STRENGERE: EU-kontrollen blir strengere i fremtiden om Statens vegvesen får det som de vil. Det kan gå utover lommeboken din.  Foto: COLOURBOX
STRENGERE: EU-kontrollen blir strengere i fremtiden om Statens vegvesen får det som de vil. Det kan gå utover lommeboken din. Foto: COLOURBOXVis mer

Veivesenet vil ha strengere EU-kontroll

Og det kan bli dyrere for deg som bilist.

Det finnes omlag 2,7 millioner kjøretøy i Norge. Og ifølge tall fra Statens vegvesen førte tekniske feil på disse til 26 prosent av dødsulykkene i 2010.

Nå vil derfor vegvesenet ha strengere kontroll av norske biler. Målet er å redde liv.

– Det er viktig at Norges kjøretøy er så sikre som mulig, sier direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen Bodil Rønning Dreyer i vegvesenet i en pressemelding.

Lenger smørbrødliste

For å få på plass strengere kontroller har vegvesenet sendt et forslag til nytt regelverk ut på høring. Her foreslås det endringer i dagens ordning med EU-kontroll, som skal gjøre sjekken mer grundig og presis. Mye er hentet fra nye EU-direktiv, og andre lands praksis.

EU-regler kan også gjøre at alle biler snart må få alkolås. Også ryggelys kan bli påbudt i fremtiden.

Hele høringen kan du lese her, og det som foreslås er blant annet:

  • Strengere kontroll med el- og hybrid-biler. Blant annet må komplett ladekabel tas med på kontrollen, da den kan være brannfarlig.
  • Kontroll av refleksvest, altså at den er i bilen slik loven krever.
  • Nøyere kontroll av bremser.
  • Sjekk av kalibreringen av teknisk utstyr.
  • Høyere krav til kompetansen til de som faktisk utfører disse sjekkene.

SIKRERE: Direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen Bodil Rønning Dreyer i vegvesenet håper nye EU-kontroller fører til tryggere veier. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen Vis mer


Kan bli dyrere

– De fleste ekstra punktene er enkle å gjennomføre, blant annet å sjekke at den lovpålagte refleksvesten ligger i kjøretøyet, sier Dreyer.

Vegvesenet mener derfor at ny EU-kontroll "ikke nødvendigvis" må ta mer tid, eller koste mer penger. Det er i alle fall det de sier i pressemeldingen. Men i selve høringen er ordlyden en annen.

"Den nye kontrollinstruksen vil kunne innebære at det tar lengre tid å gjennomføre en periodisk kontroll i og med at det er flere kontrollpunkter enn tidligere, noe som også vil kunne resultere i en høyere pris for kontrollen" skriver vegvesenet der.

Dessuten må noen verksteder ut med mer penger for å følge de nye reglene, om de blir innført. For eksempel trenger man mer ustyr enn tidligere, samt mer kompetanse. Disse pengene må verkstedene hente et sted, og lommeboken din er gjerne stedet hvor private næringsdrivende finner slike midler. I tillegg vil nye krav til bilen fordre nye tiltak for bileier.

"Nye og mer spesifikke krav til vedlikehold og kalibrering av pliktig utstyr kan innebære en viss kostnadsøkning" innrømmer vegvesenet i høringen sin.

Er det greit å betale mer for å få en tryggere bilpark? (Avsluttet)
Nei(62%) 1180
Bare så lenge prisen blir grei(22%) 426
Ja(15%) 291
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bekymret for trailere

Det er spesielt dagens kontroll av tyngre kjøretøy, altså for eksempel trailere, som bekymrer vegvesenet. Og særlig bremsene.

– Vi vet at tunge kjøretøy tidvis har fått ulike resultater på bremsekontroller. Dette kan vi ikke godta, mener Dreyer.

– Forslaget vårt baserer seg på undersøkelser og erfaringer fra andre europeiske land, og vår egen fagekspertise. Vi mener at høringsforslaget vil gi en bedre bremsekontroll og sørge for større trygghet i trafikken i framtiden.

Forslaget fra vegvesenet er nå ute på høring. Andre aktører, som for eksempel verkstedene, kan komme med sine synspunkter frem til 25. juni.

Derfor kan lavere avgifter gi tryggere trafikk på norske veier

Er det greit å betale mer for EU-kontrollen om det gir oss tryggere biler? Stem over, diskuter under!