Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Vårpuss av sykkel

Slik klargjør du sykkelen - (nesten) helt uten å skitne deg til.

Det er vår, og mange benytter finværet i pinsen til årets første ordentlige sykkeltur.

Før du legger ut på veien bør du ta en sjekk av sykkelen. Akkurat hva det er du bør sjekke, fikse og eventuelt stramme, kan du se i vår videoguide til vårsjekk av sykkelen ovenfor.

Der guider fagkonsulent Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening deg gjennom vårpussen, fra topp til bunn.

Og det er to ting du trenger for at dette skal bli en forholdsvis ren og enkel jobb: Engangshansker og avis.

Ble du skitten likevel? Smart vasketips skåner hendene og miljøet.

Husk engangshansker

Rengjøring av sykkelen kan være en ganske skitten affære, men ikke dersom du følger Fagervolds eksempel.

Svein Fagervold er fagkonsulent i Syklistenes Landsforening, og erfaren syklist. Foto: Per Ervland Vis mer


– Jeg bruker alltid engangshansker, så jeg ikke griser meg så veldig til, forteller Fagervold til DinSide.

En vårpuss starter som seg hør og bør med en grundig vask, selv om det ikke er absolutt nødvendig.

– Overflateskitt har strengt tatt ingenting å si for funksjonen på sykkelen, sier Fagervold.

Når det kommer til skitt på sykkelen, er det altså mer snakk om at det kanskje føles bedre å sykle på en ren sykkel, og at du ikke skal bli skitten i tøyet av å sykle på den.

Når det kommer til vask, anbefaler Fagervold en bøtte med lunkent zalovann. Vask sykkelen ovenfra og ned, og selvsagt de mest skitne områdene til slutt.

Test av sykkelhjelmer: Her er de beste

Ta med en avis

Du kan se en mer inngående forklaring på hva du bør gjøre under en vårsjekk av sykkelen i videoen over.

Et smart triks som vi likevel vil trekke fram er at du sammen med zalobøtten tar med deg en avis når du går ut. Du skal ikke lese i avisen, men bruke den når du skal smøre opp kjedet.

Med en avis mellom kjedet og hjulet slipper du at det legger seg olje på hjulet og på eikene, hvor du selvsagt ikke ønsker å ha smøreolje.

Teflonolje er selvrensende og gjør at det heller ikke samler seg så mye skitt på kjedet. Ifølge Fagervold, skal det heller ikke være nødvendig å tørke kjedet etter påføring av oljen, som man gjerne ble rådet til når man benyttet en annen type olje på kjedet, som var mest vanlig før.

Foto: Per Ervland Vis mer


Husk også å spraye alle bevegelige ledd.

En klut er også nyttig å ha for å forhindre søl av olje når du smører opp wirene på sykkelen.

Les også: Kan du sykle i kollektivfeltet?

Sjekk dekkene

Fagervold sier til DinSide at han selv ikke gjør mye vedlikehold av sykkelen, men at det er noen punkter som er essensielt å sjekke i starten av sesongen.

Luft i dekkene er selvsagt helt nødvendig. Det har som regel gått ut endel luft i løpet av en vinter bak eller i garasjen. Fagervold anbefaler en fotpumpe med manometer, som viser deg hvor mye trykk det er i dekkene.

Hvilket lufttrykk du skal bruke kan du lese på siden av dekket. Der vil det så "inflate to" eller liknende.

– Pump til maks!, oppfordrer Fagervold.

Dersom du ikke har pumpe med manometer, må du klemme på dekket for å kjenne om det er nok luft. Ifølge Fagervold skal det nesten ikke være bevegelse i dekket - først da er det nok luft.

Brems!

Du bør selvsagt også kontrollere bremsene før du legger ut på tur. Det skal ikke være mulig å klemme bremsene helt inn.

Når alt er kontrollert og sjekket bør du ta en liten prøvetur for å kontrollere at alt funker som det skal. Ikke legg ut på langtur med en gang, det kan du ta etterhvert som du hører om sykkelen har ulyder, eller om det eventuelt finnes andre ting som først må utbedres.

Slitasje eller justering?

Det er relativt stor slitasje på drev og kjede på sykler med utvendig gir. Dersom du kjenner at girene ikke går presist, kan du først forsøke å justere giret med justeringsskruene (nærmere forklart i videoen).

– Dersom du ikke selv kan justere giret, eller du kjenner at det glipper når du girer, bør du gå innom en forhandler og sjekke om det kun er en justering som skal til, eller om det er en slitasje, sier Fagervold.

Dersom det er slitasje, må både kjede og drivverk bak byttes.

(Artikkelen har vært publisert på Dinside tidligere. Sist oppdatert pinsen 2016)