<B>KJØREHJELP:</B> Anti Sleep Pilot høres i utgangspunktet litt plagsom ut, men den kan hjelpe de trøtteste sjåførene å holde blikket på veien.
KJØREHJELP: Anti Sleep Pilot høres i utgangspunktet litt plagsom ut, men den kan hjelpe de trøtteste sjåførene å holde blikket på veien.Vis mer

Vekker deg når du mest trenger det

En dansk livredder på dashbordet.

Trafikksikkerhet er ikke noe å spøke med, og hvis du tilhører typen som sitter og dupper bak rattet er du uansett så trøtt at alle vitser farer deg forbi - samt det meste annet som måtte skje i trafikken foran og bak deg.

Helgetrafikken dreper flest.

Ifølge tall fra Statens vegvesen og Transportøkononomisk institutt (TØI) er trøtte sjåfører et vesentlig problem og en markant sikkerhetsrisiko på norske veier. 14 prosent av dødsulykkene i 2008 skyldtes ifølge Vegvesenet at noen sovnet bak rattet, mens hele 26 prosent av de spurte bilistene i en TØI-undersøkelse utført i 2009 svarer at de har duppet av mens de kjørte.

Dansk "vekkerklokke"

Vi har allerede fått stor utbredelse av såkalte rumlelinjer i Norge, det vil si ruglete vegoppmerking som kan vekke føreren idet han eller hun er i ferd med å kjøre ut av veien, men denne danske dingsen kan vise seg å gjøre en vel så bra jobb.

SENSITIV: Anti Sleep Pilot har både lyd- og lyssensor, slik at displayet og lydnivået automatisk justeres i henhold til kupéstøy og tid på døgnet. Foto: Produsenten Vis mer

Anti Sleep Pilot festes enkelt på dashbordet, og kan angivelig utgjøre forskjellen på ulykke eller ikke-ulykke på din neste kjøretur. Første gang den tas i bruk må føreren gjennom en kort prøve, som bidrar til å sette sammen førerens unike risikoprofil.

Sammen med måling av hvor trøtt du er før turen starter og kjøredata som samles inn via sensorer underveis, danner denne profilen grunnlaget for enhetens kontinuerlige beregning av hvor trøtt du er. Fargeindikatoren gir en pekepinn på hvor trøtt føreren antas å være, og når Anti Sleep Pilot mener det virkelig er fare på ferde vil den varsle både i form av farger og lyd.

Irriterende smart

En funksjon mange bilførere kanskje vil finne irriterende er at dingsen vil be om oppmerksomhet i tide og utide for å måle tiden mellom varsling og respons. Alt du behøver gjøre for å stoppe varslingen er å legge hånda på Anti Sleep Pilot så snart som mulig. Gjør du ikke det vil enheten naturlig nok anta at noe er galt, og sette i gang varslingsprosedyren.

Foreldre med små barn i bilen vil med andre ord få en utfordring, men de har til gjengjeld en naturlig forbli-våken-funksjon innebygd i baksetet.

Det er forøvrig mulig å lagre flere brukerprofiler, som en får tilgang til ved å vri en knapp på undersiden av boksen.

Ingen juksepauser

Når du et kritisk trøtthetspunkt vil Anti Sleep Pilot be deg om å ta en ti-minutters pause i veikanten. Det skal ikke være mulig å jukse med pausetiden, ettersom et såkalt akselerometer og en innebygget stoppeklokke holder orden på hvor lenge bilen har stått i ro.

Enn så lenge er søvnkontrollen bare til salgs i Danmark, men produsentens tilstedeværelse på den enorme forbrukerelektronikkmessa CES i Las Vegas (der DinSide også er tilstede) og et forhåndsbestillingsskjema på nettsidene tyder på at produktet snart blir tilgjengelig også for resten av verden.

Dansk pris er 1499 kroner, eller rundt 1570 norske kroner. Hvor vidt dette inkluderer frakt til andre deler av verden er uvisst.

SENSITIV: Anti Sleep Pilot har både lyd- og lyssensor, slik at displayet og lydnivået automatisk justeres i henhold til kupéstøy og tid på døgnet. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten