<b>BREDT UTVALG:</b> Det finnes et stort utvalg midler på markedet, men pass på å få det som gagner felgene dine best. Foto: STEIN INGE STØLEN
BREDT UTVALG: Det finnes et stort utvalg midler på markedet, men pass på å få det som gagner felgene dine best. Foto: STEIN INGE STØLENVis mer

Vask felgene NÅ

Gjør jobben allerede nå, så slipper du billigere unna til våren.

Et par ganger i året er det vanlig å legge om til kommende sesongs dekk, og hvis du ikke har skiftet allerede, er det nå vinterdekkene som står for tur. Men da gjelder det å være smart.

For før du legger bort sommerhjulene bør du gi dem et øyeblikks omsorg og pleie.

Vi tok fatt på et sett hjul fra en gammel avdanket Mercedes-Benz 230 TE, for virkelig å se hvor mye det var mulig å hente frem av opprinnelig sjarm og glans på noen ordentlig skitne felger.

Kjøpe nye? Slik velger du felger

Viktig verktøy

Det første du bør gjøre er å skaffe deg en god felgrens. Vasker du felgene titt og ofte, så har du kanskje ikke så store utfrodringer fremfor deg, i hvertfall ikke utvendig. Bremsestøv og skitt legger seg like fullt på innsiden som et brunt belegg, og dette kommer først til syne når du tar av hjulene for sesongen.

Problemet med bremsestøv er at det setter seg utrolig godt fast, og derfor kan virke umulig å få av dersom det er lenge siden sist du gjorde jobben.

Men før du løper i butikken og kjøper felgrens bør du se over felgene dine, og vurdere tilstanden:

Har de mye riper og sår, eller er de fortsatt dekket av godt dekket av lakk eller krom?

Resultatet av denne undersøkelsen bestemmer nemlig hva slags rensemiddel du bør gå for.

Gamle dekk? Sjekk datostemplingen

Syreholdig eller syrefritt?

Det finnes renseprodukter som inneholder syre, og det finnes de som er syrefri. Forskjellen er stor, både i pris og i virkningsgrad, ofte i syreholdige produktenes favør.

For selv om syrefrie midler er dyrere og ofte trenger mer gnukking for å virke, kan det lønne seg å bruke dette på lang sikt - spesielt hvis du vasker felgende jevnlig.

- Vi anbefaler ikke jevnlig bruk av syreholdige midler. Det kan skade finishen og matte ned overflaten, forteller daglig leder ved Oppegård Bilpleie, SimSingh.

Hørt om dekk som ikke trenger luft?

Her gjelder det å bruke stoppeklokke!

Hvis du i tillegg har en felg som ikke er i tipp topp stand med småskrammer her og der, så kan det være dumt å bruke syreholdige midler. Syren vil da angripe metallet og skape større skader og problemer på sikt.

Derfor er det svært viktig at du følger rensens anvisninger, ikke minst med tanke på virketid.

Dette har vi selv erfart på et sett felger hvor vi lot rensen sitte på for lenge. Lakken sprakk opp og flasset, og felgen ble slettes ikke pen i ettertid.

- Vi bruker produkter både med og uten syre, men som hovedregel sier vi at syreholdige midler bare bør brukes på hver tredje vask, fortsetter Singh.

Da får du løst opp bremsestøv og annet smuss som setter seg på felgen, uten stor risiko for ettervirkninger.

RESULTATENE: Slik gikk det, etter tre behandlinger, uten og med svamp. Foto: STEIN INGE STØLEN Vis mer

Husk også at syreholdige midler kan irritere hud, øyne og luftveier ved god eksponering.


Her følger en enkel bruksanvisning:

  • Rensemiddelet påføres i tykt lag på felgen. Her sparer vi ikke på produktet! Hele felgen dekkes, også innsiden
  • Ikke la produktet virke, altså være på i lengre tid enn oppgitt, da det kan skade felgen
  • Skyll av med en høyttrykkspyler, eventuelt en vanlig hageslange med så høyt trykk som mulig
  • Dersom felgen ikke er blitt ren, så gjenta prosessen. På slutten av virketiden til rensemiddelet kan du hjelpe til med en svamp.
  • Ved noen produkter følger en spesialsvamp med. Men husk: Bruk uansett ikke lenger tid på prosessen med svampen enn at du holder deg innenfor den angitte tiden middelet kan sitte på felgen