<b>VASK KAN HINDRE BRANN:</b> Pass på å rengjøre motorrommet. I dag brukes det tynnere ledninger som kan føre til varmegang og kortslutning.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
VASK KAN HINDRE BRANN: Pass på å rengjøre motorrommet. I dag brukes det tynnere ledninger som kan føre til varmegang og kortslutning. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Veisaltet fra vinteren kan være en brannbombe

Tynnere ledninger i bilene kan være årsaken. Her er det beste tipset for å forhindre bilbrann.

Det virker kanskje både unaturlig og farlig å åpne panseret og spyle motoren. Men ifølge forsikringsselskapet If minsker en ren motor sjansen for bilbrann.

I 2014 brant nesten 3.500 biler i Norge, og If mener altså at flere av disse bilbrannene kunne vært unngått dersom man var flinkere til å vaske under panseret.

Les om hvordan du kan spare på bilforsikringen din

Dette koster forsikringsselskapene dyrt. Tall fra Finans Norge viser at har kostet forsikringsselskapene 1,9 milliarder kroner i utbetalinger.

– Moderne biler består av mye elektronikk. Et skittent motorrom kan føre til feil i elektriske komponenter, som i verste fall kortslutter og tar fyr, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If i en pressemelding.

Han oppfordrer derfor alle bileiere til å kontrollere og rense motorrommet for smuss og skitt med jevne mellomrom.

– Det er spesielt viktig å vaske motoren nå på våren. Gjennom vinteren virvles salt fra veiene opp i motorrommet. Salt er strømførende og øker faren for elektronikkfeil og brann, sier Brustad.

LES OGSÅ: Hvorfor brenner Teslaen?


Tynnere ledninger

De siste ti årene har det vært en økning i antall bilbranner. Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mistenker at veisaltet er hovedårsaken til det.

GJØR DET SELV: Jan Ivar Engebretsen i NAF mener at man helt fint kan vaske motorrommet selv, og at bør gjøres med jevne mellomrom. Foto: NAF Vis mer


– Elektronikken i dagens biler trenger ikke så mye strøm, og derfor er ikke ledningene så tykke som før. Det gjør at det skal mindre irring til ved kontakter før en ledning blir varm og eventuelt kortslutter, sier Engebretsen i pressemeldingen.

Videre forteller han at det ved varmegang i en ledning kan utskilles gasser fra isolasjonen rundt ledningen, som igjen kan føre til selvtenning.

NAF støtter derfor Ifs råd om å vaske motoren jevnlig.

Engebretsen sier likevel at man må sjekke motorrommet før man vasker det, da det er lettere å se om det er svetting eller lekkasje i en skitten motor.

– En lekkasje kan være en potensiell brannfare og bør undersøkes av profesjonelle, sier Engebretsen i NAF.

Pass på garantien

Dersom du har rustgaranti på bilen, kan det være lurt å forhøre seg hos en merkeforhandler om garantien forsvinner om du bruker avfettingsstoffer i motorrommet.

Ved bruk av avfettingsstoffer kan noe av understellsmassen som ble påført da bilen var ny, forsvinne, sier Engebretsen.

BILBRANNER KOSTER DYRT: I fjor brant omlag 3500 biler i Norge. Slike branner har kostet norske forsikringsselskaper ca 1,9 milliarder kroner. Foto: ALLOVER PRESS Vis mer


Gjør det selv

Mange er skeptiske til å vaske motoren selv. Men både NAF og IF mener det ikke er noe problem å ta motorvasken selv.

– Så lenge du passer på å dekke til elektriske komponenter og beholdere som har utlufting, slik som bremsevæskebeholderen, så går det bra å gjøre dette selv, sier Brustad.

Likevel mener de at man bør forhøre seg med et verksted om man ikke er helt sikker på hva som skal dekkes.

Brustad understreker at det er viktig at man ikke spyler vann direkte på elektroniske komponenter, spesielt ikke med høyttrykkspyler.

– Det er egentlig ikke nødvendig å bruke høyttrykkspyleren. Du kommer langt med kost og
vaskemiddel på sprayflaske, som du skyller bort med en vanlig hageslange, sier Brustad.

- Ikke farlig

Det er delte meningen om motorvask. De som advarer mot det, begrunner det med at det kan på resultere i feil om man får vann i elektronikken.

Engebretsen i NAF mener på sin side at advarslene bare er skremselspropaganda.

Hadde det vært farlig å vaske motoren, ville det vært farlig å kjøre i regnvær. Jeg vasker motorrommet to ganger i året og har aldri hatt noe problem med følgefeil.