Velg nye Sportage - spar 25.000 kroner

Velger du en Hyundai Tucson 2.0 CRDi GL må du punge ut med 335.000 kroner. Hvis du i stedet velger den nærmest identiske Kia Sportage 2.0 CRDi LX , slipper du unna med 310.000 kroner.

LIKE: Hyundai Tucson over, Kia Sportage under. Vis mer

Velg nye Sportage - spar 25.000 kroner

  1. Fotoalbum: Kia Sportage
  2. Fotoalbum: Hyundai Tucson

Hva med deg?

Ser du noen grunn til å betale mer for Tucson enn Sportage? (Avsluttet)
Nei(71%) 252
Ja(29%) 102
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det betyr at du kan spare inntil 25.000 kroner på å velge Sportage fremfor Tucson, noe som garantert vil bli en tøff utfordring for norske Hyundai-forhandlere. Det er nemlig i praksis to nærmest identiske biler vi snakker om.

Riktignok finnes det enkelte designmessige forskjeller. For eksempel deles de to bakre sidevinduene i Sportage av en tydelig C-stolpe, mens Tucson har en sammenhengende vindusflate. Sportage har spesielle takskinner som forlenges helt ned til baklyktene og mens Tucson nøyer seg med ett eksosrør, kan Sportage skilte med to.

Like under sminken

Likevel, hvis vi ser bort i fra sminken, er Sportage og Tucson i praksis samme bil. Dette har sammenheng med at Hyundai eier Kia, og at koreanerne, i likhet med europeere, japanere og amerikanere, har erfart at såkalt plattformdeling kan brukes til å kutte kraftig i utviklingskostnadene. Da koreanerne utviklet Tucson, lå det derfor i kortene at det skulle lages en Sportage-versjon, med samme hjuloppheng, motoralternativer, seteløsninger og så videre.

Skuffende høy Tucson-pris

Vi var blant dem som ventet spent på Hyundai Tucson og som håpet bilen kunne bli en prismessig interessant konkurrent til de japanske små-SUVene. Nedturen ble desto større da Hyundai-importøren kunne opplyse at Tucson ville få en startpris på 320.000 kroner. Det betød at bilen ble nesten like dyr som etablerte japanske konkurrenter, deriblant Honda CR-V (fra 324.000 kr) og Nissan X-Trail (fra 325.000 kr).

Fine Sportage-priser

Kia Sportage Vis mer


Vi ble derfor positivt overrasket da vi fikk rede på at nye Kia Sportage, som vil være på plass hos norske forhandlere like før jul, blir betydelig rimeligere enn sin nære slektning. Kia-importøren lover nemlig at Sportage 2.0 LX vil få en startpris på 300.000 kroner.

Dieselutgaven, 2.0 CRDi LX, fremstår som enda bedre priset. Mens Kia nøyer seg med 310.000 kroner for denne bilen, koster en tilsvarende Tucson 335.000 kroner. Altså en prisforskjell på 25.000 kroner.

Nesten identisk utstyrsnivå

Vi ble svært overrasket over disse prisforskjellene og regnet i utgangspunktet med at de kunne forklares med utstyrsforskjeller. Men etter å ha kikket nærmere på utstyrslistene, viste det seg at forskjellene er minimale. Tucson GL og Sportage LX har begge manuelt klimaanlegg, 6 kollisjonsputer, elektriske vindusheiser rund baut og aluminiumsfelger. Og begge mangler radio og elektronisk stabilitetsprogram.

De eneste forskjellene vi fant, er at Tucson kan skilte med tåkelys og antispinn, noe Sportage mangler. Dette utstyret er imidlertid ikke i nærheten av å kunne forsvare slike prisforskjeller, utstyret er ikke en gang spesielt relevant. Med firehjulsdrift klarer man seg vanligvis godt uten antispinn. Og tåkelys er her i landet forbudt å bruke sammen med nærlys.

Sannsynligvis jenvbyrdige

Hyundai Tucson Vis mer


Vi har nettopp testet Tucson og kan allerede nå avsløre at dette er en fin bil. Sportage har vi ennå ikke stiftet bekjentskap med og det er derfor mulig vi vil finne små forskjeller. Likevel, vi antar at de to bilene oppleves som særdeles jevnbyrdige. Og med dette som utgangspunkt, er det nærmest utrolig at de to importørene har priset bilene så ulikt.

ESP som standard

Det er viktig å være klar over at den store prisforskjellen kun gjelder inngangsversjonene, Tucson GL og Sportage LX. På neste utstyrsnivå, GLS og EX, er prisene plutselig identiske; 330.000 kroner med bensin- og 345.000 kroner med dieselmotor.

Men - også her kan Kia skilte med et trumfkort - elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Mens Tucson ikke kan leveres med ESP overhodet, leveres ESP som standardutstyr i Sportage. ESP er etter vårt syn en særdeles viktig teknologi, ikke minst i biler med høyt tyngdepunkt.

175 hestekrefter

SMART: Begge biler kan skilte med en smart bakseteløsning. Vis mer


Begge biler leveres også med en 2,7-liters V6-motor som yter 175 hestekrefter. Her er faktisk Tucson rimeligst, med 445.000 mot 450.000 kroner. Man skal imidlertid ta med seg at Sportage har ESP, noe som etter vårt syn oppveier prisforskjellen uten problemer.

Hyundai Tucson er allerede i salg, mens Sportage altså er på plass i desember.

Kia Sportage vs
Hyundai Tucson

 Kia SportageHyundai TucsonPrisforskjell
2.0 Bensin LX/GL300 000320 00020 000
2.0 Bensin EX/GLS330 000330 0000
    
2.0 Diesel LX/GL310 000335 00025 000
2.0 Diesel EX/GLS345 000345 0000
    
2.7 V6 Bensin EX/GLS450 000445 0005 000


  • Store bilder av Hyundai Tucson finner du her.
  • Store bilder av Kia Sportage finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder