33 prosent av dødsulykkene i en svensk studie skyldes veiforhold, og 37 prosent skyldes en kombinasjon av fører, kjøretøy og vei. Norske veier er ikke bedre enn svenske. Foto: Colourbox
33 prosent av dødsulykkene i en svensk studie skyldes veiforhold, og 37 prosent skyldes en kombinasjon av fører, kjøretøy og vei. Norske veier er ikke bedre enn svenske. Foto: ColourboxVis mer

Veien er den største trusselen

Koster menneskeliv enn førerfeil.

Dårlige veier koster flere mennesker livet enn førere som gjør ulike feil. Dette viser en undersøkelse fra Sverige, gjort av forsikringsselskapet Folksam.

- Det er alltid menneskene som er årsak til ulykkene, men når man ser på hva som er årsak til den dødelige skaden, så er det veien som er årsak til de fleste, sier Helena Stigson ved Folksam til DinSide.

Slik dør nordmenn i trafikken

Veiene er verst

Stigson og Folksam har forsket på hva som er årsak til dødsulykker på veiene. De har gått inn gått inn og sett på årsakene til alle 215 dødsulykkene som skjedde i Sverige i 2004, som kostet til sammen 284 mennesker livet. Ved hjelp av det svenske vegvesenets dybdestudier av ulykkene, kunne 93 prosent av ulykkene klassifiseres ut i fra ulykkesårsak.

Resultatene av studien viser at den dødelige utgangen av ulykkene skyldtes:

  • kun vei - 33 prosent
  • kun fører - 19 prosent
  • kun bil - 12 prosent
  • kombinasjon av at fører, bil og/eller vei ikke nådde opp til sikkerhetsstandarden - 37 prosent
  • Gjeldende også i Norge

    Dette er altså en studie av faktiske ulykker på svenske veier. Men forskeren tror ikke at dette er unikt for Sverige.

    - Tror du resultatene kan overføres til Norge?

    - Ja, det tror jeg absolutt. Samtidig er dette ulykker som har skjedd på svenske veier, men man finner liknende resultater i flere studier fra andre land, sier Stigson til DinSide.

    Enkle grep gir trygg tur

    Midtseparering er ifølge forsknigsrapporten essensielt for å få ned dødsulykkene.

    - Gjennom å løse veidesignen redder man liv selv på de som ikke oppfyller sikkerhetskravene, som for eksempel bruk av bilbelte, forteller Stigson. Det er den beste løsningen, men selvsagt den dyreste, fortsetter hun.

    70 kilometer i timen er ifølge forskeren grensen for å overleve en frontalkollisjon med en moderne bil. 50 kilometer i timen er grensen for en sidekollisjon.

    - En stor del av veinetten er jo veier uten midtdeling, men med fartsgrenser på mer enn 70 kilometer i timen, sier Stigson, som også påpeker nødvendigheten av å sikre sideområdene av veien. - Det er stor forskjell på kollisjoner mot faste objekt kontra deformerbare. Ved kollisjoner mot deformerbare objekter ser vi at det er veldig lav risiko for å skades, mens singelulykker mot faste objekter (trær o.l., red. anm.) er mer som en front-mot-front-kollisjon, forteller Helena Stigson.

    Nordmenn kjøper stadig tryggere biler

    - Ikke sikkert nok

    Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen, sier til DinSide at hun er litt ovcerrasket over resultatene i rapporten, men at også tall fra vegvesenet i Norge viser at veiene er årsak til ulykker her hjemme. Hun tror heller ikke at standarden på norske veier er bedre enn i Sverige.

    En analyse av dødsylykker på norske veier i 2007, utført av Statens Vegvesen, viser at forhold knyttet til veg- og vegmiljø kan ha vært medvirkende faktorer i 38 prosent av alle dødsulykkene. Tilsvarende andel var 37 prosent i 2006 og 45 prosent i 2005.

    - Veiforhold er en medvirkende årsak til så mye som 30 prosent av ulykkene, og det tilsier at veiholder, dvs staten og fylkene, har et stort ansvar for at veinettet er så sikkert som mulig. Dagens riks- og fylkesveinett er ikke sikkert nok, sier Kristin Øyen i Trygg Trafikk til DinSide. Møteulykker utgjør 35 prosent av dødsulykkene, vi mener derfor at arbeidet med å etablere midtdeler mellom kjørebanene må forseres, fortsetter Øyen.