<b>IKKE VENT:</b> Har du først fått steinspruten, bør du få den fikset så raskt det lar seg gjøre. Lar du det gå for lenge, kan du raskt måtte bytte hele ruten.  Foto: NTB SCANPIX
IKKE VENT: Har du først fått steinspruten, bør du få den fikset så raskt det lar seg gjøre. Lar du det gå for lenge, kan du raskt måtte bytte hele ruten. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Våren er høytid for steinsprut i frontruta

For å unngå steinsprut i frontruta, bør du ligge ekstra langt bak bilen foran.

Gatene er fortsatt ikke kostet og veikantene har fortsatt mengder med grus og sand igjen. Dette fører til en økt risiko for steinsprut.

De siste årene har det vært et jevnt antall innmeldte skader, men ser en 10 år tilbake har det de siste årene verdt en dobling i antall innmeldte steinsprutskader.

Bare i 2015 ble det meldt inn 237.578 glasskader viser tall fra Finans Norge.

LES OGSÅ: Fallende is fra bil- og lastebiltak er sjåførens ansvar

Småstein og grus

- Steinsprut skjer hele året. Med varierende temperatur og snømengde på vinteren de siste årene, er det områder i landet som har vårforhold også midtvinters, forteller Sigmund Clementz i IF skadeforsikring til Dinside.

I hovedsak skyldes slike skader småstein og grus som fester seg til bilens dekk og blir kastet bakover.

- Steinsprut oppstår gjerne ved forbikjøringer og under kjøring i parallelle kjørefelter. Det er årevis siden skvettlappene forsvant på bilene i Norge og de tok av mye, fortsetter Clementz.

LES OGSÅ: Vær oppmerksom på blindsonen til andre

Hold avstand

En annen grunn til at det har vært en økning i antall steinsprutskader, er mykere gummiblandinger i vinterdekkene. Dette gjør det enklere for grus og stein å bli med i rundkastet.

Det er derfor nærmest umulig å beskytte seg mot steinsprut, men et godt råd kan være å holde litt ekstra avstand nå på våren mens grusen fortsatt ligger i veibanen.

Teipe frontruta

Om uhellet allerede har vært ute, er det viktig å passe på å forhindre videre skade. Veldig ofte kan sprekken la seg reparere, uten at du trenger å bytte hele ruten.

Har du allerede fått en steinsprut, anbefaler ekspertene deg å bruke klar teip over skaden.

- Hver gang du drar vindusviskeren, vil du jo fylle skaden med støv og skitt, og da er det ikke alltid at resultatet blir like bra som det ellers ville blitt, fortalte Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass til Dinside tidligere.

Når det er kaldt ute er skaden ekstra utsatt om det kommer fuktighet i sprekken. Om vann fryser i sprekken, vil isen utvide seg og potensielt gjøre større skade.

Kjører du rundt med sprekker i ruten, kan du risikere at ruten knuser bare ved hjelp av en litt kraftig dump i veien.

ADVARER: Jan Ivar Engebretsen i NAF råder alle til å ha gode solbriller i bilen. Med lav sol og våte veibaner blir det mye refleksjon. Foto: NAF Vis mer


Rene ruter og solbriller

Med den tidlige påsken som er i år, vil det også bli en utfordring knyttet til utfarten og den lave solen.

- Solbrillene du bruker når du kjører, bør ikke være for mørke, for da kan du få problemer med overgangen fra sterkt lys til tunnel, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.

LES OGSÅ: Her er de alternative påskerutene

I tillegg går det også noen liter spylervæske på langtur, særlig med støvete veier og varierende vær og føre.

Det er derfor viktig å være forberedt, ha full tank og ekstra spylervæske tilgjengelig.

- Hvis du vil vaske frontrutene på en enkel måte, gjør du det med varmt vann med litt salmiakk, avslutter Engebretsen.