ut fra den hele klumpen som er presset frem. Også holdbarhet og stressnivåer måles og analyseres med datakraft. Når så en felg tilfredsstiller alle de krav man ønsker å tilfredsstille, så blir de sendt til testing hos uavhengige organer. I stor grad er det TÜV som utfører dette. De gjennomfører da tester for å avsløre materialtretthet på forskjellige nivåer, både sideveis og i rulleretning, samt hvordan felgen takler uforutsette hendelser, som det å kjøre på en stein, og lignende. Kulde er også et svært viktig element under testingen. Husk, vinteren står for døren.

Rust, sår og flass

Dersom du ikke ønsker å gjøre jobben selv, så tilbyr de fleste forhandlerne pakkepris på skift og lagring. Foto: Colourbox.com Vis mer



En aluminiumsfelg kan ofte være bedre med tanke på veigrep, takket være sin lettere vekt. Den trenger derimot ikke være mer holdbar enn stålfelger. Veldig mange aluminiumsfelger er lakkerte, eller behandlet på andre måter. Sår i dette laget er uheldig. Noen felger er rene og kun polert. Disse krever som regel enormt med polering og rengjøring. Salt og grus er egentlig felgens største fiende, foruten en klønete sjåfør. En stålfelg kan i verste tilfelle bankes ut. En aluminiumsfelg får skader som den som regel må leve med resten av livet.

Presset eller frest

Metoden med å presse felgene er den nyeste metoden man benytter for å produsere, men dette er også den dyreste. Designen på felgen har i stor grad dreiet seg om å få et utseende man liker, mens man på felger for de raskeste bilene, og innen motorsport, i tillegg har prioritert å tilføre luft til bremser.
Nå er det dukket opp ytterligere et element, nemlig miljø. Honda Insight og Audi A2 3L var tidlige biler som fikk felger som skulle redusere luftmotstanden. Dette for å kunne gå så rimelig og miljøvennlig som mulig. Nå som miljøaspektet er så til de grader på banen, så ser vi stadig flere biler komme. De fleste miljøbiler har fått spesialkonstruerte felger for å senke luftmotstanden. I tillegg vet vi jo at dekkbransjen følger på med dekk som senker rullemotstanden betraktelig, men som ikke er like gode på levetid og kjørelengde..

Trykkluft eller nitrogen?

Smått eller stort

Det som derimot er sikkert er at veldig mange setter alt for store felger på bilene sine. En stor felg øker vekten ytterst på den armen, som en felg i hovedsak er. Dette skaper større jobb for motoren, øker forbruket, og dermed utslippet. Det reduserer også ytelser som akselerasjon, noe man skulle tro at de samme menneskene heller vil ha mer av. I tillegg er dekk til slike store felger dyrere, for ikke å snakke om felgen i seg selv. I det store og hele er det snakk om å gå inn i forfengelighetens felle, og mange oppsøker denne fellen i full bevissthet. Ofte får forfengeligheten seire over fornuften, og det helt bevisst. At noen velger å gjøre bilen vakker selv om det koster en smule eller to mer kan vi ikke klandre dem for. Jeg har gjort det selv.

Bør du kjøpe piggdekk eller piggfritt?

Åpen eller tett

Utseendet på en felg handler ikke bare om det visuelle, men også om hva som er praktisk. En åpen felg med få eiker er lettere å holde ren enn de tettere variantene. Der kan det ofte være vanskelig å få rengjort ved vask. I tillegg er de tette mindre praktisk om vinteren. Snøen pakker seg lettere, og det er ikke til å unngå at man får kast i et hjul eller tre på grunn av ubalanse.

De tette felgene gjør seg ofte på mindre biler som har små bremseskiver eller tromler. På disse er de tette med på å skjule det som ellers ville vært et åpent hull. På store biler med større bremser kan det nesten være vakkert å vise frem et sett overdimensjonerte bremseskiver og kalipere. Om vinteren anbefaler vi uansett å velge det praktiske fremfor det forfengelige.

Vinterklar

Nå som sommerhjulene skal av, så er det viktig å vaske felger og dekk godt. Dette for at salt og skitt ikke skal få ligge og spise på felgene hele vinteren. Dersom du har skader og hakk i lakken, så kan det også lønne seg å forsegle dette på en eller annen måte etter at felgen er grundig rengjort. Ikke legg hjulene ute bak garasjen. De skal ligge både tørt og kjølig, men innen de skal på igjen kan det bli både vått og varmt. Å la hjulene ligge i solveggen er noe av det verste du kan gjøre. Det går kraftig ut over levetiden. Husk, dekk er ferskvare, og er like ømfintlig overfor lagring som melk. Står det på plass og fasiliteter, så tilbyr de fleste store dekkforhandlerne nå en pakkepris for både skifting og riktig lagring av dekk. Da er det bare å feie innom for å skifte til våren igjen, om så med dressen og slipset på. Da gjør andre møkkajobben. God vinter!