ENERGIMERKING AV BIL: Bilbransjen har samlet seg om en ny og felles miljømerking.
Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
ENERGIMERKING AV BIL: Bilbransjen har samlet seg om en ny og felles miljømerking. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Energimerking av bil

Velg ny bil på samme måte som vaskemaskin

Bilbransjen har samlet seg rundt en ny energimerking av biler.

Innen utløpet av året skal alle bilforhandlere vise den nye merkingen på de ny bilene de stiller ut. Og allerede er det flere som viser fram plakatene ved utstillingene sine.

Fra 1. september 2017 vil Vegdirektoratet gradvis innføre en ny målemetode på utslipp for kjøretøy. Da passer det også godt at det nå lanseres en slik merkeplakat, som skal gjøre det enklere for forbrukere å velge ny bil ut fra energi- og miljøegenskaper.

NYTT ENERGIMERKE: Trykk på bildet for å se full størrelse. Faksimile: Statens vegvesen Vis mer

Utformingen på plakaten er gjenkjennbar.

– Det skal bli enklere å orientere seg mellom biler - på lik linje med dekkmerking, hvitevare-merking eller energimerking på bolig, forklarer teknisk konsulent Tom Andre Nilsen i NAF.

– Vi tror at det nå blir lettere å se hvilke biler som kommer godt ut, og at det ved hjelp av skalaen folk er vant til å se, kanskje kan gjøre valget av ny bil noe enklere. Dette vil være en stor fordel i et marked som for mange kan virke overveldende, sier han til Dinside.

A, B, C, D, E, F og G

Miljø- og energimerkingen vil inneholde alt fra drivstofftype, forbruk, CO2- og NOx-utslipp, utslipps-avgift og energiforbruk.

Mest iøyefallende er imidlertid merkene for CO2- og NOx-utslipp.

CO2-utslippet deles inn i sju grader - fra grønn «A» til rød «G» - hvor «A» er nullutslipp-bilen (0 g/km).

«G» er verstingen i klassen (181 g/km eller høyere).

Elbiler vil derfor være en typisk gjengangeren i kategori «A».

Dårligere NOx-skala

På samme måte som med CO2-utslippet har NOx fått egne merker, men her gradert fra lyseblå «1» til rødrosa «4».

Man ville nok håpet at denne NOx-skalaen skulle være like omfattende som CO2-utgaven, men det er den dessverre ikke.

NOx-utslippet er ikke et kriterium her. «1» står enkelt og greit for nullutslipp, «2» for hybridbiler, mens «3» og «4» står for bensin og diesel med Euro 6-teknologi - noe alle nye biler likevel skal komme med.

Må justeres snart

Kravet om å opplyse om CO2-utslipp har vært det samme siden 1999, men det er etter ønske fra Samferdselsdepartementet at blant annet de visuelle endringene nå blir gjort. Det var også et mål å få synliggjort hvilke avgifter som påløper ut fra hvilke utslipp bilene har.

– I tillegg til å vise drivstofforbruk og CO2-utslipp som i dag, vil den nye merkeplakaten gi utvidete opplysninger om utslipp av nitrogenoksyder (NOx) og beregnet energiforbruk. Opplysninger om avgiften som beregnes basert på utslippene av henholdsvis CO2 og NOx for de forskjellige modeller og typer er også med, forklarer sjefingeniør Asbjørn Johnsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Nye tilpasninger må imidlertid gjøres når den nye testsyklusen for godkjenning av biler innføres det fra høsten 2017.

– Uansett er innholdet i den nye merkeplakaten godt egnet når forbrukerne ønsker å legge vekt på egenskaper som har betydning for klima og miljø når man skal kjøpe bil, sier Johnsen.

PS: Det er Statens vegvesen, Bilimportørenes Landsforening (BIL), Norges Bilbransjeforbund (NBF), Norges Automobil-forbund (NAF) og Opplysningsrådet for Vegtrafikken (OFV) som har samarbeidet for å lage de nye plakatene

LES OGSÅ:
Derfor bør du bytte ut de piggfrie vinterdekkene
Vi ble med Vegvesenet på leting etter EU-juks
Her kommer de nye fotoboksene