<b>MER Å SE ETTER:</b> Skjerpet kotroll betyr mer tidsbruk, mer tilpasning og kalibrering av utstyr - og dermed høyere priser. Foto: COLOURBOX
MER Å SE ETTER: Skjerpet kotroll betyr mer tidsbruk, mer tilpasning og kalibrering av utstyr - og dermed høyere priser. Foto: COLOURBOXVis mer

Vedlikehold eller reparasjon?

Begge er onder, men det ene er billigere.

Det koster penger å eie bil. De fleste bilene som kjøres på veiene er utenfor garantiperioden, og det er derfor fristende ikke å gjennomføre service like ofte som før. En service koster fort vekk 4-5000 kroner før man vet ordet av det. Utelatt service kan derfor være penger spart, på kort sikt, men er det like smart i det lange løp?

Slitt, eller bare gammel

En bil slites ikke bare gjennom bruk, men også gjennom alderdom. En bil kan fint stå seg i hjel, som det sies. Derfor har ikke biler som står rolig et automatisk servicefritak. I nye bilers garantivilkår sies det ofte at bilen skal inn ved gitte intervaller, enten i form av eksempelvis hver kjørte 20.000 kilometer, eller minst en gang i året. De vil ha den inn på det kriteriet som faller først. Dette skyldes nettopp at det ikke bare er slitasje gjennom bruk som trenger å sjekkes.

Skrote eller reparere?

Ikke alle skrur

Nå tar vi høyde for at man ikke skrur selv, og de fleste gjør nettopp ikke det. De som ikke er vant med å skru bil har dessverre også mindre forutsetning for å vite om noe er galt. De hører lyder, men vet ikke alltid om det er godartede eller ondartede lyder. Ikke alle hører de stygge lydene i det hele tatt. For hvordan lyder det når bremseklossene går på stålet? Hvordan høres slitte bære- eller styrekuler ut? Eller, hvorfor ”fiser” det under bilen, og lyden blir høyere. Surkler det i varmeapparatet? Hviner det spesielt høyt hver gang du svinger til en spesiell side? En middels skrukyndig vet svaret på alt dette uten å blunke. Han vet også at alle disse tingene trenger ettersyn relativt raskt. Folk flest gjør nemlig ikke det.

Det kan bli billigere å reparere

Merker ikke feilene

PENGER TILBAKE:I enkelte tilfeller fører ikke tjenesten til ønsket resultat, eksempelvis fordi det blir skiftet feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikke forpliktet til å betale for begge verkstedsbesøkene, hvis Foto: Colourbox.com Vis mer


Felles for alle disse punktene, og flere til, er at de blir mye dyrere å reparere dersom de ikke blir tatt hånd om i tide. Derfor, er du ikke veldig teknisk anlagt så er rådet å opprettholde en viss grad av intervaller på servicetidene. Da kan ondet tas ved roten, og fikses før det blir sabla dyrt. Dette gjelder først og fremst slitedelene. Men det er mye ved en bil som ikke handler om slitedeler, men rett og slett daglig vedlikehold. Har du for eksempel sjekket at kjølevesken din er god nok for kuldeperiodene som kommer? Er de forskjellige filtre byttet i det siste? Vet du hva rensing av EGR-systemet vil si? Har du kontroll på eventuelle rustne bremserør? Disse tingene kan indirekte gjøre bilen din sykere over tid. Det handler med andre ord ikke bare om reparasjon, men også om vedlikehold.

Hva er kvalitet?

Be om å få sjekket

De fleste av disse punktene sjekker verkstedene ved en normal helsesjekk av bilen din. Likevel må du ikke ta for gitt at et verksted gjør alt de skal når de får den inn. Nedenfor har vi satt opp noen punkter som du bør få sjekket dersom du ønsker å kjøre så rimelig som mulig. Dette er punkter som først og fremst handler om redusert forbruk av drivstoff, som igjen er direkte givende for hvor mye CO2-utslipp du legger igjen. Dessuten, når alt dette er bra, så har som regel motoren din det mye bedre. Her er sjekkpunktene:

  • Oljen - De fleste biler kan i dag gå på syntetisk olje. Det kan utgjøre så mye som to prosents forskjell på drivstofforbruket på vintertid. Dette fordi oljen har bedre flyteegenskaper, og gir mindre indre friksjon. Du trenger ikke nødvendigvis velge de aller dyreste oljene, for de fleste syntetiske oljer har bedre egenskaper enn mineraloljene, som ofte kan bli utrolig tyktflytende i kulda.
  • EGR-systemet - De fleste nyere biler har EGR-systemer, som resirkulerer eksosen. Disse systemene bør rengjøres ved omtrent hver 50.000 km, og gjerne litt oftere dersom bilen er eldre og bruker en del olje. Dersom EGR-systemet tettes, så kan utslippet av NOx nær dobles ved normal bykjøring.
  • Tenning - Tenningsåpning, og andre slitedeler i tenningssystemet, som kabler, fordelerlokk og stifter kan forårsake feiltenning, som igjen gjør store utslag i forbruk og utslipp. Samtididg mister motoren effekt. Slitedeler i tenningssystemet må gjerne byttes ved hver 20.000 km.
  • Luftfilter - Et skittent luftfilter som er i ferd med å gå tett senker effektiviteten på motoren betraktelig, og øker drivsstofforbruket og utslippene.
  • Ventiljusteringer - Dersom du kjører rundt med feiljusterte ventilåpninger, så forbrenner du mer drivstoff enn vanlig, og igjen, dette øker utslippet av miljøskadelige gasser og partikler.

Det er selvfølgelig mange flere punkter å sjekke på en bil. Bare listen over potensielle slitedeler er nesten like lang som bilens deleliste. Noen biler har typiske feil som går igjen. Andre biler virker å tilgi dårlig stell mer enn andre.

Sliter du med rustproblemer?

Vi oppfordrer dere lesere til å komme med ytterligere tips i debattfeltet under artikkelen. Har dere spesielle punkter man bør sjekke på spesifikke bilmodeller, så nevn gjerne det også. De beste tipsene og rådene trekker vi inn i fremtidige saker.