UKLART: Mange norske bilførere sliter med svie og trøtte øyne når de kjører bil. Derfor anbefaler eksperter å ta en pause fra kjøringen for å hvile øynene. Illustrasjonsfoto: NTB / Scanpix
UKLART: Mange norske bilførere sliter med svie og trøtte øyne når de kjører bil. Derfor anbefaler eksperter å ta en pause fra kjøringen for å hvile øynene. Illustrasjonsfoto: NTB / ScanpixVis mer

Eksperter advarer mot å kjøre bil med tørre øyne

Varmeapparatet i bilen kan gjøre problemet verre

Her er fem tips for at bilturen skal bli tryggere - og mer behagelig.

- Du merker det med en tørrhetsfølelse i eller rundt øynene - en sandfølelse eller sårhet. Så du prøver å knipe og blunke for å kompensere.

Slik forklarer spesialist i øyesykdommer og daglig leder ved Tørreøyneklinikken, Sten Ræder, følelsen mange av oss får når vi kjører bil.

- Tørre øyne er den vanligste årsaken til at folk i Norge oppsøker hjelp av optiker eller øyelege, forteller øyespesialisten til Dinside.

Norge på topp

For ifølge en undersøkelse foretatt av analysebyrået Penelwizard for Specsavers sliter norske bilførere mest med trøtte og tørre øyne i Norden.

SPESIALIST PÅ ØYESYKDOMMER: Daglig leder ved Tørreøyneklinikken, Sten Ræder. Foto: Tørreoyneklinikken.no Vis mer

Hele 48 prosent av 1.151 intervjuede nordmenn oppgir at de blir raskt tørre i øynene av bilkjøring. Det er henholdsvis seks og 16 prosent større andel enn i Sverige (42%) og Danmark (32%). Totalt har 5.000 respondenter blitt intervjuet i undersøkelsen.

Ved kjøring av bil blir øynene ekstra utsatt for overbelastning. Nærmere én av fire svarer at de blir slitne og irriterte i øynene etter en lang kjøretur.

- At tallet er høyt er ingen overraskelse. Dersom undersøkelsen er gjort i oktober vil jeg si tallet er som forventet. Men jeg vil tro det stiger utover vinteren, når man bruker varmeapparatet oftere i bilen, sier Sten Ræder, som anslår at om lag 20 prosent av alle nordmenn har plager med tørre øynene.

Økt bruk av aircondition

Mye av årsaken er at økt bruk av aircondition og varmeapparat i bilen fører til tørre øyne, mener eksperter.

Visste du dessuten at det kan gro bakterier i klimanalegget på bilen din?

- På vinteren brukes det ofte varmeapparat i bilen. Det virker uttørrende på øyets tårefilm, også for de som vanligvis ikke sliter med tørre øyne til vanlig, forklarer Ræder.

- For å se optimalt, må tårefilmen på øyets overflate være stabil. Ved bruk av varmeapparater og aircondition kan tårefilmen fordampe slik at man opplever forbigående tåkesyn, illustrerer øyespesialisten.

- Er det farlig å kjøre bil i denne tilstanden?

- For enkelte og spesielt eldre mennesker kan det bli utfordrende. Kombinasjonen tørre øyne, svekket syn, mørk årstid og bruk av eldre biler med dårlige lys, kan være trafikkfarlig for både sjåføren og andre.

- Hvordan kan vi motarbeide tørre og sviende øyne i bilen?

- Det hjelper mye å skru ned ventilasjonsanlegget, og unngå at det blåser rett mot øynene. Styr heller varmen ned mot beina. I tillegg vil det hjelpe mange å bruke kunstig tårevæske både før og i løpet av turen.

Kjører mest bil i Europa

Tall fra SSB forteller samtidig at nordmenn kjører mest bil i Europa. Specsavers ekspert på øyehelse, optiker Arne Aasrud, mener det også påvirker at nordmenn topper statistikken over tørre øyne.

Han anbefaler i likhet med Ræder å ta forholdsregler.

- Ja. Bruk av solbriller, drikke rikelig med vann og ta pauser hvor man lukker øynene eller blunker hurtig, kan bidra til å redusere problemet. Sitter man for lenge bak rattet og får en følelse av sand i øynene, er det viktig med en pause, råder Aasrud.

Nordmenn tilbakela 34,4 milliarder kilometer på veien i 2015, en økning på 1,8 prosent sammenlignet med året før. Ifølge Statistisk sentralbyrå minsker bruken av bil i EU samtidig som bilbruken i Norge øker.

Synet er vår viktigste sans for bilkjøring. Svikter dette kan det få fatale konsekvenser.

- Kombinasjonen av slitt eller skitten frontrute, lav høstsol og dårlig syn er en risiko i trafikken. Nesten 80 prosent av alle sanseinntrykk ved bilkjøring inntas gjennom synet. Da er det livsviktig å sørge for at man ser godt, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Vask frontruten godt både utvendig og ikke minst innvendig, og sørg for å sjekke synet jevnlig, anbefaler han.

LES OGSÅ:
Toyota med radikal endring
Pass deg for dieseltrøbbel i kulda
Slik vasker du bilen i vinterkulda