FARLIG: Det er kanskje ikke risiko man tenker på når man hører om jobben veiarbeider. Men ifølge vegvesenet har deres entreprenører en farlig arbeidsplass.  Foto: Newswire/PR
FARLIG: Det er kanskje ikke risiko man tenker på når man hører om jobben veiarbeider. Men ifølge vegvesenet har deres entreprenører en farlig arbeidsplass. Foto: Newswire/PRVis mer

Veiarbeiderne må hoppe unna bilister

Nordmenn blåser i ledebiler, sperringer og trafikkdirigenter.

– Jeg stod og pratet med en av sjåførene, med hendene på ryggen og en sneip i fingertuppene. Den ble kjørt ut av hendene mine av speilet til en bil.

Det forteller veiarbeider Hermod Øverjordet i Veidekke. Og han er slett ikke alene.

Statens vegvesen melder nå om stadig flere farlige situasjoner i møtet mellom bilister og menneskene som skal gi bilistene ny asfalt å kjøre på. Fra 2010 til 2012 skal antall farlige situasjoner ha økt med 12 prosent.

Hvert år får vegvesenet melding om rundt 300 hendelser hvor bilister oppfører seg farlig. Og med tanke på at asfaltsesongen i Norge bare varer i 90 dager, betyr dette to "uønskede hendelser" hver eneste dag bare på Østlandet.

Her er en annen ting du bør være klar over i sommer: Skiltlesere som gjør mer enn bare å sjekke årsavgiften

Slik synder vi

– Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, sier prosjektleder Torgrim Dahl i vegvesenet i en pressemelding.

"FØLG MEG!": Ledebilen vil gjerne at du skal følge etter den forbi veiarbeid. Men mange velger å smette forbi. Foto: Newswire Vis mer


De siste fem til seks årene skal det ha vært fire alvorlige ulykker hvor slike dirigenter har blitt påkjørt. Og ifølge vegvesenet er det ikke tvil om hvem som har skylden: Bilistene.

De melder om bilister som:

  • Ignorerer tegn fra trafikkdirigenter.
  • Kjører forbi ledebilen og bryter ut av kolonnekjøringer.
  • Passerer arbeiderne i høy fart.
  • Bryter sperringer og bare kjører rett gjennom arbeidsområdet.
Når du skal fylle spylervæske i sommer kan du gjøre det på en helt ny måte

Savner politiet

Slik oppførsel utgjør en stor fare for veiarbeiderne, og vegvesenet har derfor satt i gang flere tiltak for å verne om sine entreprenører.

Blant annet:

  • Trafikkdirigenter som står på hver side av arbeidsområdet.
  • Veiarbeid på natten, da det er mindre trafikk.
  • Ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet, spesielt på tofeltsveier.
  • Bufferbiler, med store støtputer bak, som skal avlede trafikken.
Norske bilister ser ifølge vegvesenet ikke ut til å ha nok respekt for disse tiltakene, og veiarbeiderne håper nå på hjelp fra noen de aller fleste nordmenn respekterer uansett: Politiet. Blålys skal nemlig være det aller mest effektive for å få bilfolket til å bremse ned.

– Vi hadde politiet med oss ved utsetting og innhenting av sperringer tidligere. Men det har vi ikke lenger, sier byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum i Statens vegvesen.

Her er de nye bilene som ankommer Norge i juli!

Her er en videoreportasje laget av PR-byrået Newswire på vegne av vegvesenet, hvor du kan høre Hermod Øverjordet sin sneiphistorie: