RUSTTREGE REKKVERK: Langs E6 mellom Akershus og Hedmark har Vegvesenet satt opp materialer i rustent stål, i et prøveprosjekt. Foto: Statens vegvesen
RUSTTREGE REKKVERK: Langs E6 mellom Akershus og Hedmark har Vegvesenet satt opp materialer i rustent stål, i et prøveprosjekt. Foto: Statens vegvesenVis mer

Rustne rekkverk og midtdelere

Vegvesenet dropper rustne autovern

Til tross for intern uenighet, Statens vegvesen har bestemt seg for å ikke satse på de rusttrege rekkverkene.

- Vi har nedsatt et forbud mot bruk av disse rekkverkene nå.

Det forteller sjefsingeniør Otto Kleppe i Vegdirektoratets bruseksjon til Dinside.

I 2014 kranglet Vegdirektoratet og en samlet forsikringsbransje om hvordan en rundkjøringen skulle håndteres.

På en 42 kilometerlang strekning langs E6 ved Mjøsa - nærmere bestemt fra Dal i Akershus til Kolomoen i Hedmark - ligger landets eneste testområde for bruk av kortenstål, også kalt rusttregt stål.

Foruten denne vegen er det ifølge Vegdirektoratet kun ved Nasjonale Turtistveger på Trollstigen, i Møre og Romsdal, det er gjort et unntak fra prøveprosjektet. Der ble det satt opp rustne rekkverk langs veien en gang før 2010 - før åpning av det nye turistanlegget.

Vedlikeholdsfritt og i ett med naturen

Poenget med rusttregt stål er - som navnet tilsier, og til tross for at det allerede er rustet - at det skal ruste og slites saktere enn tradisjonelt svartstål.

Det skal også være rimeligere og behøve mindre vedlikehold, sammenlignet med vanlig stål. Det selv om Dinsides undersøkelser viser at det ved innkjøp koster hele 40-50 kroner mer for kiloet. Svartstål koster om lag 10-15 kroner per kilo, før bearbeiding.

Etter lovord fra amerikanske og europeiske kontakter valgte Statens vegvesen å gi kortenstålet en sjanse i Norge også.

- Materialet skal være selvlegende. Om for eksempel rusthinna skrapes vekk ved brøyting, skal den reetablere seg selv. Det er på grunn av overflate-behandlingen den har fått, forklarer prosjektleder for strekningen Kolomoen-Moelv, Taale Stensbye.

- Rusttregt stål er også miljøvennlig, da det ikke krever noe utslipp av tungmetaller i produksjon eller bruk, legger han til.

Dessuten synes pådriverne at materialet går mer i ett med naturen, i forhold til vanlig stål - ergo skal det ta mindre oppmerksomhet i vakre omgivelser, som for eksempel langs satsningsområdet Nasjonale turistveger.

Nasjonale turistveger bruker rusttregt stål i mange av sine konstruksjoner. I tillegg er materialet tatt i bruk på flere norske bruer.

BRUKER RUSTTREGT STÅL: Mange av Nasjonale turistvegers annerkjente byggverk har benyttet rusttregt stål, som dette toalettet på rasteplassen ved E10 Akkarvikodden i Moskenes (Lofoten). Arkitekt her er Manthey Kula. Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen Vis mer

Intern forvirring

Det siste autovernet på E6-strekningen sør for Lillehammer ble slått på plass tidlig i 2014.

Etterpå besluttet Statens vegvesen å sette en foreløpig stopp for bruken av materialet. Fram til i dag, nærmere fire år senere, har det fortsatt versert usikkerhet for om rusttregt stål skal inn i produktkatalogen for framtidens norske veier.

Ifølge Vegdirektoratets kontor i Hamar er evalueringen fortsatt ikke ferdig, fordi materialet må følges opp i flere år for å få en målt effekt.

Kommer ikke til å prøve rusttregt stål igjen

Men fire interne dokumenter, det siste fra 22. april 2014, viser derimot at kortenstålet ikke har vært noen suksess langs E6.

- Særlig fra lokalt hold har det vært stor tro på prosjektet. Vi hadde imidlertid fått så mange meldinger fra utlandet, om at materialet ruster raskere enn først antatt. Prosjektet har ikke vært særlig bra, forteller Otto Kleppe ved bruseksjonen.

Han forteller også at de langs den norske prøvestrekningen har funnet sporadiske hull, og at rustregt stål derfor ikke er noe Vegdirektoratet vil fortsette å bruke.

- Rekkverk skal være en sikkerhetsanordning, så dette kommer vi ikke til å prøve igjen, fastslår sjefsingeniøren.

FERDIG RUSTET? Vegdirektoratets konklusjon slår fast at det ikke er det. Foto: Statens vegvesen Vis mer

- Ruster som vanlig stål

Sivilingeniør Snorre Larsen hos det rådgivende konsulentfirmaet K. Apeland er ikke overrasket over den konklusjonen.

Han forklarer at rustfilmen utenpå det rusttrege stålet slites raskere, når det står i direkte kontakt med jorda og når det blir utsatt for veipartikler, sand og salt, eller om det ikke får tørke.

- Jeg er av samme oppfatning som direktoratet. Langs hele E6 står kortenstålet nedi bakken i et veldig aggressivt miljø. Da ruster korten som vanlig svartstål.

- Korten klarer seg imidlertid veldig fint om ikke det utvendige rustlaget blir slipt bort og det får tørke, forklarer Larsen.

- Mener du rusttregt stål bør forbys på norske veier?

- Jeg vil ikke si det generelt. Men man må være bevisste på materialet man velger og være bevisst på at det finnes miljøpåvirkninger som sliter stålet.

Har begynt å benytte andre materialer

Det rådet later de til å ha fulgt hos Nasjonale turistveger. Sekretær for arkitekturrådet, Grete Kongshaug, forteller at de har gjort seg erfaringer om at materialet ikke lever helt opp til forventningene de hadde.

- Vi har brukt rusttregt stål fordi brunfargen glir fint inn i naturen, men også fordi det skal reparere seg selv og ruste sakte, sier hun til Dinside.

- Vi har imidlertid ikke foretatt noen evaluering, men har erfart at materialet oppfører seg annerledes og ruster raskere ved kysten enn i høyfjellet, hvor det er mindre saltpåvirkning.

- Vil dere fortsette å bruke rusttregt stål?

- Vi vil ta med oss erfaringene videre, når vi prosjekterer og vurderer materialer som egner seg. Vi har et mål om å tegne mest mulig robuste anlegg, som krever mindre vedlikehold, forklarer Kongshaug, og legger til at det tendenserer mot mindre bruk av rusttregt stål i dag

- Vi forsøker å være nyskapende, ved å finne nye løsninger å gjøre ting på. Vi bruker også mye betong, samt syrefast og galvanisert stål.

Vurderer å bytte ut E6-rekkverk

Døren er ennå ikke 100 prosent stengt for bruk av materialet på norske veier heller. Selv om det er er generelt forbud mot stålet, så kan det fortsatt søkes om dispensasjon, forteller Kleppe.

- Men vi kommer til å være veldig restriktive. Er det på grunn av fargen, så får de heller finne en aller annen måte å farge det på.

- Vil dere nå bytte ut de rustne rekkverkene langs E6?

- Det må vurderes. Vi vil imidlertid ikke gjøre det før de er så dårlig at de ikke ivaretar den sikkerheten de skal ha. Det blir en vurdering de gjør i regionen.

PS: Nasjonale turistvegers bruk av rusttregt stål er ikke rammet av forbudet, da materialet der ikke benyttes i trafikksikkerhets-konstruksjoner.