Opel Vectra stasjonsvogn
Opel Vectra stasjonsvognVis mer

Vectra får nye motorer

Opels nye 1,7-liters dieselmotor er allerede på plass i Meriva og vil også bli å finne i nye Astra, som er rett rundt hjørnet. Men Opel fortsetter sin dieseloffensiv, og arbeider nå med større motorer for Vectra og Signum.

Fordi dieselmotoren blir et stadig mer populært alternativ, i hvert fall i Europa, har vi vært vitne til at verdens bilprodusenter har lansert en strøm av nye dieselmotorer de siste to årene. Men dette er ingenting sammenlignet med det skredet av nye dieselmotorer som vil bli lansert de nærmeste to årene. Første trinn i utslippsdirektivet EU4 trer nemlig i kraft allerede 1. januar 2005 og etter denne datoen vil det ikke bli mulig å få typegodkjent biler som ikke tilfredsstiller EU4-kravene. Neste trinn trer i kraft 1. januar 2006, og etter denne datoen vil det ikke lenger være lovlig å selge EU3-motorer i Europa.

Opel blant de første

Foreløpig er det svært få bilprodusenter som kan skryte av å være i besittelse av fungerende EU4-dieselmotorer. Opel hadde derfor en ekstra grunn til å være stolte da de lanserte Opel Meriva i fjor. Meriva 1.7 CDTI har nemlig en EU4-diesel under panseret. Motoren yter 100 friske hester og 240 Nm ved 2.300 o/min og vil også bli å finne i nye Opel Astra, som kommer i april.

1.7 CDTI-motoren blir imidlertid for liten for Opel Vectra og Opel Signum. Derfor arbeider Opel nå med to nye dieselmotorer, som skal settes i produksjon i løpet av året. Disse vil erstatte dagens 2,0-liter, som yter 100 hestekrefter og 2,2-literen, som yter 125.

120 og 150 hestekrefter

Opel Signum Vis mer


De to nye motorene vil dele blokk og begge får derfor et slagvolum på 1.910 kubikkcentimeter. Begge vil også være utstyrt med variabel turbingeometri og ladeluftkjøler. De viktigste forskjellene blir derfor å finne i sylindertoppen. Den ene motoren må nemlig klare seg med 8 ventiler, mens den andre får en 16-ventilers topp. 8-ventileren vil yte 120 hestekrefter og 280 Nm, mens 16-ventileren vil yte hele 150 hestekrefter og 315 Nm. Sistnevnte skal evne å bringe de ulike Vectra-variantene, samt Signum, fra 0 til 100 i løpet av rundt 10 sekunder. Forbruket vil ligge mellom 0,58 og 0,61 liter per mil ved blandet forbruk.

Partikkelfilter

Mens Merivas 1,7-liter klarer seg uten partikkelfilter, vil 1,9-litersmotorene bli utrustet med et filter som samler opp dieselpartiklene. Disse vil med ujevne mellomrom forbrennes, ved at ekstra drivstoff sprøytes inn for å øke eksostemperaturen til 600 grader Celcius.

Opel opplyser at de to nye dieselmotorene vil bli levert i kombinasjon med 6-trinns girkasse.

Relaterte artikler:

  • Opel i mål med EU4-diesel
  • Store utfordringer for motor-produsentene
  • Meriva: Genistrek fra Opel
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder