SLÅENDE: Med grunnlag i dagens designfilosofi, har Mazda villet ta formgivningen videre til en ny eleganse, med forenklede, renere former. Døm selv om de har lykkes, med sin Vision Coupé (bildet). Foto: Newspress
SLÅENDE: Med grunnlag i dagens designfilosofi, har Mazda villet ta formgivningen videre til en ny eleganse, med forenklede, renere former. Døm selv om de har lykkes, med sin Vision Coupé (bildet). Foto: NewspressVis mer

Mazda viser to konseptbiler i Tokyo

Vekker oppsikt med ny design

Det er bilutstilling i Tokyo og tradisjonen tro boltrer de japanske produsentene seg med spenstige visjoner. Her er bidragene fra Mazda.

Mazda er en liten bilprodusent, men den Hiroshima-baserte fabrikanten satser regelmessig friskt og dynamisk. Eksempler vi har erfart nylig er andre generasjon av folkesuven CX-5, og sportsbilen MX5 RF.

Mazda tilhører samtidig dem som i størst grad holder fast ved forbrenningsmotoren og arbeider iherdig for å gjøre den mer effektiv, snarere enn å annonsere nært forestående elektrifiseringsstrategier i stor skala. Nyeste eksempel er den nærmest revolusjonerende teknologien for bensinmotoren, Skyactiv X, som potensielt gjør at den kan bidra til å fremskynde dieselmotorens endeligt.

RENE LINJER: Det er helt klart en konseptbil, med sine lett overdrevne proporsjoner og enorme felger, men den gir en god idé om hvordan neste generasjon Mazda-modeller vil se ut. Foto: Newspress Vis mer

Men den japanske produsenten har et annet og solid bein å stå på, og det er design. Det viser de igjen med den spektakulære fremtidsvisjonen vi ser her.

Neste Mazda 3 (?)

De viser det samtidig med en noe mer håndfast skapning, som utvilsomt er forløperen til neste generasjon av en av våre favoritter i Golf-klassen. Vi snakker selvsagt om Mazda 3, som vi kjørte i duell mot Nissan Pulsar i 2015.

Dette bekreftes av dimensjonene, som er oppgitt. De ligger tett opp mot dagens kompaktmodell fra Mazda. 442 centimeter i lengden, 185,5 i bredden og 137,5 i høyden med en svært lang akselavstand på 275 centimeter plasserer den utvilsomt i den kategorien.

Mazda oppgir dessuten at den motoriseres med den selvantennende bensinmotoren Skyactiv X. Hjuldimensjonene er derimot med på å avsløre at bilen foreløpig er en showbil: 245/35-20 både foran og bak.

BLIR NESTE MAZDA 3 (?): Mazda Kai Concept integrerer den fornyede tolkningen av designfilosofien Kodo, som ble introdusert i 2010. Neste 3 vil høyst sannsynlig få mange av disse stilelementene. Foto: Mazda Vis mer

Premiumvisjon

Den største av de to konseptene, som begge vises på bilutstillingen i Tokyo, heter Mazda Vision Coupé og viser en fornyet tolkning av den allerede eksisterende designfilosofien Mazda introduserte i 2010 og som fikk navnet Kodo, som betyr noe tilnærmet «bevegelsens sjel».

Den fremstår ikke som en folkelig familiebil, men som en krysning mellom sportskupé og luksussedan.

Vi antar neste generasjon Mazda 6 vil få en god del av ingrediensene som er gått med til utviklingen av det fornyede formspråket, på samme måte som dagens modell fikk sine fra den spektakulære konseptbilen Shinari i 2010.

LINJEDYNAMIKK: Med sine rene linjer og gjennomgående, markerte linje fra frontlykt til baklykt, og en bakoverlent kupéfasong, minner Visoin Coupé ikke så rent lite om en strukket Aston Martin. Foto: Mazda Vis mer

Renset design

Men dette er åpenbart en showbil, kupéformet fireseter med et voldsomt langt panser og kupéen trukket godt tilbake mot bakvogna. Designspråket er renset for alle «unødvendige» elementer og igjen står en veldig ren skulptur på hjul med enkel, men visuelt fascinerende silhuett.

Spillet mellom konkave og konvekse flater skal gjøre at lysrefleksjonene flytter seg kontinuerlig under bevegelse og gir en dynamisk visuell opplevelse.

INTERIØRET: Også innvendig har Mazda Vision Coupé renskårne linjer. Foto: Newspress Vis mer

Begge de to konseptbilene kan for tiden beskues på Tokyo Motor Show, der Mazda også viser produksjonsversjonen av sin 7-seters SUV, CX-8.

Les også:

Vi tester Mazda 6 stasjonsvogn med firehjulsdrift

Litt i Kai-genren: Mazda Kazumi!

Aston Martin Rapide - sjekk linjene